Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2117 ggr
empan-hampus
0

Äter bajs! Tacksam för svar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Elliot äter sitt och dom andra pojkarnas bajs.. varför?

niffen
0

Ger du dom tillräckligt med mat? Dom/han kanske äter upp bajset för att få in så mycket näring som möjligt…

Mischa
0

äter han det verkligen eller bara "provsmakar"?

≧◔◡◔≦

empan-hampus
0

Dom har mat hela tiden… vi tänkte oxå på det först men.. dom har en stor matskål med mat hela tiden…

niffen
0

Färskmat då? Är det verkligen en bra blandning, det du har? Kan du berätta ungefär vad dom får en vanlig dag (innehåll i torrfodret)?

empan-hampus
0

Dom äter oftast på natten så vi vet inte om dom äter sin mat… men han äter iallafall tex lasagne och välling, men hur ska man göra om han inte äter sin mat? För vi vet ju inte om han gör det.

empan-hampus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ser ut såhär

UpptagetNamn
0

Blanda egen mat.
Det ser ut att komma från djuraffär..
Du kan ju köra på grodans blandnig.
Eller så köper du bara alla 4 säderslagen & blandar i lite nötter & torkad frukt och sånnt..

empan-hampus
0

Ja, det stämmer… det kommer ifrån djuraffärn, men jag ska prova blanda eget… men kommer nog ha kvar maten vi har nu för dom andra älskar den

empan-hampus
0

Vart finns grodans blandnig föressten?Glad

UpptagetNamn
0

Alla råttor älskar den antar jag, eftersom mat från djuraffären nästan alltid består av färgämnen och typ socker (!?) :P
Minns inte vad grodans blandnig finns :S,
Mejla henne och fråga :D

niffen
0

Jag köper alla olika foder på djuraffären (lösvikt) och kanske fågelblandningen som nötter å så, så blandar jag i lite russin och torkade äpplen och majs och havre typ.. lite olika grejs, beror på vad som finns och vad som inte finns :P

annelie-h
0

jag har ingen erfarenhet av detta men enligt mina kompendier från försöksdjurskunskapen står det att de är koprofager som kaniner, dvs att de naturligt äter faeces. men är kanske mindre vanligt hos tamråttor

LeTigre
0

#12 ja det beteendet är ganska vanligt hos kaniner och harar (och kanske andra växtätare?) som periodvis naturligt har väldigt liten tillgång till näring, men tamråttor äter inte vanligtvis sitt bajs.

Men som någon annan sa, är du säker på att han faktiskt äter bajset? Bebisar av alla arter är ju väldigt förtjusta i att smaka på saker annars..

empan-hampus
0

#13 Ja, han äter upp hela bajskorven..Räcka ut tungan

Creation
0

Marsvin gör det jätteofta ;) I alla fall min gris. Det är helt naturligt för dem, pga att avföringen innehåller viktig näring som marsvin behöver. ^^

Din råtta kanske bara behöver lite mer näring?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

empan-hampus
0

Ja, vi ska börja göra egna blandningarSkrattandeMen måste dom inte ha någon "råttmat" alltså som man köper på djuraffärn?

UpptagetNamn
0

#16, nepp, egen blandnig är mkt bättre.
så du behöver inte ha foder från djuraffären ur huvud taget, eftersom det ändå inte inehåller något bra (:

empan-hampus
0

Okej, jätte tacksam för alla svaren <333Glad

niffen
0

#17 Många lösviktsblandningar inehåller bra grejjs. Det är bra att man ser vad man köper också, så helt rätt har du inte  ;)

UpptagetNamn
0

#19 - Gör det? :S
Det visste jag inte, alla andra har sagt till mej att det bara innehåller färgämnen :P

Men aja, spelar ingen roll, tror ändå att alla är överens om att egenblandnig är bäst? Då vet man ju precis vad maten inehåller (:

niffen
0

Men det är ganska stor skillnad mellan Lösvikt och "färdigblandat" i påse… Som när man köper godis, då tar du ju inte nån godis du inte gillar? Jag tar inte det onödiga/onyttiga  ;)

Bullerbytjejen
0

Han kanske tycker det är gott :) du får väl testa du med xP

niffen
0

Jag gillar det.. :D

#22 Erkänn, du äter det hela tiden.. Jag har sett dig, du stoppar det i näsan också…

Bullerbytjejen
0

Hahaha jaaa, här går inget till spillo, det jag inte orkar äta stoppar jag till blommorna xD

1korn
0

ja ger både foder och vanlig mat

KickanW
0

Torrfodret ska innehålla råg, havre, vete och korn. Sen kan man blanda i lite andra spännande saker såsom torkad frukt, lite nötter (inte för mycket då det är fett), fröer osv. Man kan t.ex. blanda med osötat müsli.

Grodan
0

Om vi kan utesluta att dina råttor har tomma matskålar och således får massa mat, så skulle jag tro att du ger dem för mkt gräs/cellulosa i maten. Råttor kan inte smälta cellulosa första gången det går genom tarmen, utan måste äta sin avföring för att kunna få ut näringen ur det.

#6 Tyvärr skulle jag inte rekommendera denna mat till någon gnagare. Färgade klumpar som du inte har koll på vad det är/innehåller. Som flera skrivit här ovan: blanda eget Torrfoder!

Framför allt kan du vara säker på vad du ger råttorna, samt att säd, fröer o nötter som du köper i vanlig livsmedelsaffär håller högre näringsvärde samt färskt - eftersom mat till människor kontrolleras noga! Det finns innehållsförteckning och datumstämpel.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Karmatarerskanise
0

Jag blandar min egen mat, men en av mina råttor sitter och tuggar på bajs. Har fått ta ut det ur munnen på han många gånger nu. Gör det när jag ser de.

hus-musen
0

#28 vad ger du för mat då? Han saknar nog något näringsämne.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

Ger gröna ärtor, de fyra sädesslagen, torkad morot, lite nötter, dinkel,banan och ngt mer som ja inte kommer på just nu :P. Sen förskmat blir ju potatis, grönsaker, kött,fisk och lite babymat.

hus-musen
0

#30 hmm ja han verkar ju få allt han behöver.. Prova o ge lite räkor (innehåller mycket nyttigt) och kanske lite avokado o se om de ändras=)

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

TAck för tipsen. Ska testa!
Kan ju inte plocka bajs från hans mun hela dagarna ;)

hus-musen
0

#32 Hihi näe va äckligtTungan ute

Qui dormit, non peccat

empan-hampus
0

Oj, detta är ett väldiigt gammalt inlägg! Jag skrev det när jag hade mina första råttor Tungan ute

Karmatarerskanise
0

Glad

niffen
0

Det är ju bra att det puttas upp så andra också får lite tips om de har problem med bajsätande råttor  ;)