15 grader, för kallt?
Igår satt jag o en kompis o kollade film i mitt rum, det blev varmt så jag stängde av elementet en stund, och sen satte jag igång det igen, men på låg värme. Gick och la mig, och sen på morgonen när jag vaknade var det 15 grader i rummet - riktigt kallt!
Nu är jag orolig att råttorna kanske blivit förkylda?
Har gjort iordning en skål med rooibos té med en klick honung och några droppar citron, borde jag ge dom detta ifall att, elr är det dumt att ge dom en förkylningskur om man inte är säker på att dom är förkylda?
Vanligtvis är det 19 grader i mitt rum, och från 19 till 15 är ju ändå ganska mycket, dom är bara 5 veckor gamla, så då antar jag att dom extra känsliga.
Det är förhoppningsvis ingen fara, men det märker du ju snart isåfall.. Jag vet inte om du ska ge dom kuren eller inte, men det kanske är onödigt om det visar sig att dom inte blev förkylda?

#1 Ja, jag tänkte oxå på det, att det kanske är onödigt om det visar sig att dom inte är förkylda.
Hittills har jag inte sett nåt konstigt.. inget klet runt ögonen, inga nysningar och inget rött klet runt nosen.
Men skulle det vara "farligt" på nåt sätt om jag ger rooibos tét med lite honung och citron droppar, om dom inte är förkylda?
Rooiboste med honung kan man inte ge för mycket, jag ger ofta mina råttor det i "förebyggande" syfte. Jag dricker ju själv te flera gånger om dagen :)

#3 Okey :) Tänkte väl mer på citrondropparna jag hade i.. är det okey att jag ger dom det ändå?
Råttor producerar själva c-vitamin så det är lite onödigt faktiskt… Men om de får för mycket c-vitamin kissar de bara ut det så någon fara är det ju inte.

Är de ovana vid kyla så kan ett temperaturfall ner till 15 grader vara ohälsosamt.
Ge rooiboste med honung o vitlök, salvia o annat nyttigt, de gör jag hela vintern till mina råttor=)
Qui dormit, non peccat
hur gör man rooiboste? och vill dom dricka/äta det där? :P

#7 rooiboste är koffeinfritt te man köper på de flesta mataffärer. Mina älskar te iaf=)
Qui dormit, non peccat
vad kostar det`?
idisen95,.. kolla med din lokala te affär.. det kan finnas även i mataffärer som säljer te lösvikt.
okej jag är dålig med teeer
finns på ica :)
Mina råtter ( 9 månader gammla) är extrem känsliga mot kyla , om jag har föntret öppet en stund så börjar dom nysa lite efter ett tag :/
#8 okej, då tänker jag falla för grupptrycket och ge dom det nu på vintern ;D
har också rooiboos nu på vintern x-tra mkt men hur ofta bör man byta det?
Brukar låta det stå i två dar , innan jag gör nytt , kan man låta det stå längre?

#15 Själv byter jag mitt efter en dag, precis som med vattnet. Blir så ofräscht annars.

#5 jag har hört/läst att det är dåligt att ge dom för mycket c-vitamin. människor kissar ju bara ut det överflödiga men att det inte är det samma för råttisarna.?
#17: Var har du läst det? Allt jag läst tyder på att det fungerar precis likadant med råttor. Enorma mängder är inte bra för njurarna eftersom kroppen inte kan ta till sig det, men ja, då handlar det om enorma mängder.

#18, jag minns inte var jag läst det men det var i någon "vad råttor kan äta/inte kan äta". är inte säker på att det var här på iFokus ens. men då känner jag mig lite lugnare, höll på att få hjärtsnurr i julas då en av mina tjuvade en halv clementin och satt och smaskade på innan jag upptäckte brottet :)