Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1160 ggr
sockerrattan
0

Råttor på Kalla Fakta nu!

Tv 4 är det som programmet går på

Mia//

imilija
0

AH, tur att jag loggade in nu och blev påminnd!

Kottikott
0

Samma här, hade jag inte loggat in hade jag glömt det..

NeverToLate
0

Tur att du sa det :O hade glömt det ! ska gå upp och se slutet nu å äta kvällsmat ! Tack !

Nicciz
1

uuuuusch vilket hemskt program Rynkar på näsan

Bim
1

Det är hemskt ju! :'( Uscha!nu börjar det igen

Kottikott
1

fyyy vad elakt att slå ihjäl råttor med bandyklubba :(

Karmatarerskanise
0

#6 Ibland finns det faktiskt inget annat man kan göra. De vilda råttorna är skadedjur. Sjukdomsbärare och förstör.

Det hemska är att ingen vet hur mycket råttor det handlar om..

Nicciz
0

Åh.. jag är rosenrasande Skrikandes jävla idioter när det för en gångs skull varit en positiv av råttor ett längre tag så kommer det här :S gaaah jag ser granntanterna ringer anticimex framöver för sjukdomsrisken Skrikandes

Kottikott
1

#7 Nej jag vet. Men jag tycker det är så hemskt endå. Om jag var råtta så skulle jag inte vilja bli ihjälslagen med en bandyklubba, låter inte så skönt :P

Bim
1

Uscha ja, det är ju människornas fel att det finns så mkt råttor! Men nejnej, vi snällasmåundeeerbaaara människor är ju sååå oskyldiga!

Karmatarerskanise
0

Nej, skönt är det nog inte, men det går oftast snabbt.

#8 Är det något negativt?

Bim
0

Jag hatar sånadär klassiska råttfällor… Om man måste döda råttan så gör det SNABBT och SMÄRTFRITT!

Karmatarerskanise
0

#12 Det håller jag med om.

Kottikott
1

#11 okej, det är bra att det går snabbt iaf.

En av råttorna i programmet hade ju fått sitta i en sändär som slår igen på dom över natten men blivit skadad men lyckats ta sej loss.. Även om dom är skadedjur så tycker jag det är fel att plåga dom så :(

niffen
0

Allvarligt talat. När man äter råttor i t.ex. Kina (nej, jag säger inte att alla i Kina gör det) så får man väl skylla sig själv om man blir smittad, skyll inte på råttorna. Det är inte deras fel att de blir fångade och uppätna.
Och jag håller med Bim, snabbt och smärtfritt ska det gå. Man hörde ju på programmet hur osäkra de vanliga råttfällorna är när hon beskrev att råttan hade fastnat med benet. Tänk om råttan gått in i väggen och dött där av smärta, då får man ju riva upp hela väggen - och allt är råttfällans fel.
Visst råttor dör hela tiden, men om råttor är sjuka/svaga (på väg att dö) i det vilda så brukar de bli utputtade ur flocken, alltså ut ur flockens revir.
Jag blir så trött när programmen framställer alla råttor som dåliga och sjuka råttor nu. Snacka om att man kommer bli mobbad i skolan  :P

Bim
1

#14 Precis, dom känner också… dom är jättemsarta djur!

idisen95
0

naje jag missade massor  men bandy klubban såg jag…

en liten fråga bara råtthanen som dom fångade levande han hade ingen pung… varför?

Karmatarerskanise
0

Tycker som sagt inte heller att dom ska plågas. Men det är ohållbart att de bara blir fler och fler.

Sjukdommarna sprids inte bara genom att man äter råttor. Kontakt med ytor där sjuka råttor har varit kan räcka.

Jag hoppas att något görs, innan det är försent.

idaleck
1

Jag tycker det är anmärkningsvärt att det är "okej" att låta en råtta lida genom att låta den sitta fast i en fälla. Om det hade varit en  räv som lämnats i typ en rävsax hade folk blivit galna…

Nicciz
1

#11 Ja för dem enda råttorna i det här huset är mina Skrattande och jag vill inte ha hit anticimex Tungan ute för att granntanten tror dem ätit upp min lägenhet och sprider pest

niffen
0

#17 Du såg att han såg skräckslagen ut? Han hade säkert dragit in pungen. Måste skydda familjelyckan, vet du ;)

#18 Nej, inte bara såklart, men det smittar ju genom det, då är det väl ganska korkat att äta råttor om man inte redan är smittad? Och även när man är smittad av något så kan man ju lyckas bli smittad av något annat.  ;)

#19 Det tycker jag också är dåligt… Stackars råttor  :(

Och varför utrotar vi inte alla äckliga baggar och monster som äter trä i hus då, dom är ju minst lika farliga? Okej, dom sprider kanske inte sjukdomar på det sättet, men dom äter ju upp grunden i hus å andra sidan. Inte vill man att huset ramlar ihop.

Karmatarerskanise
0

#20 Aha ;)

Niffen; men sådana djur tar man ju kol på också? :)

niffen
0

Men Kalla Fakta gör inte program om dom?  ;)

gulzebra
0

Såg det på Replay nu. Vad fånigt det såg ut när de spelade dramatisk musik när råttor gick runt i ett kök osv… Och så såg man klart och tydligt att det var tamråttor, höhö ^^ Söta var de :D

Får se vad man får höra om pälsklingarna nu då. Satsar 50 spänn på att pappa kommer försöka få mig att sälja de för att de minsann sprider sjukdomar helt plötsligt (han har försökt länge, men inte med just det argumentet) om han såg programmet.

Återstår att se om programmet är ihågkommet i sommar också när det är dags för promenader med råttor på axeln. Undrar hur många som går långa omvägar runt en då ^^

Löjligt för övrigt att de testade två råttor och försökte få det att framstå som ett seriöst experiment som självklart motsvarar alla råttor… Det är ffs lika trovärdigt som när nån haft två agressiva råttor och därför propagerar för att alla råttor är agressiva x)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Love-
0

Jag såg också detta programet missade tyvärr dem 10 första minuterna så jag ska ta och se dem nu :P . Av det jag såg tyckte jag ibland att dem gjorde så man fickhelt fel syn på råttan

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

NeverToLate
0

Såg inte hela :/ men jag ska se det idag när jag kommer hem, hoppas att det inte är så hemskt som det låter :O

sockerrattan
0

Vissa delar var faktiskt gräsliga…

Mia//