Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 240 ggr
dreamiz
0

vad har han för färg o teckning?

Jag borde väl fixa foto men har precis fått hem honom så vill vänta med det.

Han har en hoodedteckning som är så svag att den knappt syns. Den skulle kunna vara champagne. Det som gör mig fundersam är att hans nos, svans o svansrot är mörka som på en himalaya…

Nån som kan gissa utan att ha sett foto?

Bellona
0

en dålig siames med hooded teckning kanske?

dreamiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan de vara det?

Bifogar en bild men vet inte hur bra hans färg o teckning syns.

Ninja
0

Japp - en siames (seal point?) untypical hooded =)

Bellona
0

nog är han det alltid :)  ser ut som en seal point

dreamiz
0

Hur skriver jag på regpappren? Tänkte regga honom ifall jag vill ställa honom i pc nån gång.

Bellona
0

jag har fått förklarat för mig att tecknade mesar ska ha ett untypical tillägg just för att mesar inte ska vara tecknade för att tex tasspointerna försvinner så:

Siamese seal point untypical hooded :)

Ninja
0

#5: sm sp ut hd är förkortningen. Är han dumbo? isf ska det vara db också.

Bellona
0

db? är du verkligen säker på det? db är ju annars förkortningen på dumbobärare.

dreamiz
0

Tusen tack för hjälpen! Jag visste inte att de kunde ha två teckningar på det sättet, eller jag ser det som två teckningar på samma råtta i varje fall. Men jag brukar ju falla för djur som inte ser ut som de ska enligt standarden. Men det är ju temperamentet som är viktigast o jag avlar inte utan har "bara" till sällskap.

Japp han e dumbo också. En riktig liten raring. Helt underbart temperament, en riktig goseråtta. *ler*

Bellona
0

tja.. siamese är en färg och inte en teckning så en siames kan ha vilken teckning som helst även om det inte är önskvärt :)

som sagt är siamese inte en teckning utan en färg. det är en typ av albinogen som skrivs C(h) som ger siamesefärgade råttor. det är egentligen en enfärgad råtta som pga C(h) generna inte visar färg annat än på de kallare kroppsdelarna. Så det räknas som en färg eftersom de under den vita masken genetikst har färgen som syns i pointerna, de kallare delarna på kroppen. dvs nos, svans, rumpa och tassar. I avel med enfärgade som inte bär på någon c gen så fungerar de som enfärgade djur.

cosmonita
0

Dumbo ska inte registreras då det inte är godkänt inom SRS. Skriver du dumbo så sätter registratorn det inom parentes då det inte är väsentligt för registreringen.

dreamiz
0

#10 Ok då förstår jag! Alltid kul att lära sig mer!

#11 Ok, bra att veta.

Bellona
0

du kan skriva dumbo inom parantes själv efter allt det andra så det finns med på pappret ändå :)

Siamese seal point untypical hooded (dumbo)