Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1025 ggr
Angeln--89
0

Fiffiga saker i buren?

Jag har beställt en bur som är 120*60*100, och den kommer nästa vecka. Där får lov att vara 12 råttor, Men jag ska ha våra 4 råttor och 2 som jag passar tills sommaren. Jag vill ha lite tips på vad man kan göra i buren som dem kan ha att leka med brukar sätta in handuk som häng matta, ha pringles rör, hus, stegar, korgar men vad kan man mer ha för roligt påhittiga saker i buren som sina små älsklingar kan ha kul i/med ?

Ladyinred
0

stor blomkruka som man planterar kattgräs i, grova grenar (ek har ofta snygga grenar). Tjocka rep. Grävlåda med jord och torra löv är jätte roligt. hänga upp toarullar med papper kvar på som de kan dra av och boa med.

Symeh
0

när du ska ge dom skinka eller sånt som smakar/luktar gott så lägg de i en toarulle eller en godistablett ask för de e skoj Glad de tycker mina är hur skoj som helst

du kan även ha ett fruktspett i buren o hänga i taket över en hylla så den hänger fritt i luften över hyllan. de e oxå uppskattande Glad

Ladyinred
0

jag har en hö-boll som jag stoppar ägg o köttbullar och annan mat som är lite större i, annars får de ut det lite för lätt.

Huldan
0

Jag har två grimskaft som hänger kors och tvärs, mycket uppskattade!

allobosia
0

TACK ladyinred

Nu har jag något att pyssla med idag! :)

Angeln--89
0

Tack så jätte mycket för tipsen Skrattande

Ladyinred
0

just nu har jag tyvär rätt tråkiga burar, har fått slänga massor som luktade blä. Får fixa nytt när jag har lite mer energi nån dag.

mizzive
0

Måste väl bara tipsa lite då om mina favorit affärer när det gäller billga råttsaker.. :P

Öb och Dollar. :)

Köpte en fågelfröautomat (spiral som det ska ligga jornötter i) för 12 kr och där brukar jag lägga in lite större godsaker.  (öb)

Hyllor som man ska ha i duschen, fungerar utmärkt inne i buren. (öb)

Sen på dollar så kan jag bara tipsa om att de säljer ofta ut mössor för tio kr st och det finns de som ser ut som en tub, fungerar jättebra som hängtunnel eller som sovpåse…:) mina älskar det!

Gosedjur är väldigt populärt hos min flickor :P också billigt…

Elipowe
0

Jag gör bollar av grenar och binder ihop. Som sedan hängs från taket. De blir galna på att de inte går sönder så fort. Men, de brukar dö under nattens gång.

Trä på godsaker på en tråd. De älskar det! Speciellt majs.

En djup låda med jord som de kan gräva i. Mycket uppskatat, dock tar jag bort den på kvällen för annars hade jag haft jord överallt.

Toarullar är skojiga att tugga på.

Gamla korgar kan man hänge in eller låta dem tugga på ;D!

Det finns massor!

Ladyinred
0

papprör i bra storlek får man gratis i alla tapet o färgaffärer, de slängs bara annars, men de e rätt långa så man behöver en såg eller bra tandad kniv att såga dom i bitar med sen. bara att kasta o hämta nya när de e inkissade.

Varulvsflicka
0

ett tips är att ta balband från till exempel hö och fläta och göra egna rep och stegar och liknande! Det uppskattas och det är lätta att göra och byta ut i hand med att de slits!

Raaata
0

Jag städa min råttbur idag och jag gör alltid om när jag stödar så att mina älsklingar får liteomväxling och jag  hittade en kartång som jag gjorde om till ett litet hus och jag hittade en liten "socka" elr vad man kan kalla det i min bokhylla så jag stoppade den med toa papper och såfort jag stoppade in dem i buran så drog dom och puttade på "sockan". :)

Elipowe
0

#11 Man skall dock inte göra det av dem blå banden, de kan ge stora brän och sår skador.

hus-musen
0

#13 Av de blå banden? Hur menar du nu?

Qui dormit, non peccat

KitoBonito
0

De blå banden är väl lite plast-aktiga? Jag tycker de är lite hårda och "vassa" men det var också ett antal år sedan jag stötte på ett sådant. Vet alltså inte hur risken är för skador hos djuren.
Men om man flätar ihop dem bör det inte vara någon fara? Dock minns jag också att banden lätt splittras och det kanske finns en risk att de fastnar med tassar..
Jag vet inte.  x)

Elipowe
0

#14 dem plastaktiga, som är blåa.Brukar vara runt hö balar.

Vet inte hur många gånger jag har skurit mig på sådana band när jag jobbade i stall. Ush!

Vet en tjej som flätade sånt till sina möss, tog inte lång tid innan de fick sår på tassarna :(!

KitoBonito
0

#16 Då var jag inte se fel ute alltså! Allmänbildning är vettigt alltså ;)

hus-musen
0

#16 Ah du menar de vanliga snörena då=) Fattade inte vad du menade när du sa att de bränns!

Jo de är ganska vassa och jag skulle vara orolig för att tårna skulle råka ut för en olycka när banden splittras.. Sånna har jag sj skurit mig på när jag hjälpt till o burit balar.. Handskar är ett måste verkligen när man bär något tungt!

Qui dormit, non peccat

Raaata
0

#1 Jag testade att hänga upp en toa rulle med papper på  och mina råttor älskar den! ´Tack för tippset!

Lancia
0

Elipowe, du har inte lust att bifoga en bild på dom där bollarna du gör av grenar? Lät riktigt spännande nämligen :)

Elipowe
0

#20, gjorde en slarvig ring i går, dock ingen boll för jag var för lat. Vänta en kvart så skall jag fota den :)!

Angeln--89
0

Tack för alla fiffiga tips nu har jag lite att göra :D

Ladyinred
0

billiga leksaker e guld värda….

Elipowe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förlåt är sen med min bild!

Iallafall, det som är kvar av denna sak är ringen.  Innuti har det hängt band som spindelnätt :)! Jag brukar vanligt viss göra bollar, men jag skall visa en nästa helg! Påminn mig bara!

Två snarkade råttor i bakrunden (A)