Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1653 ggr
Stephanie
0

Förbättra djuraffärerna!

Nu har jag haft ett långt telefonsamtal med en tjej som jobbar hos Zookompaniet (finns i Arninge i Stockholm samt i Gamlestaden i Göteborg). De sponsrade en av Råttsällskapets utställningar i år (skitsnygga illerhängmattor och illersovpåsar!), och ville i utbyte ha en undersökning på utställningen där utställarna fick svara på diverse frågor om djuraffärerna och deras utbud. Men det vart lite dåligt med svar och jag vill nu ha en tråd där alla fullkomligt ÖSER ur sig precis ALL kritik de har! ALL KRITIK ÄR BRA KRITIK! (hon sa det själv! Flört)

Vad behövs för att råttor ska kunna säljas i djuraffären? Skulle ett samarbete mellan uppfödare och djuraffär funka med djuraffären som förmedlare?

Ge tips på mat! Vad köper ni för mat i djuraffären? Kan de blanda egen bra mat för att sälja i butiken? (recept!)

Vad har ni för burar och vad är bra/dåligt med dom? Vilka är de bästa och populäraste råttburarna och varför?

Vad saknas i butiken? (för er som besöker Zookompaniet, ni som inte gör det kan ju berätta vad som brukar saknas i djuraffärer och vad som är viktigt att hitta där)

Vad ska bort från butiken?

Vad är det vanligaste felet när det gäller råttor? Vad finns det för vanliga nybörjarfel och missförstånd? (tex. hanar går inte att ha tillsammans)

KOM IGEN NU ALLA RÅTTÄLSKARE!! Här har vi en djuraffär som verkligen vill förbättra sig och det är ERAN hjälp som behövs! Förklara alla era tankar - VARFÖR är just den buren bra? VARFÖR är den maten dålig? HUR ska man förbättra?

Jag vet att ni kan! Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Terato
0

Oh, vad skoj! Återkommer med utförligt svar ikväll!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

niffen
0

En sak som är j*vligt viktigt är iaf att "råtthjulen" ska bort! Kommer tillbaks med utförligare svar jag med, senare…

Girlie
0

I Gammelstan har de en jätte stor lokal och ändå sitter smådjur tillsammans med stora aror som skricker dagarna i ända, det tycker jag är tragiskt och det bör de kunna åtgärda.

Lancia
1

Något som dessa vinstdrivande affärer måste bli bättre på är att se till djurets bästa, hur mycket man än vill sälja sina djur. Att vänligt men bestämt stå på sig att det är djurplågeri med en ensam råtta. Vill ägaren inte ha minst två råttor hemma, så ska han inte ha en heller.

Jag vill även poängtera att jag är starkt emot zooaffärers djurhållning öht. Djuren, som i princip endast blir hanterade när man gör rent i dess burar, blir i regel nästan alltid apatiska, stressade, osäkra och livrädda, och även om det går att träna bort så är det ändå ett lidande så länge djuren befinner sig i det tillståndet. Lik förbannat kan jag dock inte låta bli att gå fram till burarna för att titta på de små sötsakerna som ligger där, och varje gång börjar hjärtat blöda och jag gör upp allvarliga planer på hur jag ska kunna rymma med de små liven.

Stephanie
0

Det är jättebra! Fortsätt så!

SweGizmo
0

1.Vad behövs för att råttor ska kunna säljas i djuraffären? Skulle ett samarbete mellan uppfödare och djuraffär funka med djuraffären som förmedlare?

Jag tycker det är bättre att uppfödare och zooaffärer sammarbetar då köparen har större chans att faktiskt få en BRA råtta med mindre risk för dåligt temprament, sjukdomar osv. Tycker också att köparen ska få ett informationsblad med info om hur råttan ska skötas och lite tips på hemsidor:) som hit tex.

2.Ge tips på mat! Vad köper ni för mat i djuraffären? Kan de blanda egen bra mat för att sälja i butiken? (recept!)

Gradans blandning är ju ganska bra… men denna frågan är lite för jobbig för mej.. men javisst, skulle en zooaffär ha lådor med diverse foder som man kan blanda själv hade jag ABSOLUT gjor det:D

3.Vad har ni för burar och vad är bra/dåligt med dom? Vilka är de bästa och populäraste råttburarna och varför?

Jennyburen tror jag är en klassiker.. jag ville ha en sådan, men det var lite för dyrt. men har 2 liknande burar från ferplats nu. det kan det bo 4-5 råttor i vardera bur.

4.Vad saknas i butiken? (för er som besöker Zookompaniet, ni som inte gör det kan ju berätta vad som brukar saknas i djuraffärer och vad som är viktigt att hitta där)

RÖR!!!!  hängmattor finns väll, men dåliga sådana tycker jag:/ och jag skulle också vilja att det fanns hyllplan som man kan köpa till buren, I PLAST… är det trä får man köpa nytt hela tiden… 

5.Vad ska bort från butiken?

Råtthjulen såklart.. så himla korkat. Sedan gillar jag inte hus, stegar, hyllplan i trä, det måste vara i PLAST för att hålla:/ men hus i plast blir ju tyvärr väldigt fuktigt osv.

6.Vad är det vanligaste felet när det gäller råttor? Vad finns det för vanliga nybörjarfel och missförstånd? (tex. hanar går inte att ha tillsammans)

att man köpter bara 1 råtta när det till och med är lag på att det måste vara minst 2. och sedan att man säljer råtthjul. Sedan tycker jag att man ska påminna köparen att en råtta gärna vill ha höga burar och mycket utrymme, samt mycket aktivering.

Min blogg: SweGizmo.se

Stephanie
0

Skitbra! Fortsätt såhär och spinn gärna vidare på varandras tips!

KickanW
0

Alternativ till sågspån och hö… Aspflis t.ex. :)

(Kanske kommer med mer senare)

coreytaylor
0

Att dom slopar kutterspånet och använder t.ex papperspellets eller ännu hellre, aspflis :) och att dom haterar djuren mer, och att dom köper in råttor som dom vet lite om bakgrunden.

Finns mkt mer men det är nog det viktigaste ;p

Kyss

sockerrattan
0

Kanske inte säljer råttorna utan bara hänvisar till X antal uppfödare med tel och mailadresser

Mia//

Stephanie
0

Putt putt! Läs varandras inlägg och skriv allt ni kommer på! =D

Stephanie
0

Och det gör inget om någon redan skrivit det ni tänker på, om många skriver samma sak så visar det bara att många håller med och att det är en viktig punkt!

Stephanie
0

Putt putt! Kom igen nu! Ni brukar ju vara fulla av bra idéer! Skrattande

Bellabong
0

Det där med informationsblad tyckte jag lät bra, jag visste knappt något när jag fick mina råttor, denna sidan har lärt mig massor. Det är så lätt att göra fel när man inte vet så mycket. Råtthjulen ska bort precis som många andra har sagt, fattar inte varför det säljs överhuvudtaget. Och det hade varit kul att veta lite mer om föräldrar osv när man köper en råtta :=)

Bellabong
0

Större burar till djuren!

niffen
0

_Vad behövs för att råttor ska kunna säljas i djuraffären? Skulle ett samarbete mellan uppfödare och djuraffär funka med djuraffären som förmedlare?
_Helst ska råttor inte säljas i djuraffärer tycker jag. Men en lista från SRS med alla registrerade uppfödares namn och telefonnummer osv. vore bra. Så står det också vilken inriktning man har, så personen som ska köpa kan bestämma sig vad den är ute efter, litegrann? OM djuraffärer ska sälja råttor tycker jag inte att råttorna ska finnas i affären utan hemma hos personal, t.ex. eller i fikarummet. Råttbebisar eller unga råttors liv ska inte förstöras av fåglar eller små skrikande barn som ska slå på buren etc. etc. Så istället kan man kanske sätta upp bilder på var och en av ungarna och skriva när dom är födda, vad föräldrarna är för några och färger osv.

_Ge tips på mat! Vad köper ni för mat i djuraffären? Kan de blanda egen bra mat för att sälja i butiken? (recept!)
_**Häften! Häften, häften, häften… Häften med vad råttor ska äta, de måste ju ha annat är Torrfoder! Men torrfodret. Råttor är ju tydligen ovanligt, så de flesta djuraffärer har bara hamstermat, med för små bitar eller kaninmat med pellets. Mat med krossad havre i, inte havrekorn. Müsli, torkad frukt, bär. Det finns mycket som djuraffärer skulle kunna fixa, och jag skulle uppskatta det jättemycket om det inte bara var sockrade färgkluttar i maten. Mycket enklare om man kan gå till djuraffären och köpa bara en sorts mat, istället för att blanda från massa olika affärer.

_Vad har ni för burar och vad är bra/dåligt med dom? Vilka är de bästa och populäraste råttburarna och varför? _Voljärer med hyllplan. Fågelburar. Råttor vill ha mycket plats och älskar att klättra! Voljärer är bra, för att oftast så kan man dra ut botten och det är SUPER! Och så vill vi ha stora luckor så man får in armarna så man kan torka av hyllplanen och ta tag i råttorna om man ska ta ut dom.

_Vad saknas i butiken? (för er som besöker Zookompaniet, ni som inte gör det kan ju berätta vad som brukar saknas i djuraffärer och vad som är viktigt att hitta där) _Rätt strö, framförallt! Bok-, asp-, al-flis eller liknande. Spån är dåligt för det är (ofta, om det inte är utblåst) dammigt och barrträd är dåligt för att det är giftigt. Ändå säljer nästan alla djuraffärer barrträdsspån! Det sämsta! Och rätt mat, inte bara såna klumpar som är färgade. Råttor bryr sig inte om hur det ser ut, utan hur det smakar. Och vi ägare bryr oss om hur nyttigt det är, så nyttig, bra mat! Men det är såklart jättesvårt, för alla råttor gillar inte samma sak… Men mer mat på lösvikt, kanske inte så mycket blandningar utan mest var för sig, så får man plocka så som just sin egen råtta gillar? Det borde ju funka för de flesta djur, marsvin, hamstrar och kaniner också, så det kan djuraffärerna knappast förlora på, att utöka sortimentet på djurmat i lösvikt lite?

_Vad ska bort från butiken? _Typ hjulen. Springhjulen. Tänk de okunniga rättägare som kommer in och ser "Råtthjul 99:-", bra, det ska jag köpa. Så blir råttans rygg förstörd. Hm… Sen är det väl det dåliga fodret, inte det på lösvikt utan det i kartong. Det som brukar kallar "råttpellets" som inte, inte är bra. Det ska bort så ingen köper det! Och, inte för att det alltid hör till råttor, men hamstervadd ska bort, tycker jag. Om man har råttor som har ungar och använder det kan ungarna dö. Samma sak till hamstrar. Dom kan linda in en tass och inte komma loss eller kvävas om de fått vaddet runt halsen. Inte bra!
Och spånet, såklart. Barrträdsspånet ska bort. Inte nyttigt för något djur, så det ska bort!

_Vad är det vanligaste felet när det gäller råttor? Vad finns det för vanliga nybörjarfel och missförstånd? (tex. hanar går inte att ha tillsammans) _T.ex. att honor och hanar kan vara med varandra, att råttor kan bo ensamma osv. är vanliga missförstånd. Och hur dom ska bo år viktigt att man vet rätt. Man kan inte ha råttor i en pyttebur, ensam och mata den med hö. Man måste veta rätt. Det borde inte vara lagligt att få köpa djur om man inte ens kan vad dom ska äta, eller lagligt att få sälja till de som inte kan. Ofta hör man om människor som har fått en hona och en hane, även om de vet att man inte ska ha de tillsammans, så ofta(!!) är det djuraffärens fel. De ger ut fel ungar! Det skulle ALDRIG hända hos en riktig uppfödare.

**Lååååångt! Hoppas det är bra, jag har skrivit i evigheter nu! :P

Stephanie
0

SKITBRA NIFFEN! Skrattande *Stolt*

Calinn
0

Jag har alltid tyckt att det är absurt att burar är dyrare än djuren vi köper till dem. Varför inte höja priset på djur så sakta. Till slut kanske vi kan få någon form av rättvis fördelning och en kundkrets som bara köper ett djur om de verkligen är beredda att betala och intresserade av att ge djuren det bästa?

Kanske lite utopiromantik men jag hävdar att ett liv alltid är värt mer än plast och galler… Fundersam

Bim
0

Niffen, när du immer till sundsvall du ska VI STÖRTA DJURMAGAZINET!!!!!!

LeTigre
0

putt, bra tråd!

niffen
0

#19 Självklart!  ;)

Japp, den här tråden ska puttas mycket! Ingen som vill skriva? Man behöver inte skriva så mycket som jag skrev, man kan skriva kortare, eller bara svara på några av frågorna   :)

KickanW
0

Vad behövs för att råttor ska kunna säljas i djuraffären? Skulle ett samarbete mellan uppfödare och djuraffär funka med djuraffären som förmedlare?

Bäst vore ju om det inte såldes råttor alls i affären utan att de förmedlade till uppfödare i stället. Annars är kunskapen viktigast. Att det finns en råttansvarig som ansvarar för att ta reda på all information om råttor. När de blir könsmogna, hur deras bur och mat ska vara osv.

Ge tips på mat! Vad köper ni för mat i djuraffären? Kan de blanda egen bra mat för att sälja i butiken? (recept!)

Bra vore ju om det fanns olika byttor (som med lösgodis) med sädesslag, nötter, fröer, groddar m.m.

Vad har ni för burar och vad är bra/dåligt med dom? Vilka är de bästa och populäraste råttburarna och varför?

Stora billiga voljärer är bäst enligt mig. Viktigt är att luckorna är stora och många. 

Vad saknas i butiken? (för er som besöker Zookompaniet, ni som inte gör det kan ju berätta vad som brukar saknas i djuraffärer och vad som är viktigt att hitta där)

Hyllplan och andra roliga saker att ha i buren till råttorna. Lite billigare än mycket är idag också. Informationsblad (med rätt fakta) om de olika djuren som säljs så att blivande ägare verkligen vet hur han/hon ska ta hand om sitt djur.

Vad ska bort från butiken?

Felaktig information. Springhjul, framför allt åt råttor.

Vad är det vanligaste felet när det gäller råttor? Vad finns det för vanliga nybörjarfel och missförstånd? (tex. hanar går inte att ha tillsammans)

Att folk inte vet hur tidigt de blir könsmogna, att de inte ska ha sågspån, vilken mat de ska ha, att de inte ska sitta ensamma, att de behöver en stor bur med mycker saker i osv.

Stephanie
0

Jag anser att djuraffärerna bör ha bra info-häften i butiken som kunder kan få ta av! Dessutom är det bra om personalen är VÄL pålästa - inte bara om deras egna lager ("till råttor har vi den här maten") utan om djurens faktiska behov!

Girlie
0

Kom på en liten sak bara, saknade ett plasthus när jag var på Zookompaniet senast. De har massa bra saker men mycket är i trä och det är inte så roligt när man har smådjur som kissar okontrollerat. *host*

Allamej
0

Nä, plasthus, gärna med "galler" i botten eller som är helt fria under är guld värda

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ninja
0

Har inte läst allt men det mesta är väl sagt redan.. men ang. maten så bör de inte ha den i lösvikt eftersom det blir stor risk för att mott flyttar in då!

Stephanie
0

#26 Du får gärna hålla med andra om saker, det visar ju bara att det är en viktig sak Glad

Ninja
0

Ska se om jag inte kan sova inatt, då kan jag nog läsa igenom allt och se om jag har några idéer som inte nämnts, eller synpunkter.. just nu är jag mest rastlös och orkar inte sitta still och läsa för länge Räcka ut tungan

Otaku
0

Putt

Mvh Vinetta

Stephanie
0

Tackar tackar Skrattande

Otaku
0

Jag tappade räkningen på hur många sidor jag bläddrade :P Vsg ^^ Jag tycker det här är en tråd värd att läsas!

Mvh Vinetta

Grodan
0

Tycker också att levande djur inte skall säljas i djuraffärer.

Djuraffärer är länken utåt, som har makten på marknaden, men som sporrar impulsköp. Djuraffärerna bör vara som en liten mässa. Ha djur som keldjur som folk får hälsa på (och inte köpa), tema-dagar (ex råttans dag) osv. Det affärerna skall sälja är tillbehör, foder och litteratur. Samt en massa skoj pryttlar för djurägaren. Jag vill t ex ha dasspapper med möss på (och inte lamm o hjärtan o blommor)!

Tillbehör tycker jag att man ska köpa från hela världen och inte bara Europa. Det finns så oerhört mycket bra grejer i Amerika. T ex vattenflaskor som inte läcker, håller länge, är lätta att göra rena och inte går att gnaga sönder.

Samma sak med burar. Finns så oerhört mycket bra burar som vi svenskar inte kan få tag på.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stephanie
0

#32 Ang. att ha djur som keldjur i affären, och inte sälja får man faktiskt inte göra fick jag lära mig av henne Förvånad

Crispig
0

va konstigt.. hur många djuraffärer har man vart inne i som inte har en papegoja eller en stor orm som "maskot" ?

[kalelo]
0

Detta med ordentlig information till råttköpare behövs… speciellt informationsblad eller en minibok om:

-kost.

-hälsa, ålder och historia om tamråttor.

-skötsel och stimulans.

-Dresserings och disiplineringstips. Vad du kan förvänta dig av din råtta.

-de vanligaste sjukdomarna, med t ex tips på hur man handskas med det på bästa sätt.

-Internett adresser  där man kan söka mer information och t ex nr till vetrinärer och uppfödare som man kan ringa om man har frågor.

- Detta med lagstadgarna med måtten på burar och hur många råttor man max får ha i buren.

Sen detta att man inte får lov att köpa en ensam råtta om de inte först har svarat ja på frågan om de har en råtta hemma, hur den är, om den får tillräckligt med tid osv.

Det var en del av det jag kom på nu direkt… sådana saker som jag saknar direkt, tydlig och konsist information om

Stephanie
0

Anledningen till att man inte får ha djur som inte är till salu är att de måste följa djurparksreglerna eller nåt då… De måste alltså ha en egen veterinär osv osv. Så visst får dom väl, men det skulle förmodligen bli alldeles för dyrt…

Girlie
0

#36: Däremot kan man säga att den är till salu men aldrig sälja den. Skrattande

Fast har också varit på djuraffärer som haft djur de säger inte är till salu. Visste inte att det inte var tillåtet. Hur funkar det med ägare (till affärerna) som tar med sina hundar till jobbet då?

havregryn
0

Vad jag skulle vilja se mer av i djuraffärer:

* Olika sorters sädeslag och annat bra foderinnehåll så man kan blanda sitt eget foder. De har oftast havre men inget mer.

*  Mer information om vad råttorna ska äta, hur de ska bo, osv. Även denna information om alla andra djur i affären.

* Om man nödvändigtsvis ska ha djur i butiken bör de bor i burar anpassade efter hur de bör bo, och stå på lämpligt ställe ut butiken så att de inte utsätts för en massa stress. En djuraffär som jag besökt en del har alla sina smådjur i ett inglasat rum där man inte får gå in om man inte tänkt köpa något. Rummet är gjort så att man kan titta på djuren genom en glasruta, men skulle kunna göras ännu bättre med mer info om djuren osv. Fåglar och gnagare bör inte sitta i samma rum.

Vad jag skulle vilja se mindre av i djuraffärer: 

* Djur i för små och/eller olämpliga burar.

* Barn som kan stå och peta på burarna och stressa/störa djuren.

* Felaktig information.

* Kornmal! (dvs larver i maten som inte ska bestå av larver)

* Konstiga plastburar med massa konstiga rör.

[kalelo]
0

Jag skulle vilja ha tillgånt till större portabla burar, som inte är för dyra, som man kan smälla upp om man åker på semester till någon.

Ex på hur en sån bur skulle kunna se ut: fast botten i plast med skåror i för gallret. Galler med krockar/smäckar som man pusslar ihop (med luckor på). Enkla hyllplan som man kan hänga upp som fungerar enkellt i burmodellen, och matskålar som funkar att hänga i gallret. Sen så kan kan ju inreda med vad man vill. Allt annat är ju lätt att ta med sig till råttorna utom den stora buren ju.

maggangbg
0

snälla fortsätt komma på saker

tex: vilka frön/nötter/torkad frukt m.m. vill ni att det ska finnas på lösvikt.

Bim
0

puttputtputt! :)

vassmuss
0

NAKENRÅTTOR !

Utdrag från www.ratpower.se :

"Labbdjur som aldrig borde avlats fram.

Enligt Rat & Mouse Club of America, RMCA, finns det tre genetiskt olika sorters nakenråttor, alla dessa är framavlade i laboratorium och borde aldrig ha släppts till allmänheten.

Allvarliga genetiska defekter:

Sort nr 1 saknar thymuskörtel, och har pga. detta kraftigt försämrat immunförsvar.

Sort nr 2 har njurproblem som börjar vid ca. 1 års ålder. Under normala förhållanden dör alla hanråttorna och 80% av honråttorna pga. njurproblem. En stor del av dessa råttor har även tandproblem.

Sort nr 3 har så kraftiga njurproblem att de dör pga. dessa vid 14 månaders ålder. Medelåldern för dessa råttor är 10 månader."

stöd ej detta avlande av dessa stackars djur, som inte är något naturen valde, utan människan.

allobosia
0

Vad behövs för att råttor ska kunna säljas i djuraffären? Skulle ett samarbete mellan uppfödare och djuraffär funka med djuraffären som förmedlare? Jag tror inte att det är möjligt för djuraffärer att ha råttungar i ett enskillt rum eller att dom slutar sälja råttor helt och hållet, inte de andra djuren heller..  Men en djuraffär här där jag bor har faktiskt varit rätt så smarta. De har 3 djurrum, 1 reptil, 2 fågel och 3 gnagare. Det är dörr in till varje rum och man MÅSTE fråga personalen om man får gå in där och för det mesta så följer även personalen med in i rummen och håller lite koll. Jag har haft praktik där förut och då hade jag såklart tid för att kolla lite extra och enligt mig så funkade det riktigt bra, djuren var inte stressade och stördes inte alls av några höga ljud, sen när man dessutom som ''personal'' följer med in i rummen så vågade kunderna ställa mycket mer frågor än i vanliga fall. Samarbete mellan uppfödare och djuraffärer vore såklart bra men jag tror tyvärr inte att så många kanske inte ens någon uppfödare alls skulle ställa upp på det.

Ge tips på mat! Vad köper ni för mat i djuraffären? Kan de blanda egen bra mat för att sälja i butiken? (recept!) Jag tycker att djuraffärerna borde blanda ihop en egen musliblandning, den behöver ju inte vara så avancerad men bättre än dom där stora klumparn till råttpellets iaf..

Musli, rispuffar, osockrade cornflakes, liiiite torkad frukt tex.. Det är enkelt och kan inte vara så dyrt?

Vad har ni för burar och vad är bra/dåligt med dom? Vilka är de bästa och populäraste råttburarna och varför? Jag har en voljär och en parakitbur. Jag tycker att voljärer funkar bäst för dom har oftast lite större luckor. Men parakitburar funkar det med om man är lite smidig. Det som är bra med stora burar är väll det att man får plats med mycket grejer i buren.

Vad saknas i butiken? (för er som besöker Zookompaniet, ni som inte gör det kan ju berätta vad som brukar saknas i djuraffärer och vad som är viktigt att hitta där) Jag har aldrig varit där men det jag saknar på typ alla djuraffärer är hängmattor och bra matskålar faktiskt.. De skålar som är till för råttor är oftast jätte små och i plast och en sån skål skulle bli plastspån hemma hos mig. istället borde dom vara i porslin så dom inte kan bita sönder dom och så blir det ju även lite knepigt för dom att vända den upp och ner. Sen får man ju tänka på att ställa den på botten och inte på någon hylla för då går den nog sönder väldigt snabbt.

Vad ska bort från butiken? Råtthjul, konstiga ''råttmats blandningar'' som bara innehåller massa onödigt och så råttpellets. Sen borde djuraffärer sluta tvinga på folk spån, hö & halm till sina råttor. När jag skulle köpa massa tillbehör inför mina första råttor så fick dom hjälpa mig att hitta allt jag behövde och då försökte dom tvinga på mig hö och jag fick jordens utskällning för att jag inte ville det för det var minsann deras basföda.. *fniss* (det var inte på denna djuraffär, aldrig varit där som sagt)

Vad är det vanligaste felet när det gäller råttor? Vad finns det för vanliga nybörjarfel och missförstånd? (tex. hanar går inte att ha tillsammans) Jag är grymt trött på alla djuraffärer som säljer råttor ensamma, och sen kommer de nya ägarna hit och frågor varför deras råtta är så konstig.. Sen när vi vänligt förklarar att de behöver en kompis så är det inte alls så för det sa dom inte på djuraffären. Men som tur är så brukar ju RIF medlemmarna övertala till slut iaf..

Jaja, det var mina tankar omkring det.. Förlåt för att det blev en massa onödigt också ;P