Känner pappan av ungarna?
Hej,
Har en fråga gällande mina små råttungar som nu är 2 veckor gamla och precis öppnat ögonen.
Om pappan till ungarna skulle få lukta på ungarna, skulle han känna att det va just hans ungar och försvara dem eller skulle han inte bry sig alls?
Har aldrig hittat något bra svar på den svåra frågan och hoppas på hjälp! :)
Kan bara svara för hur vår hane betedde sig mot sina ungar. Han undersökte dem försiktigt en i taget, sen brydde han sig ej nämvärt förutom när de klättrade på honom!
När sönerna sen vid 5 veckors ålder flyttade in i hanburen, lade han sig ofta i närheten av dem gärna emellan honom o de andra hanarna. Bråkade någon vuxen hane med någon av sönerna gick han med kroppen emellan o blängde på den vuxna..! Sönerna höll och håller sig ännu nära sin pappa. Jag har oxå funderat på om de kan känna med lukten att de är släkt, kan de lukta sig till generna…?? Intressant tycker jag!
Ja men precis! Det är jätte intressant och jag vill verkligen veta mer om det. Pappan har ju aldrig riktigt träffat sina söner och döttrar (förutom luktat lite på dom när jag hållt i dom) men jag har aldrig vågat ge dem fria händer än, ifall pappan av någon anledning skulle bli arg.
Men hur gamla var dina ungar när pappan fick riktigt undersöka dem? :)
tre veckor ca…är det en bra hane ska det inte vara några problem.
putt! 
Okej, då väntar jag en vecka till :) dom växer ju så det knakar.
Pappan är otroligt snäll, men han är också alphahanen i buren 

Jag vet inte hur de är med råttor men med många andra djur så är det så att pappan inte känner igen sina ungar, men accepterar dem eftersom de är små och inte innebär något hot.
Råttor är ju inte monogama heller så i verkligheten kan inte en råttfar hålla reda på vilken hona han parat sig med och om de verkligen är hans ungar. Och råttor bor i kolonier så de kan vara flera honor och hanar o en massa ungar.
Qui dormit, non peccat
jag har testat med 1 unge och då var han intreserad och sen brydde han sig inte tror jag
jag har testat med 1 unge och då var han intreserad och sen brydde han sig inte tror jag