Råttors vikt kontra typ/storlek
På sista tiden har det varit prat om honor på knappa 300g som parats på. Jag tänkte därför att det kan vara bra att ha en tråd där vi kan diskutera omkring det. Varför dem bör väga mer, vad skillnaden är på tyngd och massa och varför det är bättre att dem väger mer osv.
Jag har tex en väldigt slimad och smal hona, hon ser inte ut att väga över 300. Men när man lyfter henne inser man att det gör hon. Hon vägde 409gram innan hon fyllde 6mån.
Så det här med vikt, storlek, typ, muskler, gener osv… varsågoda att diskutera 
*suck*
Man vet ju inte vad man ska tro egentligen.. Känner ju att det här togs upp dels pga min tråd. Jag har rådfrågat en del och jag har bara fått höra att jag kan para min hona nu när hon väger över 300g. Men då ska hon tydligen väga ännu mera nu..
Hon äter bra, är jätte pigg, och mår bra på alla sätt.. Hon har en fin glansig päls, har inte varit sjuk, inga förkylningar eller nått sånt. Hon ser inte mager ut snarare lite halvtjock. Inget som tyder på att hon skulle äta för lite eller något sådant…
Jag har fått känslan av att det har blivit lite väl petigt, det var ju inte ens länge sen folk inte ens frågade om vikt.. och nu är minsta lilla grammet helt avgörande om man kan para eller inte.

Jag menar inget illa med tråden.. det var snarare att man kan diskutera sina åsikter här och inte i kulltrådarna
Men ja visst kom det upp delvis pga av din tråd och att Itchy har precis gjort en likadan parning så därför tyckte jag vi kunde diskutera det en gång för alla så är det klart sen 
Visst kan man para råttor under 300, det är ju inte så att ungarna automatiskt dör eller får problem osv. Men jag tror att det behövs pratas om varför man rekommenderar minimum 300g och vad vinsten blir i slutändan av att ha ett större mål än en söt kull.
Jag tycker det är viktigt att skilja på vikt och storlek. Det är egentligen inte viktigt vad de väger utan att det handlar om en lämplig storlek. Hellre en hona som väger 330 och är i gott hull och har muskler än en hona som väger 350 gram och man måste matat upp till nästan fetma för att då henne i "rätt" vikt. En råtta som är i gott hull och väger 300 gram är dock i mina ögon rätt liten.
Jag har som jag berättade tidigare en hona med djuraffärsbakgrund som dels fick en dålig start, dels rosslat sen hon var ung. Jag hade aldrig gissat genom att titta på henne att hon väger 370 gram då hon precis som Nicciz råtta är väldigt smal och slimmad eftersom hon älskar att vara ute och springa omkring.
Ingen av mina råttor väger under 350 gram, nästan alla väger tvärtom över 400 gram utan att vara överviktiga till och med råttor från erkänt småväxta kullar. Honan jag fick från zoo vid 6 veckor som vägde 43 gram vägde vid ett år över 350 gram. Jag vet att alla råttor är individer och jag menar inte alls att om man har en råtta som väger under 300 gram att man på något sätt är en dålig ägare.
Dock skulle jag, personligen, fundera varför det är så att min råtta, utan att vara tjock, är så liten till växen. Är det bara min råtta eller är hela kullen små? Vad kan det i sin tur bero på? O.s.v.
#2 Det var inte riktat direkt till dig så, misstänkte att det kunde tolkas så.. Tyckte bara att det var så typiskt att det skulle komma på tal just nu.. :P
#3 Mina råtthonor är också ute och springer, deras bur står alltid öppen när jag är hemma. Och hon väger lite utan att vara underviktig, hennes syrra väger ungefär lika mycket. Brorsan till dom väger 650 så nej dom är inte små i kullen. Så att tjejerna är smala beror isåfall på att dom alltid får vara ute och springa, för dom äter bra och får även all den mat dom behöver och jag har aldrig upplevt dom som speciellt små.

Man måste skilja på storlek och vikt, de är inte samma sak. Har råttan en bra muskelmassa och är i bra kondition över lag så kan jag förstå att man avlar på en sådan. Även om honan inte väger mycket över eller strax under 300 gram. Det lider inte ungarna av för mamman kan fortfarande ge tillräckligt med mat till dem då det kommer att födas färre ungar eller så rensar mamman själv efter födseln.
Har man en råtta som överlag är liten till växten och kort o kroppen så är det inte möjligt för denna att väga 400 gram och vara hälsosam för då den är fet. Och varför avla på feta djur? Finns ju många sjukdomar o hinder som kommer med fetma oxå.
Men de är inte bra att avla på för småväxta honor heller, då det faktiskt kan ligga nått genetiskt bakom, o ett problem kommer sällan ensam. Och en undernärd hona som väger väldigt lite kommer inte kunna föda upp en kull ordentligt.
Våra tamråttor är större än deras vilda släktigar både pga ständig tillgång till mat och storleksavel, men de är ju inte alla som har satsat på att få fram stora råttor genom tiderna. Att få fram och äga 1kilosråttor säger inte det mest om våran egen intelligens? För naturligt är det inte, o många andra djur som är framavlat för tex storlek mm lider ju av defekter.
Jag har inga honor och jag avlar inte, men skulle jag göra det så bryr jag mig mer om muskelmassan, fysiken och temperamentet än om vikten. O de är väl sunda förnuftet som ska råda?
Qui dormit, non peccat
#4: Jag pratade generellt och inte specifikt om dina honor. Men mina har också sin bur öppen 24 timmar om dygnet och även de som är smala men muskulösa väger 100 gram mer än dina honor (de som har mage väger ännu lite mer) så skulle jag klassa dem som små. Att hon var underviktig har jag aldrig påstått, bara en liten hona.
#5: Precis vad jag menar! Man kan inte stirra sig blind på vikten utan även kolla på kroppstypen. En hona som kommer över 300 gram bara för att hon är tjock är inte automatisk lämplig för att hon passerade den magiska gränsen. Personligen tycker jag att honan vid 350 gram ska vara muskulös utan att vara överviktig.
#7 Du menade mina råttor i min tråd så jag antog att det var samma här.. Underviktig, liten .. Big deal. Hon är en liten hona men inte för liten!
#5 :) mycket bra skrivet!

jag anser att hellre att råttan väger för lite än att man avlar på dem när de är för gamla eller unga…
och därmed riskerar allvarliga komplikationer…
vet man hur man ska handskas med en liten råtta ser jag inget hinder med det hela…
*jag fick hem en zooråtta som var högdräktig och hon vägde inte ens 300g då och jag fick upp henne i bra vikt medans hon diade ungarna och alla var feta och glada och alla i kullen överlevde*
You can't spell Bitchy without Itchy

"jag anser att hellre att råttan väger för lite än att man avlar på dem när de är för gamla eller unga…
och därmed riskerar allvarliga komplikationer…"
Nu förstår jag inte. Menar du att hellre avla på en råtta som inte är 100% än att inte avla alls? Rätta mig om jag har fel men grejen med att ta kullar på vissa individer är väl främst för att främja utvecklingen och den goda hälsan hos tamråttan?

#12, i min kommentar syftade jag på intet sätt på hur din hona är i hullet utan det andra du skrev, dvs det jag också citerade.

hellre att hon är lite tunn men får bra mat än att hon tex. är för gammal och dör på kuppen…
har både sett och hört om folk som parar gamla råttor som har fått massvis med komplikationer…
och då min hona är 10 månader ville jag inte vänta längre och riskera att en av mina absoluta ögonstenar dör pga att jag inte fick upp henne mer i vikt…

#14 Vad för slags komplikationer då?

att bäckenet har stelnat och att ungarna fastnat och att de jävlarna som ägde honan *ursäkta språket*
vägrade åka in till vetten…
honan dog en väldigt långdragen plågsam död bara 12 månader gammal…

#16 *asg* Jaa just det…

Och förresten kan det alltid gå fel oavsett ålder. Så du gamblar hur som helst med din ögonstens liv….

Itchy, jag tror inte du förstod vad jag menade med min kommentar. Ska försöka förtydliga det lite. :)
Jag menade att jag tycker att man inte ska avla över huvud taget på en hona som inte är i hundraprocentig kondition fast än den är i en perfekt ålder. Lika lite som jag tycker att man ska avla på för unga eller för gamla djur. Avlar man för att råttbebisar är söta så fine, men om man avlar för att man är seriös vill främja tamråttstammen så tycker jag att det resonemanget (dvs "jag anser att hellre att råttan väger för lite än att man avlar på dem när de är för gamla eller unga…") är helt åt skogen. Är en hona inte tipp topp så skall hon inte avlas på bara för att avlas på, liksom.

jag avlar inte bara för att jag vill ha söta små råttungar…
det är ingen orsak till att avla på ngt djur över huvudtaget…
devil var i hundraprocentig kondition…
och är fortfarande i bra kondition…
och jag fick upp henne så mkt i vikt som möjligt innan parning…
och det så kallade resonemanget…är bara vad jag tycker efter att ha sett flera skräckexempel…
#16 jag har precis som du gått djurvårdarutbildning och inriktade mej under den tiden på smådjur och spec råttor
och min medägare är utbildad sjursjukvårdare

Itchy, åter igen, jag menar inte din råtta med det jag skrivit, okej? Utan det du skrev som jag redan citerat två gånger; du anser att man hellre ska avla på en råtta som väger förlite än på en för gammal eller för ung. Jag anser att man inte skall avla på någon alls.
Jag ifrågasätter inte din utbildning eller din sk. medägares. (Är det cookie som är din medägare btw?)

ok…bra att höra att det inte just min hona som menas…
nej cookie89 är en väldigt god vän till mej
min medägare är inte medlem här…

Itchy, att jag inte menade din hona skrev jag tydligt även tidigare, men du valde att ta till dig av kritiken ändå. ;)
Hur som helst, visst är det självklart att vikten på en råtta med normalhull varierar beroende på råttans kroppstyp. Även råttor som ser exakt lika stora ut kan väga olika beroende på muskel- kontra fettmassa. (Muskler väger ju som bekant mer än fett.) Vilken vikt föräldradjuren bör ha beror alltså på kroppstypen, men vilken vikt som är ideal för vilken storlek tänker jag inte ge mig in på eftersom jag inte besitter några avelskunskaper.
Nu eftersom jag har valt en hona som är ''för liten'' så anses jag numera som oseriös och okunnig?
Kunde ju räkna ut med foten att någon skulle ha någon slags kritik om min kull för så funkar det i råttvärlden. Men för en sån grej också, jag vet gott och väl att dom ska väga över 300g och det gör hon också, hon har bra kondition, är pigg, äter jätte bra och är en snäll och trevlig råtta.. Men nu helt plötsligt så är hon alldeles för liten… Hon är kanske liten i sig men hon är inte för liten! Känns bara väldigt tråkigt i sig om folk ska börja tro saker om en nu, jag är defenitivt inte oseriös och jag lägger ner i stort sätt all min lediga tid på mina råttor.. Och jag tar inte bara en kull för skojs skull, då skulle jag lika gärna ha kunna gjort det för 5 år sen.. Men jag valde att vänta och lära mig mer först och det har jag gjort.. Och nu med ett stort bagage kunskap och 7 råttor hemma och med 2 lämpliga föräldrar så känner jag att jag har det som krävs.. Jag är medlem i SRS och bebbarna kommer att reggas precis som föräldrarna och jag är säker på att det blir ett gäng fina råttor med ett bra temperament precis som föräldrarna har. Är det någon som vill komma med mer kritik eller kanske har några frågor så är det fritt fram att adda mig på msn; Allobosia@hotmail.com

#24, nu hoppas jag verkligen inte att du syftar på något jag skrivit? Att det är därifrån du fått oseriös och okunnig ifrån dvs.
hum. svår fråga. Anser att man måste tänka på varje fall som egna och inte haka sig fast på vikterna. bra hull är det vikigaste.
Lärt mig lite att stl kan se stor ut men innehållet väga lite. Och de kan se små ut men väga mycket.
Max. Hanen i tråden fetto monster. Han är ju stooor. Men det är mest hud. Jag trodde lätt det skulle ligga på 7-800 gram. Men så var inte fallet. Det var mest ihåligt. Han ser bara stor ut.
Här känns lite mer som att det kommer upp en annan fråga. Det har varit rekomendationerna hos srs under en väldigt lång tid. eller kanske alltid stått att det ska vara över 300gram. inge 400gram t.ex.
De stamtavlor jag har med reggade uppfödar namn i så är det minst 2st per stamtavla som väger mellan 300-350 gram som de avlat på. Nyligen är det hela 4st med reggade uppfödarnamn som ligger under 350gram i stamtavlan.
Verkar inte speciellt ovanligt att det avlas på honor mellan 3-400gram.
Så frågan borde väl mer vara om det är vi som försöker avla upp till gp råtts size från normal stl som de hade när de först blev tamråttor.
Finns ju råttor som väger över 1kg numer. Är det normalt?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#25 nej inte alls :)
Har fått ett anonymt meddelande på mailen där en ifrågasatt varför jag tar en kull på en hona som inte är lämplig att avla på. Jag tror jag blir mörkrädd snart.. Jag skulle INTE ta en kull på henne om jag misstänkte att hon inte skulle klara av det.
Starkt gjort av dig som skrev iaf att du inte ens vågar säga vem du är.. :P
Jag tycker det är faschinerande att folk tar denna tråd personligt när Nicciz uttryckligen säger att det inte var något illa menat med denna tråd. Att det är bättre att diskutera här än i kulltrådarna.
Varför tar då folk åt sig och blir sårade? Är det för att dom egentligen vet att dom inte hade tillräckligt med kött på benen (pun intended)?
Varför inte diskutera på ett trevligt sätt vad man anser är god avel istället för att sparka bakut? Har man valt att ta en kull på en hona som är för liten enligt SRS-
"Honan skall vara i god kondition när Du avlar på henne. Lägsta vikt för en hona som skall paras är 300g. Hon får inte paras för 5 månaders ålder eller, om det är första gången för henne, ej efter 1 år fyllda." Saxat från SRS hemsida
-Så ska man ha väldigt goda anledningar och öppenhjärtligt och gärna diskutera sitt val med andra uppfödare.
Jag tycker personligen också att riktlinjerna är lite lågt satta ibland… Särsklit med tanke på att min bebis som föddes 14/12-08 väger 284 gram…
Hon är inte stor!
Så kom igen. Morska upp er och kom fram till den goda anledningen som fanns för att para henne och stå för erat beslut. Finns få saker som gör en så misstänksam mot en uppfödare som en ovilja att vilja diskutera ens avelsval.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#27, okej, vad bra. För jag hade inte heller för mening att ifrågasätta varken din eller itchys gjorda parningar. Jag kan som sagt alldeles för lite om sånt. :)
Anonyma meddelanden till mailen känns faktiskt väldigt barnsligt och jag skulle nog inte ens svara på dessa om jag var i din sits. Kan den som ifrågasätter inte stå för vem den är så förtjänar denne heller inget svar. (Annars håller jag med Allamej här, mer öppna diskussioner där folk står för vilka dom är och valen dom har gjort! Har man gjort ett misstag så fine, alla gör vi misstag, men bättre då att de som gjort detta erkänner att det är just misstag istället för att smussla eller anternativt gå till motattack. Åter igen så syftar jag inte på någon personligen nu!)

jag tycker nästan att det har gått lite för långt med vissa råttors storlek…vill man ha en råtta i hundstorlek..skaffa då en GP råtta
det finns en råtta i min tös stam som vägde hela 1600 g…
och till och med jag tyckte att han såg grotesk ut…
Det är inte lätt att inte ta åt sig när man får ett mail med klagomål för ingenting. Och när man ska behöva förklara 100 gånger att hon inte väger så mycket men trots det så är hon inte för liten!
Stog jag inte för mina val och handlingar hade jag redan raderat mitt konto och lagt upp en annons på blocket istället. Jag tål kritik och jag svarar gärna på de frågor jag får, men jag vill gärna att folk ska tro på min svar sen också. :)
haha.. det lär inte hända ;-). när man väl ger svar så lyssnar inte folk. samma frågor ställs om och om igen trotts vettiga svar dyker upp.
det blir intressanta trådar att läsa dock.
#9: Men herre gud, försöker du missförstå? Undernärd och liten är inte samma sak, slå upp det om du inte tror mig. En undernärd råtta väger för lite för sin storlek, en liten råtta har en lämplig vikt för sin storlek men är mindre. Jag är övertygad om att du ger din hona mat, jag är övertygad om att du inte svälter henne och jag har ALDRIG påstått det heller. Men jag tycker (om jag jämför med alla råttor jag har haft och de råttor jag har kontakt med att hon är liten). Som Allamej säger, det är vad en hona på 2½ månad kan väga. Så ja, jag tycker att hon är för liten helst när du säger att hon har mage och väger 307 gram. Det är min åsikt och jag har rätt till den.
#33 Okej, sa inte att du påstått det heller :)
Hon är liten, MEN inte för liten. Du får ha din åsikt men den kommer inte att ändra min.
Enligt srs rekommendationer ska en hona som ska bli mamma väga minst 300 gram och väljer man att följa deras rek så är det ju där gränsen går. Dvs det är inte fel att para en hona som väger 300 gram. Sen är det ju önskvärt att de är större.
Jag har två gånger tagit kullar på honor som varit på gränsen viktmässigt. Båda gångerna har det gått bra och råtthonorna var inte magra utan bara små i allmänhet.
Om råttan är jättebra på alla sätt men väger endast 300 gram så tycker iaf jag att det vore synd att behöva avstå från kullen av den orsaken.

#35 precis
#35 precis

det är ingen lag på att de SKA väga över 300 gram

#38 Va inte så snarstucken.. det är ingen lag att dem ska vare sig det ena eller andra. Inte ens en lag att dem ska tas ur avel efter 1 år. Ni missar hela poängen.
En petit hona är liten/mindre är hon dessutom liten i kroppen är skelettet mindre. Är skelettet mindre är bäckenet mindre osv,osv, osv. En hona som är petit pga av storleken är det en högre risk att avla på.
Poängen är…. Det handlar INTE om vikten. Det handlar om storleken. Men det går ofta hand i hand. Tex en stor hona på 300g skulle vara kraftigt underviktig och en liten hona på 400g kan vara för fet.
Frågan är om man har tillräcklig kunskap att avgöra vart gränsen på petit ligger??????

#39 jag gav bara min åsikt…och det var inte meningen att verka sarstucken…
oc jag har sett en dvärgråtta…men ingen petite…och jag vet ej heller vad en sån ska väga

#40 petite betyder liten!
Qui dormit, non peccat
Jag håller helt med. Det är upp till att kunna bedömma varje råtta.

Min ena råtta är ganska liten jämfört med den andra. Hon är ganska liten och väger inte så mycket men min andra råtta (dem är födda samtidigt) väger mer och är mkt större. Dom har tillgång till mat 24-7 och dom äter inte upp all mat dom tar den från skålen och in i ett av husen och sen tigger dom mer. Hur ska jag göra?
Jag ska nu översätta en del info som kan vara av vikt (ha) från denna sida eftersom engelska inte läses på samma sätt som svenska.'
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor