Rått Ungar Säljes
I vecka 45 är dessa underbara varelser leverans klara.
**Pris? 50kr för 1 85 för 2 & 110kr för 3.
Vi säljer 1 råtta till dig om du har sällskap åt den hemma. Dvs att du redan har en råtta eller fler hemma.
Hör av er till oss om ni har intresse av att köpa bebisar av oss. Båda kullara har föräldrar med gott temperament.
Bilden här är på Beas Kull.
oj vilka sötnosar :)
är sixten pappa till båda kullarna ? :)
#6: Ja Sixten är pappa till båda kullarna..
Jodde är så söta.. Nu har alla Öppnat ögoen oxå..
KRam

Vart finns de?
#8 Dessa underbara varelser finns i Tidaholm. Det ligger i västra Götalands Län..
Gu så söta! Vad är det för kön på den rö vita?
Vet du varifrån föräldrarna kommer? (Grossist, uppfödare…)
#10.
Könet på den vita är en hane, men han e redan bort tingad…
Pappan har vi fått av en kompis å han har mkt gott temperament å mammorna är köpta från en djuraffär och har oxå gott temperament..
KRam
#11 Ok, synd. (För mig alltså. *ler*)
Alla är ju söta förstås men det var honom jag fastnade för på fotot. Hoppas du hittar bra hem till alla!
Tyvärr har KAijsa gått bort idag. Vi vet inte om hon inte klarde av sina bebisar. Vi kom hem efter jobbet idag och upptäckte detta.
Som tur är tar bea hand om Hennes Barn. Det verkar funka kanon.
Kramar
Verkar inte avra speciellt bra gener att föra vidare… säg till dem som köper Kaijsas bebisar att absolut inte avla på dem.
#16.
Vi vet inte om det berodde på detta.. SÅ du kan inte tala om för oss hur och vad vi ska säga till dem som vill köpa hennes råttor.
Vi vet som sagt inte vad hon dog av… Men det kke kan bero på det, men vi har ju inte märkt av nå tidigare då hon skött sig exemplariskt med matning å skötning av sina bebisar.
Tack för din åsikt.
Åh gud vad tråkigt! *kramas*
Eftersom det gick så plötsligt kan det kanske ha varit någon slags hjärnblödning? Hjärtfel? Jag spånar helt fritt, jag vet inte vad råttor har för vanliga fel eller problem då jag är så ny i den här världen..
Bebisarna är såå söta, hade jag bott närmre hade jag nog velat köpa en hane av dig :)
Hoppas allt fortlöper smärtfritt från och med nu! Tänker på er!
Tack så mkt.. Betyder mkt när ngn tänker på en i svåra tider..
Känns elakt när folk kommer med kommentarer utan att fråg först.. som du läste i inlägget #16..
Ha det bra..
*Kramar*
Beklagar sorgen över råttan MEN:
1. Du har köpt dina råttor i djuraffär
2. Du avlar på zooråttor, utan mål eller syfte och utan att känna till deras bakgrund
3. Du annonserar som en tok för att bli av med dem istället för att tänka på sådant INNAN man går och skaffar två kullar.
4. På fotona ser dina råttor alldeles för små ut för att vara vettiga att avla på oavett om de är zooråttor eller inte.
Som jag ser det har du helt egoistiskt gått och avlat på råttor som inte ska avlas på bara för att du var sugen på bebisar. Det kanske kan låta hårt och kallt men ja, så tycker jag…
Vad är det jag skulle ha frågat först? Spelar lixom ingen roll varför hon dött. Hon borde inte ha avlats på från första början så det vore en självklarhet att inte fortsätta linjen i ytterligare ett steg.
Jag menar inte att vara elak, jag är bara uppriktig och tänker på råttorna. Alldeles för många bara går och skaffar bebisar till höger och vänster från sina råttor utan att veta något om bakgrunden, utan att veta något om hälsa och temperament bakåt i släkten…
detta är min åsikt. sen är det såklart jättesorgligt att du mist din älskade råtta och jag menar inte att det är något fel på henne. Dock tycker jag inte att man ska avla hur som helst på sådana zooråttor.
Men Bekah82, det är rätt okänsligt att klampa in med taggarna utåt när trådskaparens älskade vän precis dött. Man behöver inte skrika ut sina åsikter i alla trådar,alltid.
Jättetråkigt med råttan.. Beklagar verkligen.
Men jag håller med Beckah, eftersom ni inte vet vad hon dog av är det en väldigt stor anledning till att inte avla vidare på avkommorna.
Att avla på zooråttor är aldrig en bra idé, speciellt inte att avla vidare på avkommorna när en förälder dött av okänd anledning. Finns inga yttre tecken så är det högst troligt en genetisk sjukdom, och sånt vill man ju undvika i seriös avel.
Även om de nya ägarna inte ska avla vidare på råttorna sen, så är det viktigt att som seriös uppfödare berätta för köparna vad som hänt med mamman. Är det en genetisk sjukdom kan den mycket väl drabba avkommorna, och köparna har rätt att veta.
#21: Skulle inte vilja kalla det för "skrika ut sina åsikter" bara för att man är ärlig och rak.. Det är som sagt mycket tråkigt att hon har avlidit, men just därför är det viktigt att informera om riskerna med avkommorna. Det är svårt att linda in sånt här i bomull, och när man väl gör det brukar folk inte ta en på allvar.. Och vid hårda toner brukar ingen lyssna. Men jag tycker inte att Beckah hade nån hård ton här, hon försökte bara vara infromativ och lägga fram sina argument.
#20.:
1.Jo vi har köpt våra rådisar i en Zooaffär.
2.VI har dessvärre inte avlat med flit på dem.
Vi fick en hane av en kompis å vi hade dem ute samtidigt en gång när vi gjorde rent deras 2 burar och ngra veckor senare ploppade det ut en massa ungar. Så skäll för faan inte på oss. Vi har inte gjort detta avsikltligt.. MEn jag skall ta bort denna annonsen å ta död på alla dessa små underbara varelser så ni blir nöjda.
3. Jovisst annonserar vi, men de är för att vi inte kan ha alla kvar.
Vi har ingen som helst möjlighet att ha kvar alla. Men vi ska behålla några.
Beas är den mest underbara Råtta man kan tänka sig. Hon pussar Å älskar att kela å är inte något aggresiv.
Kaijsa Var inte helller aggresiv eller ngt sådant.
4. Hur kan du se på korten om de är bra till avel eller inte??? De var ganska så gamla när vi köpte dem från Zoobutiken.
Men som sagt vi har inte avlat med flit på ngn utav dem. Detta som har skett är ren och skär olycka. Vi har inte avlat fram ungar för att vi ville ha bebisar.
Vi visste inte ens om att hon var sjuk, för hon har inte visat ngra som helst tecken på det. Så sluta kom med en massa kommentarer. Vi har som sagt inte avlat med flit på dem.
TYcker du då istället att vi ska döda alla dessa ungar??
Självklart kommer vi informera de som köper kaijsas råttor att hon har dött och att vi inte vet varför och att de kke inte är så lämpliga till avel.
Vi är väl inte pantade i huvudet heller.
Ber så hemskt mkt om ursäkt för att inte alla är så perfekta som du Beckah82.
#21. Tack för ditt stöd iaf. Betyder mkt som sagt.
#22. Du kan ju läsa vad jag skrivit här ovan.
Det finns inte så stort intresse av att köpa råttbebisar verkar det som. så de som blir kvar kommer vi förmodligen skänka till djur affären eller så får vi avliva dem.
HA det bra.
#14 De är så otroligt söta! Hade jag bott närmre hade jag gärna kommit o tittat på dom. Men det hade kanske varit farligt. hihi…
Fastnade särskilt för Beas söner. Vad har de för färg? (Jag är inte så duktig så svårt att se på foton.)
Själv har jag två pojkar o får hem en till nästa vecka. Men tycker att 4-5 pojkar i en flock känns lagom. Jag avlar inte utan de är "bara" sällskap.
Jättetråkigt med Kaijsa… Alltid extra tråkigt när det händer utan man är beredd på det…
#24.
Hej hej.. Oki.. VAr t bor du då??
JAg kan inte färger å teckningar på dem så bra.. Så jag vet faktikt inte det..
Jo det var tråkigt det som hände med kaisja.. HAde man vart beredd på det så hade det nog vart en annan sak..
Oki.. Vi ska inte avla på våra råttor heller. & för er som tror att vi bara var sugna på råttbebisar så tror ni feel. Vi hade ute bea KAijsa och sixten när vi gjorde rent deras burar. Å vi hade inte koll på dem hela tiden, så det hände n olycka kan man säga. detta skedde när vi precis fått hem dem i princip så vi var inte riktigt medvetna om hur fort sådant kan hände.
Kramizar
om beas kull är den första så är de black striped allihopa.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Oki tack för hjälpen.. Då vet jag det..
Kram
Trodde alla hade biologi i skolan..
Hane+hona=ungar??? ehhh???
Hej hej..
Det är jag som lagt ute denna annonsen från början. Men jag avslutade mitt medlemskap idag p.g.a elaka å felaktiga påståenden om mig och min sambos råttor. Men glömde att meddela att för er som är intresserade av våra råttbebisar så går det enbart att Kontakta mig Via min mail, så skickar jag bilder och info om dem ifårn mailen istället. Vill inte hamna i en massa konflikter å skit här. För det tar för mkt på min energi. Ha det gott. .
MAiladress: Liimaa@hotmail.com
Hälsningar Linda, föredetta Liimaa.
Rubicon - Nöjd nu?
Hera>> Jaaa allt är mitt fel.. Vilken otroligt elak människa jag är som trodde att alla vuxna människor hade elementära biologikunskaper. Fy mej….
RÅKA släppa ut hane och två honor medan man städar burar? Städar man båda burarna samtidigt? nej.
Dessutom syntes det på fotona att alla råttor hade samma bur så det var bara lögn och påhitt för att förmildra det faktum att de skaffat bebisar…
Bekah82: På vilken bild ser du det? :S
Tycker ni är oerhört fördömmande och alldeles för hårda och elaka! Ninja, ditt inlägg är sakligt och helt utan påhopp. Man kan vara rak och ärlig utan att vara hård och elak, det är en fin balansgång och inte alla behärskar den, tyvärr får man väl säga. Men du Ninja kan det.
Rubicon - Fördömmande. Inte alla vet hur snabbt och lätt en råtta kan bli gravid … det fick iaf inte jag lära mig på biologin ? kanske jag är kostig? :)
Beckah82, remind me var det inte du som trodde du själv gjort samma sak?? Alla kan begå misstag!!
Jag håller helt klart med #33
Snyggt jobbat. Ännu en som har valt att lämna sidan på grund av påhopp.
Det här är inte första gången som vissa på detta forum tydligt talar om att här har man inget att göra om man inte vet något om råttor.
Kan ni inte istället se det som en möjlighet att lära ut sina kunskaper och sprida dem? Hjälp folk istället för att skälla ut dem.
Sluta att sätta er på höga hästar när det gäller er moral. Om folk vill ha ungar för sin egen skull så är det väl inte konstigare än att ni har råttor för er egen skull. Det är väl knappast för råttornas skull.
Vi tvekar själva att ställa några frågor här av rädsla för att bli idiotförklarade av självutnämnda experter, och då är ändå en av oss utbildad djurskötare.
Ta det lungt nu, och hjälp varandra istället.
Jag håller med #33 och #35. För det första är det skit irriterande med alla dessa påhopp och elaka kommentarer och det är verkligen tråkigt att oerfarna och nybörjare ska behöva avsluta sina medlemskap p.g.a besserwissrar! Jag tycker inte att man ska behöva bli påhoppad för att man skaffat bäbisar! Egentligen så tror inte jag att ngt djur vill vara i fångenskap! Så nog har alla som har djur dem för sin egen skull och inte för deras! Dessutom så skaffar man ju som sagt ungar bäst fan man vill!
Inte tror jag heller att alla som tar ungar på sina råttor har möjlighet att behålla precis varenda unge. Förresten Bekah82 så trodde ju du själv ett tag att du hade gjort samma misstag precis efter att din råtta hade fått bäbisar (eller nått sånt var det iaf vill jag minnas), så vad är skillnaden om jag får fråga? Och nog är det klart att man annonserar om man har ungar kvar och det skulle väl ändå vem som helst göra? Men visst får man väl räkna med att det kan ta tid att få bort dem och att man måste ha resurser för det, men ändå..
Och det är säkert nog jobbigt för Liimaaa att hennes älskade råtta dog, ni som alltid ska hacka på andra gör det ju inte lättare för dem.. Som sagt; alla gör vi MISSTAG!
Ursäkta mitt språk, men jag blir helt ärligt jävligt förbannad ibland och då kommer tyvärr dessa fula ord..
Hoppas att det går bra för Liimaaa och hennes söta råttbäbisar =) Och önskar lycka till i framtiden!=) Tråkigt bara att du avslutade ditt medlemsskap här =( Onödigt att du behövde göra det, men jag förstår dig!
Förresten.. Finns det inte någon av er som är besserwissrar här vad respekt är?! Läs på om det i så fall! För att man ska faktiskt visa respekt när ngns råtta eller annat djur har gått bort! Då behöver man ju faktiskt som mest stöd! I början är ju sorgen som värst och då behöver man ju som sagt verkligen stöd och inte elaka kommentarer. Och har man ngt att säga kan man ta det med en trevlig ton.
Man kan inte annat än hålla med och därefter sätta PUNKT!
Hejsan. Som ni märker är jag kvar på råttor i fokus ändå har bara skaffat ett lite annorlunda Alias. Liiimaaa istället för Liimaa.
Kommer att ha kvar denna sidan ett tag nu.. Lägger in lite bilder å så i fotoablumet senare. Tänker ha kvar sidan så länge vi har bebisar kvar somska säljas.
Tack allihopa för ert stöd.. Betyder mkt.. TAck så mkt..
Krmar på er..
#38 Bra att du håller med mig =) Haha, alltid bra när det finns ngn med samma åsikter =)
#39 Det finns inte många med respekt för andra här, men man ska inte lyssna så mkt på vad de säger.. Själv (om jag inte blir alltför arg) ignorerar all skit man får, men oftast blir jag så arg att jag måste skälla lite =P
Synd att jag redan har så många råttor, annars hade jag tagit några av dig!=)
Hej hej..
Oki hur månag råttor har du då+? =)
Jag ser ingen anledning att skaffa ungar "bara för sakens skull".. Tamråttor är ett djur som ofta drabbas av sjukdomar, och medveten avel kan hjälpa till att minska deras ohälsa.
Parar man medvetet två råttor med okänd bakgrund så kan man lika gärna para hundar man inte vet nåt om. Men är det nån som gör det? Nej, inte många i alla fall. Varför kan man ju fråga sig, men jag tror nog de allra flesta här vet varför man inte bör göra det. Jag tycker detsamma gäller råttor. Genom att avla på råttor med okänd bakgrund riskerar man att bidra till råttors lidande eftersom risken för att de kan bli sjuka ökar. Avlar man på råttor där man vet att släktingar långt bakåt är friska och trevliga så minskas risker för fysisk och psykisk ohälsa.
Men nu handlade ju det här om en tjuvparning, då är det bästa man kan göra att informera köparna om situationen. Berätta att du inte vet hur bakgrunden ser ut, och att mamman dött av okänd anledning.
Tyvärr måste jag hålla med om att det blir lite väl hetsiga diskussioner här.. Och det är riktigt illa om man inte vågar ställa frågor för att man är rädd för påhopp! Så ska det inte vara. Det ska inte finns två olika "grupper" med råttägare. Det tjänar ingen på, varken råttor eller människor.
Jag tycker det här är något vi uppenbarligen måste diskutera mer, även om det varit uppe många gånger tidigare. Men inte i den här tråden, utan jag tycker vi återgår till ämnet
#42. TAck.. Detta var som sagt en "tjuvparning" eller vad man skall kalla det och Vi skulle aldrig skafa råttungar bara för skaens skull. som sagt..
Jo vi belv lite "skrämda av att ställa frågor det var därför jag avslutade min sida.. Men denna sida är bra i övrigt och det finns faktiskt folk som ger bra svar.
Men nu tycker jag som du Ninja, vi håller oss till det tråden handlar om..
Tack tack
Kramar
#42 Jag har 8 st just nu men det kommer bli 12 om jag räknar rätt =P Haha, min pojkvän tycker att det blir för många, men jag kan inte hålla med =) Egentlgien så kan man inte ha för många djur mer än om det blir svårt att ta hand om alla eller om man har för litet boende =P
#43 Kan då säga att det är många som parar på hundar med okänd bakrund och blandraser, även hundar som har sjukdom i släkten, så det är tyvärr inget nytt, för min del iaf =) och tjuvparningar kan hända alla! Min Ginza kommer fårn en tjuvparning och även henne bror som vi tog över när han var 1,5 år. Jag ser dagligen på Blocker annonser från oseriösa eller såna som har parat för pengarnas skull. En gång såg jag en annons på Amstaff/Rottis valpar och tiken var parad för 5:e gången!! Självklart för egen vinning!
Tjuvparning är ju en tjuvparing och det är ju inte så mkt att göra åt.. Liiimaaa fick ju inte frivilligt råttungar. Men jag håller med dig om det att de kan lida p.g.a sjukdomaro sv. om man avlar från okänd bakgrund. Självklart ska man informera de som köper ungar hur det ligger till.
Jag tycker också att det är dåligt när det är så.. Alla ska alltid veta bäst och alla blir lika upprörda över det, då blir det ju bara en massa tjaffs.Jag håller med dig om det att det måste disskuteras mer osv. Nybörjare ska inte behöva få ta så mkt kritik för så lite. Och det brukar väldigt ofta spåra ur i vissa trådar.
Man ska hålla sig till ämnet!=)
För det första: nej, jag har inte gjort samma sak. De som påstår det minns galet.
För det andra: nej, jag tycker inte jag kommit med påhopp. Det detta startade med var bara att jag sa att man bör meddela köparna om att ungarna inte bör avlas på, att Lima blev så otroligt sur och stött att hon var tvungen att fräsa förstår jag inte varför.
Det hela blev sedan bara mer och mer galet. Jo jag har visst sett på foton att råttorna går i samma bur! På de foton som fanns från början som Lima så behändigt har plockat bort…men men…
Sen kan jag meddela att även OM de går i en bur som är avdelat med endast ett galler så är detta rena vansinnet. Råttor kan utan några som helst problem para sig igenom ett galler så fortsätt att hålla dem på detta sätt och det kommer att komma nya ungar var 3-4 vecka!
Jaha och vem har sagt något om att de går i samma bur fast avdelat med ett galler bara? Jo det har Lima själv sagt i det fina meddelandet jag fick i min gästbok:
"Hej hej.. TAck för dina elaka påståenden.. Bara för tillrättavisa dig lite grann. Vi har aldrig haft samma bur till våra råttor. En till hanarna å en till honorna. Därempot har vi haft 2 ihopbyggnda bura men då med skijevägg emellan. Du kan verkligen inte ha nå bättre för dig än att klanka ner på människor. Skaffa ett ordentligt liv innan du ger dig på folk. Hata Beckah82!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
…sen kan vi ju ta en ny diskussion om VEM det är som är otrevlig egentligen och kommer med elaka påhopp…inte är det då jag.

Välkommen tillbaka 
Oki.. Så du har sett bilder på detta?? Du har inte tänkt å att vi kke inte har alla bilder på våra burar utlagda på nätet. Hur kan du se på dom korten att vi inte hade fler burar?Visst jag har vista den sammanbyggda buren men då bodde enbart hanar i den.? Vi hade 2 burar som vi byggde ihop och satte med skiljevägg emellan kke första veckan och då när vi gjorde rent den buren tyckte vi att det bästa var att ha dem ute samtidigt och då skedde denna "Tjuvparning" som man kallar det. Tyvärr.
****Dagen efter det så byggde vi en egen bur för 1000:- till tjejerna så hanarna kunde vara i den buren med skilje vägg. Skijeväggen plockades bort då och den buren har/är en stor fin bur åt våra 2 hanar.
Denna egen byggda bur har vi nu fått göra oss av med då den började lukta Pyton för allt kiss som trängde ner i träet. Sen efter det köpte Vi en ny stor bur åt tjejerna som kostade 900:- eftersom vi inte vill risker att de skulle få ungar.
Vi har AlDRIG haft honar och hanar i samma bur. Så sluta säga att vi haft det för det har vi inte. Detta gör mig overhört ledsen. Förstår inte att du kan via en bild få en uppfattning om ngt.
Ja, jag blev sur/stött/ledsen av det du skrev. För att jag var otroligt ledsen över att få höra ngt sådant du skrev första ggen.:
_"Verkar inte avra speciellt bra gener att föra vidare… säg till dem som köper Kaijsas bebisar att absolut inte avla på dem."
_Vår älskade kaijsa hade precis dött av okänd anledning. Då ville jag ha stöd och inte till rättavisning/påhopp som det kändes. Vi hade redan innan du skrev detta begripigt att vi ska tala om för de som köper hennes ungar att inte avla på dem.
Sen angående detta att vi bara har en hane?
Vi hade till en början bara honor. Sen fick vi frågan om vi vill omhänderta en kompis råtta sixten. Och självklart ville vi det, min kompis hade haft denna råtta ensam och vi tyckte synd att han skulle behöva vara detta. Så vi köpte en kompis åt han. så det har alltid vara 2 hanar.
Sen detta som du skrev:
Sen kan jag meddela att även OM de går i en bur som är avdelat med endast ett galler så är detta rena vansinnet. Råttor kan utan några som helst problem para sig igenom ett galler så fortsätt att hålla dem på detta sätt och det kommer att komma nya ungar var 3-4 vecka!
Detta visste vi inte i början. Så förlåt oss för detta då. Men de bodde inte länge i den buren med skiljevägg då det blev bökigt med rengöring av den o.s.v.
Jag ber så hemskt mkt om ursäkt för det jag skrev i din Gb,fattar inte varför jag skrev detta, men jag var fruktansvärt arg och ledsen för att du inte frågar mig sånthär som vi diskuterat nu, via ett privat meddelande istället?? Tycker det är bättre. _
JAG BER_ INNERLIGT, FRÅN MITT HJÄRTA, OM URSÄKT FÖR DETTA GÄSTBOKSINLÄGG.
Vill ju gärna fortsätta att vara kvar på tråden. Så hoppas du kan förlåta mig.
Kramar Linda
Nu ljuger du Beckah82! du hade din hane och hona tillsammans ett par dagar då hon antingen precis hade fött bebisar eller precis skulle föda dem. Därför var du orolig att hon blivigt gravid igen!
Jag minns mycker väl detta precis som fler gör..
#49: nej jag ljuger inte det minsta.
Jag köpte en hona och en hane en söndagseftermiddag. Jag skulle köpa hanar men såg denna stackars dräktiga hona och valde att "rädda" henne från att föda ungar i ett akvarium tillsammans med en massa andra honor.
Japp, första dagen gick de tillsammans eftersom jag skulle få hem en till bur på måndagen. Ett dygn handlade det om och jag hade ingen aning om HUR högdräktig hon var. ydligen enormt för redan på måndag morgon kom bebisarna ut och ja, då var hanen kvar. Vad jag kunnat läsa mig till innan så blir honorna inte mottagliga förrän ca ett dygn efter födseln (OM de ens släpper till då, det är inte säkert) men så läste jag på nätet att de kan bli dräktiga redan i princip innan de ens fött den första kullen och ja, då blev jag orolig.
Hanen avlägsnades från buren ganska snart efter bebisarnas födsel eftersom han högg ihjäl några av dem. Då fick han sitta i en liten petbox medan jag var i skolan och sedan på måndag kväll kom bur nummer två.
Nej, jag anser inte att det är samma sak nej.
#48: Jag svarar dig privat istället.
Med andra ord gjorde du ett misstag du med, det anser jag vara samma sak. Hane + hona i en bur.
Och att ha en hane med ungarna var verkligen ett stort misstag. Det kan man läsa sig till lätt, att man inte ska ha honan och barnen med andra råttor.
#51 Ja, det kanske an kan läsa sig till men nu skulle de ju inte gå tillsammans. Han skulle ju till en annan bur efter ett dygn. sen var det så olyckligt att hon råkade föda innan. Hade ingen aning om att hon var SÅ högdräktig. En chansning.
Jodå, det GÅR visst att ha vissa hanar tillsammans med bebisar. De skulle inte röra barnen ens. Men just den här hanen (ochg kanbske de flesta?) var agressiv. Jag vet många hanar som gått tillsammans med honor i tex ormmatsuppfödning och de rör inte barnen (säger inte att detta är ett bra sätt att hålla råttor, jag bara säger att det GÅR att ha hanar med bebisar).
Jag ser det inte som ett misstag. Jag gjorde ingen miss. jag kunde inte göra på annat vis utan jag gjorde vad jag kunde så det var inget misstag. Allt sammans var med flit. Jag hade dem tillsammans med flit eftersom jag VALDE att ha dem tillsammans eftersom jag inte tror på att de blir dräktiga första dygnet igen och så hade jag bara en bur söndag - måndag och därför valde jag att ha det så här.
huvudsaken är att man står för vad man gjort och lär sig av misstaget och tar till sig av kritiken från andra istället för att bara bli arg och slå det ifrån sig. Alla som yttrar vill trots allt råttans bästa.
Det man kan minnas är att folk inte bara pratar åt den som skrivit tråden utan åt alla som läser för att de inte ska upprepa samma misstag på bekostnad av råttorna.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Beckah82: Jag har iaf tydliga minnen av att du sagt att man ska ta reda på fakta först innan man börjar skriva sina åsikter. Jag ser ingenstans att du har frågat om hon har avlat på dem med flit, eller om det var en olycka. Att råttor kan para sig genom galler är ingen allmän kännedom.
//frida
Digitalis: Ja men det handlade alltså om detta:
"Verkar inte avra speciellt bra gener att föra vidare… säg till dem som köper Kaijsas bebisar att absolut inte avla på dem."
och då är det skitsamma HUR bebisarna blivit till. Dock tog hon det på fel sätt och ja, jag kanske uttryckte mig klumpigt men det är ändå en viktig sak att ta upp. Att inte föra vidare sådana gener (alltså att påpeka detta för köparna).
Sen att det blev värsta grejen av det hela är ju en annan fråga. Jag behövde ingen fakta för att skriva det första påståendet om att föra vidare gener.
#55: Jag syftade mest på #20 där du radar upp påståenden.
Tänk på hur du skriver, för det Blir missförstånd och är man glad över sina råttungar så vill man inte höra att de inte borde finnas.
//frida
Tja…fast att de inte borde finnas och att man inte borde avla på vilka råttor som helst är inte samma sak.
Mina råttor hör smtliga till kategorin "råttor som kan bära med sig vad skit som helst och inte borde avlas på". Det betyder ju för dens skull INTE att de råttor som ändå kommer till är jmindre värda eller att de inte borde få finnas.
Det finns mängder av människorbarn som föds i inte de mest ideala förhållanden också men det betyder ju inte att barnen inte borde få finnas. De FINNS redan och då behöver man inte spekulera i hur man borde gjort innan.
När det gäller råttor är det samma sak. Det är skitdumt att skaffa kullar föratt man är bebiskåt och skiter i att kolla upp bakgrund osv innan men OM detta ändå sker så ska ju råttungarna givetvis behandlas och ses på samma sätt som vilka andra råttungar som helst. Jag säger inget om just dessa kullar. det som skett har skett.
Däremot så har jag åsikter om själva principen i sig att man inte ska avla på detta sätt och jag har åsikter om hurvida jag uppfattar dessa kullar som misstag eller inte. jag anser att det är medveten avel om man släpper ut hanar och honor tillsammans. Därmed inte sagt att ungarna är dåliga.
et enda jag sa är att det är självklart att man i förebyggande syfte ser till att dessa ungar blir de sista i ledet. Alltså säger till ungarnas köpare att inte föra generna vidare ytterligare ett steg. Men DESSA ungar finns redan och de ska få finnas och må bra och komma till härliga hem naturligtvis.
Jag hade LÄTT kunnat tänka mig att ta en pojke ur Beas kull om jag bott närmre tex.
Beckah82: Det jag reagerade på var att du i punkt 2, 3 och 4 utgick ifrån att hon hade avlat på dem med flit. Du frågade inte innan, vilket jag med säkerhet vet att du själv tycker att man ska göra innan man kommer med påståenden och åsikter.
Huruvida du faktiskt har rätt i det du säger hör inte till saken..
//frida
Som sagt, hon gjord ett misstag. Tycker mest detta är tramsigt. Hon har redan sagt att hon kommer berätta för köparna om att mamman avlidigt och att man inte bör avla på bebisarna.
Och du kan kalla det vad du vill, för mig är dett ett misstag om man låter det hända, låter hanen hugga ihjäl några bebisar. Och på de sidor jag läst och människor här inne har sagt att man ska ha honan ensam med ungarna!

är det bara jag som missat detta var en säljesannons…man blir juh mörkrädd av det man läser.
låt folk få sälja sina råttungar ifred
Själv tycker jag (som om det spelade någon roll vad jag tycker) att man kan ta det lite lungt med informations "spyorna" tills någon antingen bett om information eller gör allvarliga fel gång på gång… Alla är bara människor…
Hej på er därute..
VI har som sagt råttbebisar kvar som är till salu eller vad man skall säga.. de är helt underbara.
VI hoppas på att vi skall kunna sälja ganska många då vi helst vil slippa sälja til djuraffären.
Ha det gott. Kramar