Kissfria rum?
När jag har mina hanråttor ute så revirmarkerar de ju mkt, så jag klär in sängen lager på lager med handdukar, överkast, filtar och sopsäckar tom. så de kan leka mullvad och greja utan att sängen blir förstörd. Men när de sprungit runt och lekt mullvad så tröttnar de ju, och om jag fösöker få dem att klättra på en stol så vill de inte. De vill utforska, springa under soffan osv. och springa runt själva. Om jag försöker få dem att vara på ett nytt men kisssäkert ställe så tröttnar de på en gång. Det enda de vill är springa runt och klättra i rummet själva men det går ju inte. ch jag kan ju inte låta dem vara på vad som helst för då pissar de ju bara. Och de tycker det inte alls är roligt med lekar som jag fått från bla. ratpower osv.
Hur aktiverar ni era hanråttor utan att allt luktar piss?

Jag vet inte hur du ska göra, mina hanar inte kissar nånstans förutom i toalådan..
De kan ju vara så att de är för "rent" så de måste få in sin lukt överallt. Byt inte allting utan spara lite som luktar som dem.
Eller byt allting o lär dem gå på toa!
Kissar de eller kommer de en droppe då och då?
Qui dormit, non peccat
#1 jag tvättar allt alldeles för sällan, oftast är det min mor som går upp och snor åt sig det när hon inte står ut längre ^^sen om de kissar på tex. golvet så måste det ju torkas upp på en gång, så det kan ju aldrig lukta som dem. De kommer både droppar och ibland mer kiss, men jag hinner sällan på dem så jag kan sätta dem på lådan. Och jag fattar inte hur jag ska kunna lära dem att gå på toa, för om de har gjort en liten droppe och jag sätter dem på lådan så verkar de ju bara förvånade

Om de luktar för mycket så kanske råttorna tror att hela din säng är en toalett! Mina pojkar kissar och bajsar alltid i samma hörn där de luktar av dem..
Vad du kan göra är att byta allting, o ställa dit en låda med deras vanliga toa-material, lägga dit lite kissigt material och bajs. Så fort de går dit så belöna dem, om de missar toan så lyft upp dem o fya dem, samt sätt dem i lådan även om de är klara.
Qui dormit, non peccat
Jo fast det är ju så att jag hinner inte precis på dem när de skiter eller pissar. Skiter i lådan gör de ganska bra ändå, även fast de hamnar en del utanför men jag ser dem ju aldrig göra det så jag kan ju inte berömma dem. ast man får väl fortsätta att försöka…