Honor eller Hanar?
Vad föredrar ni, och varför? Fördelar och nackdelar med honor/hanar?
Vill ha lite råd, för jag kan inte bestämma mig för vad jag vill ha ^^
http://elinalgotsson.blogg.se
Oh, det skulle jag också vilja veta! bad om två honor men det blev två hanar. Vill veta nack/fördelar med det!
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
jag gillar honor för endel hanar luktar extremt mkt. men om man vill ha lugna råttor som sittter på axeln så är det bäst att välja hanar men om man vill ha en nyfiken och lite busig råtta så är det en hona. men allra mest gillar jag bebisar !
Okej, går det göra något åt hanar som luktar mycket då eller luktar de mycket av naturen bara?
Föredrar ju lugna och mysiga djur och som du beskriver det skulle det vara hanar som är lugnare. Har jag fattat rätt då?

Har bara erfarenhet av honor. Båda var väldigt tama, gosiga och nyfikna. Kunde släppa ut dem i skogen och bara ropa så kom de tillbaks. Har ju iof inte att göra att de var honor. Träffat många mysiga hanar med men de luktar som sagt lite mer….
#4 Oj vad häftigt att de kom när du ropade!
*putt*
Vill ha fler svar, och för- och nackdelar! :D
#3 det har jag ingen aniing om men man kan tvätta den eller så byter man väldigt också. honor kan också vara lugna men det är från individ till individ. men vissa underlag är sånna som gör att det luktar mindre
Hanar är lugnare, större och revirmarkerar mer. Honor är busigare och mindre. De har olika dofter också… Men det verkar vara rätt individuellt.
#6 Jo det är ju klart. Vilket underlag tänker du på då? Så det är inte själva råttan som luktar mest illa utan buren som råttan sen drar åt sig lukten av eller?
Honor: livliga och nyfikna,pussiga kan få ungar (endast om det är en bra hane!)(keliga)
Hanar: lugna och pussiga, keliga, sitter på axeln, fickor ärmnar, (nyfikna)
ABSOLUT FRÅN INDIVID TILL INDIVID OFTAST SÅHÄR
nej det är deras "kiss" som är revir markerande och så
#9 Ok, men är det någon jätteskillnad på storlek också förresten?
#10 jaa okej :P

Äh hanar luktar gott!
Grejen är väl att de luktar olika och jag tror man vänjer sig med bådas doft.
Fördel med hanar är att de är lugna pösmuffar.
Nackdel är att de markerar en del. Men det är en nackdel jag kan leva med.

#11 ja hanar är rätt rejält mycket större. Nu är jag inte helt säker på honors vikt men tror den ska ligga på typ 300-400, medans en fullvuxen hane ska väga 500-700. (och det är inte helt ovanligt att de överstiger 700….
)
nja storleken honor väger ju från 250-400 normalt sätt och hanar tror jag det är ca600-800
Jag har både hanar och honor.. Jag gillar bägge oavsett hur hanar luktar och råttor mindre.. huvudsaken de är tama hanterade o gosiga o kelsjuka
Jag har både honor och hanar så jag kan ju bidra lite. :)
Fördelen med honor är att de är aktiva och pigga på bus de är också väldigt tacksamma att aktivera då de hakar på det mesta. Mina riktiga pussråttor är honor. Honorna är även de som lämpar sig bäst, här hemma, för att sitta på axeln. Hanarna blir för tunga och vill mest bara glida ner känns det som. (Kanske bara mina biffar som tycker det är mysigare att sitta i famnen.)
Fördelen med hanarna är att de är lugnare och lättare att hålla reda på. Angående hanars lukt så tycker jag nästan att hanarna luktar godare. De luktar kakor, tvärt emot mina tjejer som typ bara luktar, hmm, råtta. ^^ Kisslukt eller något sådant från just hanarna känner jag ingen. Angående revirmarkering så markerar mina honor ruskigt duktigt de också, de lämna mindre droppar än hanarna men skillnaden är marginell.
Ju mer jag hör, desstu nöjdare blir jag över att jag fick hanar :)
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Jag är överlycklig över att jag har båda, det bästa från två världar. ;D

jadu honor är oftast aktivare och busigare, bra om man vill tex träna agility eller nått liknande. de är mindre i växten oxå, så de är väl olika om man gillar stora eller små råttor. de luktar inte så gott som hanar tycker jag iaf, men de är rätt individuellet.har dock inga honor sj.
hanar är stora, lugna kelgrisar oftast, även om jag fick en sprallig en men de är bara roligt=) jag tycker att hanar luktar godare, lite kakaktigt!! mina älskar att sitta på axeln och undersöka saker,eller bara bli runtburna i famnen. de kommer om jag ropar oxå=)
största skillnaden är väl egentligen storleken, hanar blir ca dubbelt så stora som honor!
Qui dormit, non peccat

Jag har aldrig haft hanar. Jag har 3 honor, och de är mina första råttor. De var vääldigt aktiva, spralliga o busiga som små men ändå framåt och sociala (de har aldrig varit skygga på nåt sätt).
Men nu äntligen, när de är fyllvuxna, närmre 1 år, så är dom supermysiga! Dom är ute minst 1-2 timmar om dagen, plus att jag går och myser med dom då & då.
På kvällarna är dom väl mer som så att dom vill springa runt och hitta på bus och inte mysa, men dom går absolut att lyfta och klappa på, de kommer oftast upp på en själv. Pussas är också mys. Men jag får inte hålla fast dom längre stunder, då piper dom och envisas med att dom ska springa runt. Sitta på axeln gillar dom också.
Eftersom att jag aldrig har haft hanar, kan jag inte uttala mig om dom. Men jag har hört en del ( bl a. att dom är större och oftast lugnare osv, såklart olika, men ändå) och vill VÄLDIGT gärna skaffa tre eller fler hanar, längre fram. Just nu har jag varken plats eller råd, och så får jag inte skaffa fler råttor. Men när jag har färre djur, eller när honorna börjar bli gamla tanter, ska jag spara ihop till en stor bur till och köpa en hanflock! Helt klart. Råttor är ju helt underbara djur!! Jag vill ha både hanar och honor som kelgrisar, och nån gång ska det bli så. Även om det tar ett tag innan jag kan skaffa ett par hanar.
Ni gör mig mer och mer sugen på att skaffa hanar måste jag säga. Luktar kaka, åååh älskar kaka, *tihi*. Jag tror att det lär bli det sen.
Men jag som var så sugen på namnet Zelda…
. Har alltid älskat Zelda sen jag var huuuur liten som helst, och det är ett så fint namn
.

#21 ja zelda är ju en kille i tvspelen så de är klart du kan döpa en kille till zelda=)
Qui dormit, non peccat
#22 nej zelda är ett tjej namn det är link som är killen. men du kan ju ha något liknade typ som zeldo zeldy zelde

#23hmm ja så kanske de var.. har inte spelat zelda på 6 år=)
Qui dormit, non peccat

Jag kan inte välja. Jag har fyra flickor, som är jättesöta och alla är väldigt energiska och busiga, med väldigt tydliga personligheter.
Hos pojkvännen bor det fem grabbar, som jag också gillar jättemycket, de är gosiga på ett annat sätt och inte lika bråkiga.
Dock tror jag att jag är mer fäst vid flickorna eftersom de bor hos mig, (trots att deras bus kan driva mig till vansinne ibland ;P). Det finns helt klart både för och nackdelar med båda könen. Men hanarna är lite kissigare, luktar lite värre etc. Men sen är de ju runda små gosråttor, argh, svårt..
jag har haft hanar ända tills typ för nån månad sen^^
Hanarna är som många säger oftast lugnare. Men som bebisar hade mina grabbar mcyket spring i bena dom också. Har nu två hanar och 4 honor. Men när mina killar gåt vidare kommer jag bara skaffa fler honor.
Jag har lite svårt att välja mellan könen dom är underbara båda två gillar honornas busiga sätt och nyfiken het och hos hanarna gillar jag pösmunke kroppen och deras lathet hi hi som sagt gillar nog båda lika mycket.^^
Men tycker faktiskt att hanarna luktar godare än mina tjejer. :)

Precis den tråd jag letade efter!
Jag funderar på två råttor, men vet inte om jag vill ha honor eller hanar..
Det enklaste på kort sikt hade varit att ha en hane och en hona, men jag vill inte ha 20 råttor!
Det man skulle kunna göra, som jag har tänkt på, är att kastrera hanen i så fall.. Skulle man kunna det? Jag vill ju bara ha dom som sällskap och inte till avel!
Annars blir det nog hanar, jag vill mysa massa. Men jag hoppas att även hanarna är nyfikna och framåt..?
//Serena
Hanar är isf. att rekommendera. Kastrering är inte ofarligt och det finns dom råttor som aldrig vaknat igen..
Hanar är väldigt roliga även dom. Hoppar och studsar men är lugnare än honor :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Okej =/ Jag är inte så hemma på det där med veterinärvård när det gäller råttor och hur långt det kommit, tack för upplysningen! *Så van att tänka 'hund', där är väl kastrering betydligt vanligare antar jag..*
Så länge dom inte är genomäkta soffpotatisar utan har lite roligt i allt mys så är jag superglad ^^,
Bara det är mys med i bilden!
Tack massa mycket =o)
//Serena
Köp av en uppfödare som gillar agiliy… :) eller pigga råttor i allmänhet :) Köpte man från mig så ska man gilla soffisar eftersom det är vad jag är ute efter :)
Men även mina gosebjörnar får totala busryck så det var ju inte heller nån garanti :D
*måste dricka kaffe*
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag har både honor och hanar (och ja hanarna luktar mer) Hanarna kissar mer på hyllorna än vad mina tjejer gör.. Men hanarna är gosigare än mina tjejer
Dom vill bara ut på äventyr! Men jag har alltid gillar hanar bäst! Gäller alla djur ;)
Hanar:
+ oftast mycket lugnare
+ blir stora mysklumpar med åldern:)
+ jag tror/tycker att hanar är bäst för nybörjare!
+ blir runt 500-700 gram stora, lite mer att ta i:) om man gillar det.
- Dem kan markera (lämna små droppar efter sej)
- kan med åldern bli lite väl lugna kanske, ibland kan det vara lite trist att ha en mysklump när man vill leka med den;) hihi
- hanarna luktar mer (så man får städa lite oftare.
Honor.
+ mer GO GO GO i dem, så dem är roliga att se på.
+ markerar inte!
+ så jävla roliga, söta och kelglada när dem löper;) haha
+ luktar mindre
- honor löper större risk att få cancer.
- oftast inte lika mycket mysklumpar som hanar.
- jag tycker att honor också stökar ner mer i buren än hanar, dem luktar mindre, men fan vad dem stökar! dem ska boa med allt osv.
Min blogg: SweGizmo.se

Damn, vart har ni fått tag på hanar som luktar kaka? Jag vill också ha! ;P
Har hört att honor ska lukta väldigt gott under löpet, läste någonstans att det var nån som tyckte dom luktade lite som syrén.
Grabbarna jar har just nu är för unga för att vara mysklumpar, dom kör popcorn-style istället, bortsett från hitteråttan Ture då som uppnått gosålder. :)
Mina två hanar stinker så att det känns i nästan hela huset och det luktar inte gott :/ men jag älskar dom ändå! <3

#33 haha du får lukta på mina nån gång, de luktar som söta kex=) ialla fall de tre äldsta=)
Qui dormit, non peccat

Okej! Men då tar jag nog trots allt lite mer städning och mer gos ^^
Men det blir tyvärr först till våren, måste ha buren ledig först..
Just nu bor där tre små fåglar som ska flytta till en stor voljär hos en fågelmänniska! Dom kommer stormtrivas..
//Serena

Är i samma sits som TS, kan verkligen inte bestämma mig för hanar eller honor. Vill ju ha en lugn gosråtta, men vill inte att dom ska stinka och lämna droppar efter sig överallt?
Help..
Ok, alla hanar markerar inte hela tiden… En del hanar markerar en gång och sen räcker det. Om man vill ha mysproppar så bör inte markeringarna spela nån roll… dessutom så luktar inte markeringarna nånting..

#38 Okey. :) Börjar bli mer och mer säker på hanar. Fast detdär med att vissa säger att dom luktar kaka, och andra att dom stinker? Förstår inte riktigt hur det hänger ihop :P att det kan vara så stor skillnad menar jag.. för dofta kaka är väl en sak, och att stinka är nåt annat :P
Det beror på hur mycket du städar åt dom. Låter du dom ligga i en pissig hängmatta så kommer dom att lukta piss..
Jag måste säga att jag föredrar hanar, hade några honor i början, mååånga år sen, men sen gick jag över till hanar för ca 8 år sedan och äääälskar dom! Nu har jag gått över till honor igen eftersom jag hittade en ursöt tjej (ja hon har kompis). Hade både och ett tag men nu är det bara flickor. Dom e piggare och vill gärna vara med hela tiden, mindre och sötare, men en stor tjockepojke till råtta är det underbaraste som finns. Dessutom luktar dom gott ;)
När det gäller buren så tycker jag inte det är någon skillnad i lukt, beror på hur ofta man städar, ett bra bottenmatterial är väldigt avgörande, själv har jag aspflis och i toalådorna Pussy kompakt, super!
Båda könen har sina fördelar men jag röstar ändå på pojkar även om jag kommer ha flickor ett bra tag framöver!! Mina gamla pojkar på bilden =)
Mina honor revirmarkerar också så man kan inte vara säker på att slippa bara för att man skaffar töser.
Jag älskar mina hanar! Dom är ena riktiga kelgrisar medan honorna ska springa runt överallt xD
Enda nackdelen enligt mig är att hanar revirmarkerar, dvs skvätter litegrann. Men det är ju bara kärlek ;) En nackdel åtminstone jag kan leva mig! Att hanarna är större än honor tycker jag är ett plus ;D Mer att ta i för sjutton! :D
Men visst. har mysstunder med honorna också :> fast det är inte lika ofta dock x)
Mvh Nathalie
Jag gillar båda, men måste jag välja antingen eller så väljer jag hanar.