Parasiter (blodsugande)
Hej!
min råtta har fårr blodsugade parasiter. Gula fläckar i huden.
han är trött och mager. men han äter och dricker.
ibland så ryker hela han, men inte så ofta, de der ut som han krampar ?!
jag vill ha råd om hur jag ska kunna få bort detta ?
jag vill inte kontakta vetrinär fören jag har testat något ?
jag har fått råd att tvätta honom och ge honom mycket järn rik mat.
men finns de något annat jag kan göra innan jag kontaktar vetrinär ?
Om han är trött och mager och krampar så bör du kontakta veterinär så fort som möjligt, varför vänta och riskera att han blir ännu sämre?
Dessutom skulle jag tro att det krävs receptbelagd medicin för att få bort parasiter.
det blir mindre parasiter och jag badar han ofta för att få bort det. och han är mycket piggare än vad han är nu…
jag och min kompis vi vägrar att ge en råtta medicin för de förstör råttans immun…
men en annan kompis sa att jag skulle ge honom värme tvätta han ofta och mycket järnrik mat……
men varför typ ryker kan de va att han är förkyld med ?

#2 nej ohyreborttagningsmedel förstör inte råttans immunförsvar alls.
Att tvätta ofta och ge järnrik mat kommer inte att hjälpa mot ohyra, o om han krampar så är det något allvarligt fel på honom. Ta honom till veterinären som en ansvarig djurägare istället.
Vad menar du med ryker?
Qui dormit, non peccat
överdriv..
han blir bättre
jag vill ha bara råd vad jag kan göra mer för de ska bli bättre
sen är de inte lätt när man inte har någon vetrinär som tar emot råttor heller :/

#4 Då får du åka en bit då. Det är lag på att man ska ge sina djur den vård de behöver.
Vart bor du?
Qui dormit, non peccat

Jag tycker det låter som om din råtta har drabbats av löss.Kanske att den rycker för atTycker definitivt du bör kontakta eller åtminnstonde rådgöra med en veterinär.

Trött och mager borde vara anledning nog för dig att ta honom till veterinären, speciellt om du är så dåligt påläst som du verkar ge sken av i dina inlägg. Tex att ni vägrar behandla råttan och liknande. Det är rent djurplågeri och det finns lag på att man skall ge sitt husdjur den vård det behöver. Om det nu är löss, har du någon aning om hur plågsamt det faktiskt är?
Jag har mycket svårt att tro att det inte finns någon veterinär i Hässleholm som är villig att ta emot råttor. Djursjukhuset i Hässleholm vet jag tar emot både kaniner och marsvin så jag har svårt att tro att dom inte skulle ta in råttor.
Jag blir så förbannad när djurägare inte tar sitt ansvar.
Kan vara vad som. Kramper brukar inte höra ihop med ohyra. Åk in till vetten med en gång och kolla upp det så din älskling inte lider i onödan.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#7 jag har pratat med djursjukhuset i hässleholm och de har sagt till mig att jag ska höra av mig till djursjukhuset i malmö och rådfråga dem

Sen verkar han ju vara själv oxå, så det blir väl ännu värre för stackaren. Jag hoppas att du tar ditt ansvar och åker till vet.
men han blir bättre för varje dag ju :/ sen har han inga löss, jag kollar hans päls dagligen, och jag har kompisar som hjälper mig. och han lider inte för han är pigg som hälst… en som lider är inte pigg..
och jag har ingen som kan köra mig, och dom vetrinärerna jag vet som jag frågat tar inte emot råttor, och jag och min mamma vi har knappt inga pengar så hur ska jag kunna betala ett besök på djursjukhuset?
Pigg? Igår var han ju trött och mager, hur ska du ha det?
Och du och din mamma är enligt lag skyldiga att erbjuda din råtta vård, om ni inte har pengar till det och inte kan ordna bör ni inte ha djur. Ni bryter redan mot lagen som har honom ensam så det bästa du kan göra är kanske att söka ett nytt hem till honom med andra råttor.

#11 Det skulle ni ha tänkt på innan ni skaffade djur. Man ska alltid ha ett konto för djuren eller liknande utifall de skulle hända något.
Det finns väl bussar som går till malmö? Och ni kan ta räkningen på faktura så behöver ni inte betala förrän om 30 dagar.
Qui dormit, non peccat
han vissar inget teken på att lidande. och han lever inte själv så varför ska jag göra av med honom..
vi vårdar alltid våra djur.
våran hästar katter och hundrar har ALDRIG fått lida.
jag har haft kompis som kollat på honom och hon säger att han lider inte och de är bara att tvätta honom , tvätta buren och ge honom näringsrik mat och de har visat pusitivt ? är de då djurpågeri ? jo kanske för er då ? jag känner en kompis som fått liknade på sina och hon gör samma som mig och visar osså positivt.

Råttor visar sällan att de lider eftersom de är ett svaghetstecken vilket kan leda till döden i det vilda. Så bara för att ni inte ser att han lider så kan han faktiskt lida.
Om du nu inte vill lyssna på vad andra råttägare säger, varför frågade du då?
Qui dormit, non peccat
för jag ville ha råd om vad jag kunde göra istället. som en jag känner osså ville.
men man får aldrig svar på de man frågar
#16 Du kanske inte får andra svar därför att det inte finns annat att göra än att ge råttan medicin. Annars blir den inte frisk helt enkelt.
#14: Så du har fler råttor?
Och nej, om du i första inlägget säger att han är trött, mager samt har gula fläckar och i huden och krampar så kommer vilken djurvän som helst rekommendera att du går till en veterinär. Vi säger inte det för att vara elak mot dig utan för att det är det bästa för din råtta. Sen när du inte får de svar du vill ha så ändrar du dig och säger att han är jätte pigg. V
Men mina råd om du nu vägrar ge din råtta vård är att ge honom bra mat, näringrik barnmat med äggula och olika saker som innehåller mycket järn som spenat eller blodpudding. Det finns även näringlösning att köpa, Nutrical som är bra för underviktiga djur. Till lössen finns det receptfria preparat men de fungerar inte alls lika bra, fråga på apoteket.
Blir så förbannad när jag läser denna tråden, hur tänker du Upptagen?? Din råtta är för det första en ensamråtta vilket enligt lag är olagligt, råttor är FLOCKDJUR!!! sedan har du mage att fråga om råd men du tar fan inte till dej! 0_o Ditt djur behöver ohyremedecin, med andra ord måste du till vetten och få detta!!
Att din råtta rycker kan ha och göra med att lössen/ohyran äter upp dem röda blodkropparna, alltså att det blir för lite av dem kvar i kroppen. Har för mej att jag såg något liknande på djursjukhuset på TV, fast då var det ifs en kanin…
Och hur ska ni göra om eran häst eller hund blir sjuka då?? om ni inte har råd att betala VET till en råtta med ohyra?? Stackars djur…..
Nu tar du din råtta Right away till en djurklinik, där med basta!
Min blogg: SweGizmo.se
han är pigg nu men inte innan.
hans kompis är de som smittat honom så jag har specillshampoo som jag köpt från apoteket. och de blir mycket bättre finns kanppt inget alls kvar.
en kompis ska ringa vet inte om hon gjort de än, hon ringde till hässleholm djursjukhus men hon skulle ringa till malmö så jag ska prata med henne sen och så ska jag ringa själv imorron och prata med dom om inte hon har gjort det.
vi har försökring som betalar på dom andra djuren som hjälper oss.

#21 En undersökning och kostnad för ohyremedel kostar max 500-600 kronor. Å då är det ett dyrt ställe. Även om ni har försäkring på de andra djuren så får ni minst betala samma summa om något skulle hända.
Qui dormit, non peccat
men nu är de så att vi inte har de på dom. för jag har inte varit i stallet under denna tid och de andra djur är inte i rummet och jag när jag har kelat med mina råttor slänger jag kläderna i tvätten och tvättar mig själv och de är bara jag som har med dom att göra. ingen annan rör dom. men de shampoo jag använder funkar bra. och de har ingen löss de har jag kollat.
men jag blir själv så förvirrad för alla säger olika jag pratat med.. två uppfödare som varit de över 15 år och en annan säger att dom inte lider att jag ska tvätta dom med shampoo och ge dom näringsrik mat, fått lista på vad jag ska ge dom.

I ett inlägg säger du att det "inte är så mycket kvar", fjorton minuter senare skriver du att dom inte har några löss alls. Du ändrar hela tiden dina svar beroende på vad folk skriver till dig här.
Ohyra behandlas med ohyremedel, så enkelt är det. Att tvätta råtta och bur utan att använda ohyremedel är i princip lönlöst då både löss/loppor och deras ägg är ena jäkla rackare på att hålla sig fast. Ser du inga löss för stunden så finns det ändå garanterat där ägg.
Har ni talat om för veterinärerna vad det rör sig om? De flesta djurslag med ohyra behandlas på samma sätt, med samma medel, det är bara doseringen som varierar. Jag har mycket svårt att tro att veterinärerna inte vill ta emot er. Och om du slutar slingra dig utan faktiskt tar dig i kragen och går till en veterinär, se för guds skull till att tala om hur många råttor du har så du får med dig behandlingsmedel till allihopa! (Jo jag har haft löss en gång i mina ungdomens år och ja jävlar, det var något an det värsta jag varit med om. Det går inte att förstå om man inte varit med om det själv.)
Om det nu mot förmodan är så att det inte är ohyra, ja då kan det vara riktigt illa ställt med råttan. Med tanke på kramperna och rycken kan det vara en hjärnblödning, och då min vän, då har du definitivt skitit i det blå skåpet vad gäller lidande.
sluta skriv till här tack :). jag behöver inte eran hjälp. kan fixa på annat sätt nu.
jag har pratat med vänner och andra och jag gör vad dom säger..
Hehe… så du lyssnar hellre på vänner och bekanta som säger det du vill höra istället för samlad kunskap från råttägare runt i landet som anser att du ska gå till veterinären… för att du tycker att det är för dyrt…
Människor som du ska inte ha djur.
Det är lag på att man ska ge sitt djur all nödvändig vård. Din råtta behöver vård. Du vägrar = bryter mot lagen. Nice…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
jag ge han den vård en uppfödare säger till mig. och han är som sakt bättre som jag har sakt. mina föräldarar har råttor själv.
hur vet ni att jag inte ska har djur. ni vet inte alls om hur bra våra sjur mår hemma. ni kanske ska komma hem till mig och kolla att dom mår bra som helst.
ni gör mig bara förvirrad och jag orkar inte bli de mer. och jag brytter inte mot lagen för jag försöker och jag ska ringa djursjukhuset om råd och min kompis har redan gjort det………….
jag har insätt att de är lättare att prata med dom som sätt honom.
jag har pratat med fyra stycken som sätt honom och säger samma sak och den ena tycker att jag ska RINGA till djursjukhus om råd och de ska jag göra med.

Jag tror inte du förstår hur många duktiga råttmänniskor som faktiskt har svarat dig i den här tråden och jag skulle verkligen ta deras råd i beaktning. Om du är så himla säker på att dina kompisar har rätt angående vad som är fel på råttan så förstår jag inte varför du frågade här över huvud taget.
Du skriver att vi gör dig förvirrad, när ALLA har skrivit samma sak, dvs ta råttan till veterinären. VAD är det som gör dig förvirrad av det? Det som gör mig förvirrad är att du ändrar dig hela tiden angående hur din råtta mår samt huruvida den lever ensam eller har kompisar, både i den här tråden och i andra trådar.
Snälla, för råttans skull, ta den till en veterinär! Råttor är bytesdjur, och bytesdjur visar sällan att dom mår dåligt för att inte verka svaga. Börjar råttan visa symptom, som den gjort i ditt fall, då är den riktigt dålig. Även om råttan verkar må lite bättre just nu så går det snart utför igen. Ohyra försvinner inte av sig själv. Så snälla, för råttans skull…

#28 de har du sagt att du ska göra nu länge.. Ring nu på en gång, de skulle du ha gjort när du misstänkte att något var fel..
Qui dormit, non peccat
jag ska ju ringa djursjukhuset har jag sakt ju…………………………………………………………………….

#25 Det är ingen som menar något illa med vad dem skriver, men klart man blir lite ledsen av att höra att du inte har möjlighet att ta råttan till veterinär och att den är själv det är sånt som upprör människor som är barnsligt förtjusta i råttor.
Hoppas det går bra för din råtta och att du förstår vad alla försökt säga och att du kanske skaffar den lite sällskap om den klarar sig och sparar en liten veterinärkassa utifall att något händer igen. 
ja jag tar vädigt illa upp. och när jag kommer hem så ska jag ringa djursjukhuset och tack för de du sa de värmde mycket :)
Det skulle förvåna mig om dessa okända och, tydligen, välinformerade, tydligen, välinsatta råttuppfödarna (15år) ens existerar… Men men, jag kan ha fel så klart eller så kanske hon missuppfattad deras råd med.
Att tvätta en råtta med löss med vanligt shampoo är som att tvätta sitt barns håt med shampoo när det har löss… Det fungerar inte! Jag kan inte komma på så mycket "blodsugande parasiter" som går att tvätta bort på det settet du beskriver…….
Att ringa ett djurdjukhus borde ha varit ¨något av de första du gjorde…. Ungifär samtidigt som du tydligen ringde till alla dessa djursjukhus som "inte tog emot råttor"…
Att bryta mot lagen är att bryta mot lagen…

#27 Om du säger var du bor och ger ditt nummer så är jag säker på att någon här som är kunnig och bor i ditt område mer är gärna kommer dit och hälsar på och hjälper till bäst den kan!
de har jag redan två stycken som hjälper mig

#36 Jag tänkte bara eftersom du i ett tidigare inlägg erbjöd oss att komma till dig för att titta hur de har det. Det är säkert någon som vill komma och hälsa på.
Om du har folk som hjälper dig, frågar du bara oss för att få mera info eller?
jag kanske har missat var det står att det e ett vanligt schanpoo men det finns ett ohyreschampoo som heter dormacan(?) som biter på löss men inte skabb. E de detta du använder?

Dermocan menar du….men de hjälper inte mot blodsugande parasiter….eller kvalster…..
löss är blodsugande parasiter ju. Det framgår juinte mer specifikt vad det e frågan om, tvivlar på att det e fästngar XP

By the way så har EU beslutat att både Dermocan och Tigusspray kommer att förbjudas, de kommer ändast att säljas tillåme 09-12-31. Både dermocan och tigusspray är för starka och för farliga för miljön.
ofan, då finns de inga hemmakurer längre eller kommer de lansera nåt nytt när detta tas bort? Har man bara ett par råttor så är ju dermocan bra om man har haft löss innan och känner igen det (behandlar mot rätt ohyra). För frontline kan man inte ha på råttor va.

#42 Nej de kommer inte att komma något nytt, affärerna får sälja slut på lagret men inte köpa in nått mer. Så vill du ha det så får du hamstra=)
de är frontline som gäller nu tror jag.
Qui dormit, non peccat

#33 Ingen fara, ibland är det svårt att se vad som är vad bland allas känslor men jag lovar att alla vill din råttas väl 
Lycka Till och uppdatera gärna hur det går!
Och så andas vi allihop 
jag tycker om dig som heter Nicciz. och jag kommer att skriva hur de kommer att går :)
#43 Vad kommer man att kunna behandla djur med ohyra sen? när dem tar bort shampot menar jag då
Med Stronghold.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor