Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 830 ggr
Angeln--89
0

Blodsugande parasiter

Är det någon som vet något om blodsugande parasiter som råttor kan ha?

som ger råttan blodbrist, trötthet, går ner i vikt.
Man ser dem genom gula fläckar vid hårfästet.

TienMu
0

finns ganska många…hönskvalster är en av dem….jätteäckliga!!!

[GlittriGris]
0

låter inte särskilt nice!

TienMu
0

nopp, dom är rödaktiga å kryper runt i pälsen å biter dem….dom kan även bita människor….men dom kan inte "leva " på människor tydligen…

pebb
0

#3 Måste ha varit såna jag fick på min gamla råtta, fattade inte alls vad det va först, MÅNGA va dom oxå, han va ensam (kompisen hade dött) och gammal så han putsade sig sällan. Flickorna fick ingenting å inte katten heller. Ont gjorde det när dom bet mig. Finns det något bra sätt att få bort dem? Försökte bada honom men dom släppte inte så jag avlivade honom istället eftersom han i övrigt började bli i väldigt dåligt skick. Var kommer dom ifrån?

zickan
0

Kommer ifrån hö, halm, saker utifrån man tar in. Sprider sig mellan råttor. Andra djur och människor som kommer i kontakt med detta ute kan dra med in och sprida till råttor.
Precis som vilka löss och annan ohyra som hellst. En av de vanligaste att åka på.

Mindre fall som upptäcks snabbt kan oftast behandlas med tigusspray, dermocan osv som köps på zoo, mataffär.
Men det bästa är baytril, ivomex, stronghold. Fås hos veterinären. Ett besök brukar ligga på mellan 250-600;- per råtta. Sedan att ta ut ett recept beror på vad men ungefär 3-700:-
Hör i västerås tar dom 550 för ett besök med en råtta. Svin dyrt. Men det räcker att gå in utan djur och be om det om man kan berätta vad det är till, och vet hur man går till väga och vet vad man ska ha.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Angeln--89
0

Vad finns det för parasiter som ser ut som gula fläckar vid hårfästet?

pebb
0

Knepigt, då måste jag ha släpat med mig det in eller nåt för de får inte nåt utifrån eller hö och halm. Kan det finnas med i aspflis? Fast nä för då borde väl flickorna också ha fått det..

OJ det va väldigt dyrt, får hoppas att jag inte får det igen!