Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2031 ggr
CamillaS
0

Mymlans skådespelar kull

Ni som har bebisar från den kullen, kan ni berätta hur dom är i temperament och liknande?
Har ju hört att nån/några är avlivade p.g.a aggrisivitet mot människor.
Jag tycker det är intressant att följa syskonen, även om det inte är jag som fött upp dom.^^

Själv har jag Greta Garbo här hemma (Lizzie)
I temperamentet är hon väldigt nyfiken, gillar inte riktigt att man tar i henne men gillar att vara ute på äventyr och få klättra och vara där hon själv vill, kan vel säga att hon är en väldigt bestämd dam.
Hon har varit med om 3 introduceringar, dom har gått bra hittills. Hon är ganska bossig i buren, vänder gärna minstingarna på rygg och påminner dom ofta vem som bestämmer.
Annars har jag vel inte märkt nå aggrisivitet indikeringar hos henne.
Det var vel bara två gånger för ett bra tag sen som hon tog mitt finger i munnen och höll kvar det en stund, vet inte riktigt om det var för att markera något eller så, men hon har aldrig bitit mig så det börjat blöda eller så.
Så sammanfattningsvis är hon vel lite osäker av sig men endå frammåt. :)

Hur är era från kullen?

CamillaS
0

kan nån moderator ta bort denna tråd?

Nicciz
0

Varför vill du ta bort tråden Foten i munnen?

CamillaS
0

#2 du har pm

MalinMalin
0

Ångrade du inlägget efter 10 minuter?

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Nicciz
0

#3 Oki Glad

CamillaS
0

#4 Av ett själ som dök upp så, ja!

CamillaS
0

Det är vel inte svårt att ta bort en tråd?

Allamej
0

Nej det är inte svårt men jag anser att denna tråd kan vara viktig. Jag ser verkligen ingen som helst anledning att ta bort den.

Det är ju en del här som har ungar ur den kullen. Det kan ju vara trevligt att dom som har dessa bebisar får veta hur deras syskon mår och är.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

ElinLi
0

#4 *suck* har du ngt problem med det eller?

MalinMalin
0

Jag tycker bara det var konstigt att man inte kan ha mer än 10 minuters framförhållning,och det är ju en intressant fråga om hur resten är i kullen.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

CamillaS
0

#8 Ok. håller med det är intressant att veta hur dom andra blivit.
Men hoppas endå att vi kan hålla tråden på en normal nivå utan att smutskasta Mymlan!

sockerrattan
0

Jag hade en av ungarna Nils poppe, han var dock mycket osäker när jag hämtade honom.

Jag avlivade honom pga aggresivitet! Han attackerade först ena handen i ena enden av buren. Sedan när jag gick runt o öppnade på andra sidan… sprang han dit o högg mig 8 ggr i andra handen!

Normalt beteende eller?

Mia//

MalinMalin
0

Hur många var dom i kullen och hur många blivit aggro?

//Malin

www.r8ttor.se

Sandra-L
0

#12 Sockerrattan

Gud vilken hemsk upplevelse. Kan inte varit spec kul för dig :(
Hur gammal var han vid detta tillfälle?

Himla tråkigt! *klapp på axeln*

Och nej, det är verkligen inte ett normalt beteende!

CamillaS
0

#13 Tror dom var 13 i kullen och 2 som blev aggro?

Absinthe
0

Spännande att se hur allt utvecklat sig, när jag startade en tråd för att kolla hur en kull hade blivit efter att min ur en kull blivit aggro så togs tråden genast bort.. =)
Detta var iofs innan ny Sajtvärd osv..

Jag skulle haft en hona ur kullen men hon högg personen hon mellanlandade hos så jag ville inte ta ner henne, hon fick åka tillbaka till mymlan, tyckte det var bäst så.. =)

Hoppas bara att man inte använder resten i kullen till avel.. =/ Då lär jag få huvudvärk.. =P

wintermynta
0

#16 Du har pmSkrattande

zickan
0

Niffen som ställt upp som hem i väntan på transport. Blev biten av julie roberts vid två olika tillfällen så det uppstod blodvite.  Var flera rått kunniga personer hemma hos henne som fick se samma sak.
Mikael persbrant som hon tog hand om åt mig stannade kvar hos niffen. Denne attackerade sin burkamrat på 5-6veckor och bet rejäla sår. Även hotat niffen och bitit henne.
Han lever ännu och sitter under utredning om det behöver gå så långt att han med avlivas. Men det ser så ut då han inte går med några andra hanar och hotar händer.
Jag har haft andra ungar efter kadabra och andra som varit hennes syskon. Har bara en kvar av 5 som inte ännu varit aggro. Varit mycket fel redan med deras kull syskon och tidigare ungar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

sockerrattan
0

#14 ca 4 månader

Mia//

Sandra-L
0

Hmm, hemskt mkt tråkigheter som ligger bakom denna kull alltså :S

Fråga till mymlan; varför gjordes denna parning över huvudtaget?
Om det nu är så att redan då hade det visat sig innehålla "dåliga" individer i linjerna, varför fortsätta?

Fråga till zickan; Jag har ett svagt minne av att du sökte en hane till en syster till kadabra? är jag helt ute och cyklar? :)

zickan
0

Ne jag har inge honor ifrån den kullen. Har en bror bara som suttit i foderhem sedan han var 9mån.
Ägt simone ifrån en annan kull som jag fick genom omplacering. Ville ha hennes kompis och tyckte jag lika gärna kunde testa om sims funkade här i flocket. Funkar de i flocken men aggro mot mig så finns det chans att få leva livet ut ändå. Men det funkade bara i 2 mån sedan började hon ge sig på sina kompisar.

zickan
0

Jag har bara haft hanar ifrån den sidan förutom sims.

Tusss
0

Hur fungerar det här med aggro? Finns det några "symptom" som kan varna en att det inte är en bra ide att avla på råttan? Nu tänker jag inte på de mest självklara som bitande och annat otrevligt, utan funderar om det finns mer "osynliga" symptom/beteenden?

Nicciz
0

#22 Kom Simone från samma föräldrakombo kullen efter?

zickan
0

Nej hon var mellan kadabra och nero. Stamtavlan försvann i hemmet innan.

Nicciz
0

#25 Ok, Tack

cosmonita
0

Jag har två ungar från denna kull, Meryl Streep och Al Pacino. Allan är lite försiktig av sig men varken bråkig eller bitig. Stripan är väldigt go och mysig. Jag ägde även pappan till kullen Kiss You All Over (han avled tidigare i vintras) och han var en underbar råtta liksom hans syskon. Han har två kullar sedan tidigare där det inte varit några problem, tvärtom har de ungarna varit riktigt snälla och trevliga.

Men sen till något helt annat. Hur kan man som Sajtvärd nonchalera att trådskaparen vill ha bort sin egen tråd? Och det trots att hon ber om det redan innan andra hunnit skriva i den. Helt obegripligt respektlöst mot CamillaS. Sen om tråden är intressant så kan ju någon annan som vill diskutera detta skapa en ny tråd istället. 

Jag känner också att visst kan man diskutera utfallet i olika kullar på ett forum men i denna tråd blir Mymlan väldigt utpekad och utlämnad här med frågor som:

citat:

"Hmm, hemskt mkt tråkigheter som ligger bakom denna kull alltså :S

Fråga till mymlan; varför gjordes denna parning över huvudtaget?
Om det nu är så att redan då hade det visat sig innehålla "dåliga" individer i linjerna, varför fortsätta?"

slut citat.

På grund av sådana frågor och kommentarer i annonstrådarna så hålls de numera låsta för kommentarer. Men i andra trådar  som denna verkar det vara helt ok att ställa en person i samma situation? Det blir så att Mymlan måste träda in och offentligt försvara sig eftersom hon råkat ta en kull som inte blev så bra., vare sig hon orkar eller vill annars anses hon som mindre bra uppfödare på grund av detta?

Sen min sista fråga, stämmer det att en unge avlivades och en omplacerades utan att man diskuterade detta med uppfödaren innan? Om det gör det är det det värsta jag hört på länge inom råttvärlden. Så får det inte gå till.

Tusss
0

diss.. :/

Sandra-L
0

eftersom du tog mitt inlägg som exempel så måste ju jag försvara mig nu..

för det första; det är ju sant att det är himla tråkigt att djuren har haft så pass dåligt temprament att de har blivit avlivade. Det anser jag som en tråkig sak! Inte fan är det kul iaf..

Varför har inte jag rätt att fråga om varför kullen överhuvudtaget planerades/genomfördes? Efter det zickan skrev om kadabras syskon som varit aggro så undrar man ju varför man parar denna hona. Det gör jag iaf..

DETTA är det värsta JAG hört på länge inom råttvärlden isf.
Att vissa personer får ta extrem hård kritik medan man inte ens får fråga/ifrågasätta andra.. Kul att jag tex. fått kritik vid flera tillfällen och det har ingen gjort någonting åt, men nu när jag bara ifrågasätter så blir det ett jävla liv???
DET är det värsta jag hört på länge.
Trist att vissa favoriseras!!

cosmonita
0

# 29 Ja, trist att vissa favoriseras! Precis min poäng!

Absinthe
0

Jag tycker det är synd överhuvudtaget att dra upp sånt här offentligt, man kan, fick jag lära mig så snällt efter min egen tråd för nåt år sedan att man mejlar med uppfödaren och ber om eventuella mejladresser för att höra med de nya ägarna hur kullen har artat sig.

Jag tycker det är hemskt tråkigt att det blivit som det blivit med kullen, dels för att jag bad ursprungligen hon som hade kullen på Ai från början att tjuvparningskullen inte skulle gå vidare till avel då det var en tjuvparning på en zooråtta. Ai var från min uppfödning nämligen. Jag kan säga precis som Cosmonita att jag har inte haft några bekymmer med aggressivitet på mina avkommor från kullen som Ai är ifrån, och har fler avkommor här hemma med samma släkt och än så länge har alla varit underbara.

Iom den ovissheten på pappans sida på Kadabra så sa jag åt Mymlan att prata med Cosmonita om att låna och para med en lugn stabil kille. För dels hade Kadabras bror gått bort tidigt.

Sen hur det ligger till med avlivningarna och omplaceringarna av råttorna i kullen får partnerna det gäller själv stå för, jag vet bara att en sida av historien..

Jag tycker inte man kan hänga någon egentligen för denna kullen, fel kan dyka upp hos de bästa uppfödarna. Men jag tycker det är lite tråkigt att dra upp det inför alla.

wintermynta
0

#27 Jag har inte nonchelarat någonting utan jag läste att TS först vill ta bort inlägget men sen låta det vara kvar under förutsättning att tråden inte spårade ur. Har du några problem hur jag sköter mig som Sajtvärd är du vänlig att pm:a mig

Sen vill jag att alla inblandad följer skrivreglerna. Ni som provocerar tråden till låsning kommer få en tillsägelse. Säger detta bara en gång och jag hoppas ni kan respektera TS och hålla er till ämnet.

//sajtvärden

CamillaS
0

Anledningen till att jag ville ta bort tråden var just för att Mymlan var rädd att bli smutskastad. och det var ju absolut inte meningen med tråden.
på r8-forumet har vi såkallade kulltrådar där man uppdaterar om hur det går med syskonen och liknande, och det var mer en sån tråd jag ville ha här.
Inte smutskasta mymlan! Jag pratade med mymlan på msn just 10 min efter jag gjort tråden och då ville hon att den skulle tas bort, just p.g.a av att folk kommer anklaga henne för att kullen blev dålig m.m..

Nicciz
0

Äh det handlar om att man inte får ta saker så personligt, som Absinthe säger är det ju inte ofta uppfödarens fel att en kull blir dålig. Men det är när uppfödare tar kritik personligt allt blir Pannkaka. Sån här pannkaka faktiskt.

Och jag tror att man som uppfödare inte kan ta saker personligt, utan med ett lass salt. Och ta det för vad det i grund och botten är. Information. Vad man sen väljer att göra med den är en annan femma och får stå för var och en.

Vad är det för fel att vara öppen i sin avel? Och säga då att man chansade utifrån det man visste. Det var iaf större chans att det skulle bli bra i det här fallet än dåligt. Shit happens. Faktiskt, och det kan man som uppfödare inte göra ett strunt åt mer än att ta det som det kommer. Jag tror att både råttköpare och andra behöver upplysas om de procentuella chanserna för att alla ungar i en kull ska bli toppen. Men råttvärlden behöver lite mer öppenhjärtlighet och diskussion kring avel. Uppfödarna skulle komma så mycket längre genom sammarbete och öppenhet än vad som görs idag när saker skyms undan för att "rädda" rykten.

Nääe fram med hur det är så får alla en större förståelse i att det är NATURLIGT att saker går snett även i dem bästa kombinationerna.

Och sen måste jag bara påpeka att en sak man köpt får man göra precis vad man vill med. Vare sig man som uppfödare vill det eller inte. Köpt är köpt, med eller utan kontrakt.

CamillaS
0

#34 bra skrivet!

niffen
0

Jag hade då både Julia Roberts och Mikael Persbrant här hemma, och båda har bitit mig vid flera olika tillfällen.

Julia bet mig en gång i transportburen, när jag skulle ställa ner en matskål till henne, helt oprovocerat. Och två andra gånger när hon och flera av mina andra honråttor låg i ett rör och jag skulle ta ut en annan råtta och sträckte fram handen till röret, samma sak två gånger.

Mikael var väl trevlig och hade okej temperament fram tills för två veckor sen, kanske. Han började vara taskig mot sin burkamrat som inte var stor alls och kunde åka riktigt illa ut, så en gång när de hade en fajt skulle jag ta ut Mikael och precis när jag fått ut honom och satt honom i famnen högg han mig mitt i handen. Och en annan gång när jag också skulle avbryta honom då han vände sig om och högg. Han beteer sig allmänt dåligt mot händer när man ska ta upp honom, känns väldigt osäker och vill inte bli lyft. Det blir bara värre och värre, och det känns som att det inte kommer sluta något bra om det får fortsätta.

Just nu lutar det åt avlivning, men jag är inte en sån som avlivar på studs, utan jag är lite blödig vid såna tillfällen och vill ge djuret en chans. Det blödiga har iofs helt försvunnit med Mikael för det han håller på med är inte acceptabelt hos en liten ung råtta som honom!

Jag kommer inte smutskasta Mymlan, men jag tycker att hon skulle kunna skriva lite om Julia Roberts, hur hon upplever henne nu.

Jag skulle kunna rabbla upp namn och nicknames, som har sett Julia's beteende när hon var hos mig, vid behov.

CamillaS
0

hmm.. jag var hos mymlan ungefär en vecka efter att hon fått hem henne.
och då gosade jag med julia, och då knastrade hon och ploppade med ögonen, visade aldrig nåt tecken på att bitas. och mymlan har henne ju just nu, och fortfarande har hon aldrig bitits.

Jag påstår absolut inte att hon inte bet niffen, det har hon säkert gjort. jag berättar bara det som jag upplevde med henne.

idaleck
0

Jag har träffat både Julia och Micke och ingen av dem var speciellt trevliga, tyvärr. Julia pep bara man tittade på henne och hon var i princip omöjlig att hantera. Micke var så rädd att han sprang och gömde sig så fort man kom i närheten. Inte speciellt kul temperament kanske.

niffen
0

#37 Du såg själv hur hon var på kistamässan när du skulle hämta henne, förstår inte varför du inte låtsas om den delen? :)

Varför skulle jag ljuga om en sån sak, dessutom?

niffen
0

Varför skriver du, CamillaS, åt Mymlan. Du skrev att du pratade med henne på MSN, så uppenbarligen var hon vid en dator, varför inte komma in hit och besvara några frågor! :)

CamillaS
0

#39 jag hade inte den delen i huvudet, men visst var hon stressad men hon bet iaf inte mig.  Jag försvarar henne inte utan säger bara min uppfattning om den råttan. :)
Jag tror absolut inte att du ljuger!

Sandra-L
0

cosmonita, du missförstår nog min mening med favoriserande!

Jag kallar detta favorisering! nu helt plötsligt så skyddar folk/vissa personer en person som parat en hona helt utan bra anledning/grund (enligt mig iaf)..

Men så fort det gäller en annan så blir det en j*vla liv! Det kallar jag favorisering..

Här är det helt plötsligt ingen fara att para en hona med aggressivitet i släkten, och linjen har dessutom haft tidig död med också. Detta kallar jag ett dåligt val av avelshona, sådana bör man inte avla på..
Men det verkar vara helt ok i detta fall. Kanske för att uppfödaren är vän med många här? Då är det heeelt ok..

Men OM ngn annan skulle gjort samma sak så skulle det bli ett jävla liv! Det är det som är så hemskt!
Precis det som är fel med Rif..

niffen
0

Det är klart att hon inte biter varje sekund, det är inte många aggressiva råttor som gör, men det är samtidigt inte rätt att bita en, två eller som i det här fallet tre gånger. Hon bet inte mig heller just där, men bara det att hon HAR gjort det är fel.

Och så grymt "stressad" som hon var här, det är inte rätt alltså.
Man kunde inte klappa henne, för att hon pep hela tiden, så fort man närmade sig henne med handen. Det går inte att förklara, knappt, hur hon betedde sig, det var absolut inte normalt, och inte som något jag någonsin sett förut.

Hoppas att folk kan läsa min inlägg med rätt ton, så jag inte låter sur. Jag har extrem huvudvärk och är väldigt yr och saker kan låta bra i mitt huvud utan att det ser bra ut i inlägget. PM:a mig, snälla, om ni vill något.

CamillaS
0

#40 hon sa att hon skulle lämna iFokus så hon lär inte svara i tråden.
Skrev bara vad hon sa till mig, inget mer.

niffen
0

#44 Hon är aktiv på minst Mus iFokus fortfarande i alla fall? :S

Karmatarerskanise
0

Tycker allt att man som uppfödare bör svara på sånna här frågor, om man vill ha ett bra rykte.

Att gömma sig är ingen bra taktik.
Det är viktiga frågor, som inte borde vara svåra att svara på.

Ser ingen som varit otrevlig i tråden, så varför då lämna forumet?

CamillaS
0

#45 var vad hon sa iaf.

allobosia
0

#44 ska hon lämna RIF pga detta? Väldigt tråkigt isf =/

CamillaS
0

#48 jag tror det. :/ men vet inte.. känner mig dum nu som startade tråden.

allobosia
0

#49 Jag tycker absolut inte att det är ditt fel. :)

Hoppas på att Mymlan vågar sig hit in på RIF igen, tror inte att det här kommer påverka folks åsikter så mycket för vad jag förstått så är Mymlan väldigt omtyckt på RIF och jag själv tycker att hon brukar komma med väldigt bra svar om det är någon som undrar något. Så vad jag har uppfattat det som så vet hon iaf vad hon håller på med. Och som någon/några skrev innan så kan det alltid bli fel när man avlar!

:)

Nicciz
0

Jag började skriva ett inlägg här men det blev en egen tråd. För det är faktiskt något värt att tänka på. Det här med att ifrågasätta uppfödare

cosmonita
0

#32 Jag missuppfattade i så fall det hela, om du och trådskaparen var överens om att låta tråden vara kvar då är det inga problem.

#34 Jag vet att köpt är köpt och att man som säljare inte har rättigheter. Uttryckte bara min åsikt om vad jag anser om köpare som avlivar/omplacerar djur de köpt utan att först diskutera med uppfödaren. Jag vet inte om så är fallet här eftersom jag inte pratat med alla inblandade. Det är därför jag inte ens anklagat någon utan undrade bara för det vore bra att veta om det påståendet är sant.

Jag tycker för övrigt att denna diskussion är helt ok men detta mer eller mindre tvingar mymlan att behöva delta i diskussionen för att kunna försvara sig och om hon inte har lust med det så är det hon som är förloraren. Antar att hon hellre pratade om dessa saker privat med de inblandade och inte på ett officiellt forum.

niffen
0

Putt! Jag antar att det är fler än vi som skrivit som har råttor från denna kull, eller har jag förbisett någon?
Är väldigt intresserad av att höra hur deras råttor "blev".

zickan
0

putt Undrar det samma som i #53

niffen
0

Putt