Råttor iFokus

Råttor

Etikett: pyssel-leksaker
Läst 2776 ggr
[PixelMollan]
0

Nybörjarhjälp med råttagility

Hejsan!

Tänkte börja med råttagility så småningom, men vad bör jag tänka på?
Hur funkar de lite mer exakt?
Vad för hinder?
Hur tränar jag?
När kan jag börja träna?

osv :)

/Mollan

niffen
1

Många tränar inte alls, utan har det bara som en kul grej. Skaffa hellre kontakt med råttan, och bara kör på banan när det gäller. Kontakt är mycket viktigare än att råttan kan banan utantill. Det är ibland olika hinder för varje bana också.  :)

[PixelMollan]
0

Okej. Men hur menar du med kontakt? Det ska ju va en rolig aktivitet här hemma så dom får sysselsätta sig lite.
Håller ni något gott framför råttans nos för att få den att springa eller hur gör ni lixom? :P hehe konstiga frågor kanske..

niffen
0

Nej, vad jag vet får man inte använda mutor på utställningar, höhö ;)
Nej, men du och råttan, att ni får kontakt! Det ska ju vara kul! Och våra agilitydomare är duktiga och ser om råttan bara springer för att den måste eller för att den tycker det är kul och för att ni har kontakt - alltså så den fattar vad ni ska göra. Men du kan ju öva t.ex. på ett plant bord, att låta den springa efter din hand en stund och sedan berömma med en liten godisbit. Råttor är små, så tänk på att det ska vara en liiiten godisbit, annars kommer den aldrig iväg igen  ;)

AnneN
0

Såg en på youtube som klickertränade sin råtta på samma sätt som man klickertränar en hund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[PixelMollan]
0

åh det är ju lätt värt ett försök att klicka in råttorna :D

Mastoll
0

Här kan du hitta massor som är bra att veta!
Råttagility

Raaata
0

Träna den genom att ropa på den endel andvänder en sorts pinne men honung på .

gulzebra
0

Cia Brändefors har skrivit några väldigt bra artiklar om agility och kontakt! Och i galleriet finns en bild på några hinder ^^
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=124304

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mastoll
0

Jag har också funderat mycket på det här med råttagility. Jag tycker det är lite läskigt när man inte vet om man har tillräckligt med kontakt med råttan. Då när man helt plötsligt är på agilitybanan kanske det går helt åt skogen.

Raaata
0

mm men om du läser på www.rattsallskapet.se och så trycker du på utställning och sen agility regler.

Mastoll
0

Nej, jag menar inte så. Det är svårt att förklara. Jag menar att om man tränat kontakt och sedan helt plötsligt ska vara på agilitybana, där råttan aldrig varit tidigare - då vet man inte om råttan kan gå banan eller inte…

KickanW
0

#11: Så är det med djur. Jag körde agility utan att ha tränat en enda gång förut, vi fick clear round. Tredje gången jag körde med samma råtta (då jag tyckte att vi skulle klara det utmärkt) satte han sig och bajsade, för att sedan slumra till… Alla skrattade bara, så det är ingen fara :)

Mastoll
0

#12 Haha! Okej, då kan jag känna mig lugn :) Skulle vilja pröva nån gång i framtiden

Raaata
0

12# hur anmäler man sig och måste man stå med i srs?

KickanW
0

#14: Ja, man måste vara medlem i SRS. Allting står på deras hemsida under utställningar.

Raaata
0

#15 har läst men förstår inte riktigt . ´betalar man för 225 elr vad det nu va för ett halv år?

KickanW
0

200:-/år kostar det att vara medlem. Då får man en medlemstidning, kan registrera sina råttor, kan rösta i styrelsevalet och får ställa ut råttor.

Att ställa ut kostar också. Mellan 35:- och 45:- för en råtta i en klass. Alltså om du ska tävla med en råtta i agility kostar det oftast 35:-. För att ställa ut måste man anmäla sig ca en månad innan, den informationen står i medlemstidningen :)

Raaata
0

Okej Tack för hjälpen

KAGE
0

KLICKERTRÄNA, KLICKERTRÄNA, KLICKERTRÄNA!

Dvs, klicka in råttan och rock 'n' roll!

Ta hjälp av google, böcker (finns nog massor om hundar) och youtube.

Det är jättevanligt att klicka in höns dessutom

och det används flitigt på cirkusdjur!

/Karoline.

KAGE
0

#11: Miljöträna massor!

/Karoline.