Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 957 ggr
NSns
0

Rossel och kiss

Kan någon, ingående, förklara det här med rossel för mig?

• Varför får dem det? Vad är egentligen rossel?

• Hur farligt är det?

• Kan man göra något åt det? (mer än att ge dem te)

• När borde man bli orolig?

• Varför låter de bara ibland? Är det något som sätter igång det?

• Kan de dö av det?

Sen så tycker jag att mina råttor kissar mer än vad de gjorde förr. Varför kissare de på allt? Jag har märkt att mina råttor dessutom har en förkärlek att kissa på allt elektroniskt, så som mobiler, fjärrkontroll, USB-modem osv. Ibland tror jag de gör det bara för att jävlas haha

KickanW
0

Rossel
Rossel är, vad jag vet, ärftligt… Själva anlaget för rossel. Risken är större att råttor rosslar om de har anlaget. Och det kan utlösas av t.ex. torr luft, drag eller kyla.

Hur farligt det är beror på hur mycket de rosslar. Jag vet råttor som rosslat i hela sina liv, men ändå levt länge. Samtidigt vet jag också råttor som dött av det… Så ja, det beror på hur allvarligt rosslet är.

Om det blir väldigt seriös rossel (högt, ofta) så att man märker att de besväras av det kan man behandla råttan med antibiotika. Först bör man göra mindre saker (ge dem te, ha varmt i rummet, höja luftfuktigheten osv.) eftersom råttor lätt blir immuna mot antibiotika. Det kan alltså vara bra att "spara" på behandlingen eftersom de flesta råttorna rosslar värre när de blir äldre.

Revirmarkering
Först och främst, det är skillnad på när en råtta kissar och när den revirmarkerar. Det du beskriver är revirmarkering - Inget annat. Har du hanråttor? De revirmarkerar mer och det är något man får lära sig att leva med. Sånt som luktar mycket (av dig eller andra djur) är viktigare att revirmarkera… Alltså mobilet, datormusar, fjärrkontroller och sådant som du tar i mycket. Händer är också poppis.

Jag brukar helt enkelt försöka gömma såna saker för råttorna. Mobilen, datorbordet och fjärrkontrollen får de inte vara i närheten av. Låter dem heller inte gå över mina händer för då får jag oftast en droppe på mig.

NSns
0

Tack för svaret!

Det är nämligen min ena råtta som jag tror rosslar ibland, men han rosslar bara ibland. Är inte ens säker på om det alltid är rossel, för han kan börja ena sekunden och sluta lika tvärt.

Hade han gjort det nu hade jag försökt spela in det.. får göra det nästa gång han börjar låta :)

Ja, precis, de markerar, men varför har de börjat göra de mer? Sitter jag i sängen med dator, mobil, fjärrkontroll och allt annat jag alltid har runt omkring mig och en liten råtta hoppar upp i sängen så brukar jag gömma allt under täcket så fort jag bara kan haha :)

hus-musen
0
  • Varför får dem det? Vad är egentligen rossel? En råtta kan börja rossla pga stress,sjukdom, drag, torr luft, smutsig bur osv. De börjar rossla för att luftvägarna är irriterade. Det verkar som att rossel är ett ärftligt anlag.

• Hur farligt är det? Hur farligt det är beror på hur mycket råttan rosslar, det kan vara dödligt.

• Kan man göra något åt det? (mer än att ge dem te) Huskurer med te och mat med nyttiga örter är bra, man kan även höja luftfuktigheten, städa noggrant bort saker som kan irritera, och se till att råttan inte står i drag. Fungerar inget av de sakerna så är det antibiotika som gäller, dock ska man inte vänta för länge då rosslet kan bli konstant.

• När borde man bli orolig? När man hör att råttan har svårt att andas, den börjar bli matt i ögonen och pälsen, när den slutar äta eller börjar gå ner i vikt.

• Varför låter de bara ibland? Är det något som sätter igång det? Många råttor reagerar på stress, eller när de blir glada och upphetsade av något och börjar rossla.

• Kan de dö av det? Ja de kan dö om det inte behandlas.

Om de kissar mycket på saker o ting så kan de vara att de revirmarkerar, men revirmarkeringar brukar väl bara vara några droppar här o där. Om de verkligen Kissar så hade jag skällt lite på dem o satt dem i en toalåda. Mina hanråttor reagerar inte på elektriska saker alls däremot är allt som luktar mig jättespännande att undersöka. O ännu roligare är det om de luktar katt, hund eller okänd råtta!

Qui dormit, non peccat