Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1176 ggr
SHV-Pysen
0

Att ha råttorna ute

Jag har lite frågor om att ha råttorna ute.

Jag skulle gärna vilja ha en utebur till mina råttor i sommar. Alltså inget dygnet runt, men att ha dem ute varma sommardagar några timmar. Jag har en ganska klar bild om hur buren ska se ut.

Jag hade tänkt mig en trä stomme och sedan gnagarsäkert nät som vi redan har hemma (har satt sådant runt en kaninbur som de var i) och lägga det omlott bara för att vara säker på att de inte kan komma ut. Och sedan någon rymningssäker botten.

Det som jag är orolig för är katter. Och fåglar. Vi har många lömska katter som smyger här, så hur kan man göra buren kattsäker? Och vi har haft stora rovfåglar i närheten. De kan väl också få syn på råttorna. Kan man få buren säker, eller måste man i sådana fall vakta hela tiden?

Sen undrar jag hur hårt man kan spänna selen på råttorna? Jag vill ha det på den ena råttan iaf, men när jag vänjer honom nu, så lyckas han fastna med fötterna eller ta sig ur, så hur hårt kan jag spänna utan att han lyckas krångla till det?

Itchy
0

tänk på att råttor är väldigt duktiga på att gräva…

jag skulle hellre gräva ner gallret en bit och låta dem gå på gräset…

och självklart ska du alltid ha uppsikt över råttorna när de är ute

You can't spell Bitchy without Itchy

KickanW
0

Om du ska ha råttorna i en utebur tycker jag i vilket fall att du ska ha koll på dem hela tiden… Så katterna och rovfåglar får du skydda dem från själv. Även om buren är helt säker (vilket den ju måste vara för att de inte själva ska ta sig ut) kan ju katter och andra djur skrämma dem väldigt mycket.

Man kan spänna selen ganska hårt, så hårt det går utan att det hindrar dem från att röra sig som de vill.

Love-
0

Om du ska ha dina råttor ute tänk på att ha uppsikt på dem och lämna dem aldrig själv ute, råttor kan gräva också så du  får antingen ha en bur med botten eller gräva ner buren en bit. Råttor älskar och klättre så du får nog också ha någon form av tak så dem inte klätar ut ur buren.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Crispig
0

Misstänker att det planerats både tak och botten på buren redan från början. Hehe Aja, man ska inte ta saker för givet.

Men som de andra säger, uppsikt. Sedan om du har möjliget ha den "fast" så tycker jag du kan gräva ner botten i jorden, också sagt tidigare.  Men sedan kanske du kan så något rolig som de utan fara kan tugga på. Något snabbväxande, om du inte lägger tillbaka grästuvorna när du är färdig vill säga ^^

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid haft mina råttor ute på sommaren dygnet runt i deras vanliga bur. Har alltid haft buren under tak och haft väggar för buren nattetid för eventuella katter osv. Väggar och tak har varit olika från år till år. I sommras satte jag ett bord över buren med en vaxduk på, sen hade jag lite brädor som jag ställde mot bordet som väggar. Andra år har det mest bestått av någon slags konstruktion med en presenning. Förra sommaren så hade jag deras bur inne i en stor fläktbur (se bild), och deras vanlig bur jag hade där inne var öppen så de kunde springa in och ut som de ville.

golf.ifokus.se