Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1173 ggr
mimmi76
0

varför "slåss" honorna?

alltså ärligt bara på par dagar har lilltösen börja jaga den stora och hoppa på henne emellanåt..inte nått allvarligt så sätt för ingen av de skadas eller skriker..kan de ha med makt el nått att göra?..ska hoppa i säng nu men jag tackar för svaren nu å läser dom imorgon bitti:)

MinLillaHamsterJill
1

Mina honor jagar varandra ofta och försöker para sig :P

allobosia
1

Dom gör nog bara upp om vem som ska bestämma ^^

silverorm
0

Skulle tro att den ena löper och den andra ska "hjälpa" till!Glad Honor brukar göra så… Bara låta dem vara, de löser det mesta utan några större problem! Mina tjejer kan ryka ihop emellanåt men det brukar lösa sig fort! Tjegnabb vettu!Flört

Thirre
0

det skulle kunna finnas fler anledningar till detta "bråk" än vad som tas upp. Troligt är det som silverorm skriver, att den äldre honan brunstar och den yngre rider då på henne. En annan anledning skulle kunna vara att den yngre vill busa, lekbrottas och "öva sig" på bråk, för att visa för den äldre att hon inte menar allvar kan hon rida på henne efteråt och säga ungefär; "jag är bara en liten fjollig busunge som inte menar något ont". 

Om de skulle börja skrika, pipa och "brottandet" blir mer intensiv med studsande och eventuellt fräsande och knastrande är det maktkamp på g och det skall tas på allvar. Andra tecken är att de står på bakbenen och "boxas". Honor brukar inte bli så elaka och bitmärken eller andra skador är ovanligt, även hos hanar. (hos mig har det varit det i alla fall.) 

Ville bara visa skillnaden på ridande, bus och allvarligt bråk så att du ser att du inte behöver oroa dig. Glad

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

mimmi76
0

tack för alla svar:)..då förstår jag…ingen fara på taket då..

KickanW
0

Man brukar säga att så länge det inte uppstår blodvite är det ingen fara :)