Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 691 ggr
BreakinDishes
0

Skrikig råtta

Vi har 4 st råttor, alla pojkar. Jätte goa och mysiga dock så är en utav dom, Chubby, väldigt skrikig när man tar i han. Han är i flocken ledaren och kan ibland vara väldigt bråkig med dom andra. Rang-bråk kanske?!

Men så fort man ska ta i han så skriker han som en stucken gris. Har verkligen försökt allt för att han ska bli tryggare med oss. Haft honom med oss extra mycket, hållt handen framför så han ska komma självmant, tillrätta visat han på samma sätt som vi gjort med dom andra genom att blåsa, säga fy etc.

Men idag blev jag så oerhört ledsen när vi tog ut han och en till. Så fort man bara ska klappa Chubby så skriker han. Därför tog både jag o min sambo vid två olika tillfällen och la han hos oss. Funkade inte. Så vi la han på rygg för att visa vem det är som bestämmer. Men han lyssnade inte stängde konstigt nog bara ett öga och klöste min arm så det bara rann blod. Men vill ej ge mig för det känns som om att han försöker bestämma över oss.

HJÄLP tack ! Vill verkligen inte ha det såhär då våra andra tre pojkar är jätte goa lydiga o mysiga.

KickanW
0

Om han skriker så är det av osäkerhet och då förvärrar ni det bara genom att lägga honom på rygg. Det enda ni kan göra är att försöka lyfta honom på ett snällt och försiktigt sätt. Prova att lyfta underifrån med båda händer, jag har stött på en del råttor som inte gillar att bli tagna över ryggen/rumpan.

zyrix
0

Men han känns inte osäker ibland så vänder han på sig och tittar precis som att han ska bita en. om du förstår hur jag menar.

KickanW
0

Är ni sambos? Eller varför skriver två olika personer om samma råtta?

Råttor som bits är antingen sjuka eller osäkra. I ditt/erat (?) fall låter det som en osäker råtta. Men han skulle kunna vara överdominant också… Beror lite på hans övriga beteende. Burrar han upp sig? Stryker han sig mot saker? Hur är han mot de andra råttorna, det står att han är bråkig, på vilket sätt?

PlusPlus
0

Jag hade en råtta med ungefär samma betende, jag gjorde de ena och de andra för att han skulle lita på mig och de fungerade lite grand, sedan gick de tillbaka och han blev fräsig och skrikig och tillslut började han bita efter en, han reagerade inte på ljud så han var troligtvis döv plus att han hade tvär röda ögon så synen var inte den bästa, vet inte om de heöa berodde på de eller de att han var dominant, mina andra pojkar ville inte ens nosa på honom och var riktigt riktigt rädda för honom, som om dom märkte innan han börja hur han var. De var iaf samma sätt till att börja med, han skrek när man tog i han, verkligen skrek också, å han var sur om man kom för nära gallret, jag fick honom för att jag skulle försöka få ordning på honom för han hade börjat vara elak emot sina burkompisar så hon som hade honom ville inte riskera att han skadade dem,
oj nu blev de långt.
De jag ville komma fram till iaf de att jag känner igen beteéndet och att de verkar nästan som om han är dominant men ändå väldigt rädd. Nu kanske jag är helt ute och cyklar eftersom ja inget vet om denna råtta men en liten teori. :)

Pinkerws96
0

#4 rödögda råttor har inte dåligare syn en vad en svartögd har ..

PlusPlus
0

Vad ja läst så har de lite svårare att bestämma avsstånd och är ljuskänsliga, och anledningen till att många rödögda råttor sitter å typ vaggar med huvudet är just för att de försöker bestämma avständ, men ja kan ha fel =P

pebb
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Jag har hört precis samma sak. =)

zyrix
0

#3 Ja det är vi.

Ja han burrar upp sig jag har inte sett så mkt att han stryker sig mot saker men däremot mot dom andra råttorna i buren. Han är inte alls lika dan när han är ute ensam med oss men så fort någon av hans kompisar är med så blir han sån. precis som att han vill visa sig som störst bäst och vackrast. Alla råttorna i buren har bitmärken i svansarna. Med att han är bråkig menar vi att de är ofta han som startar bråk och han är nästan alltid inblandad.

Chubby är från en djurafär och har bott hos oss i ett halv år. Han har inte alltid varit såhär och som sagt så är han sällan såhär när han är ensam med oss.

hus-musen
0

#5 jo rödögda råttor ser faktikst sämre än svartögda.

Qui dormit, non peccat

zyrix
0

*putt*

hus-musen
0

Att vända en osäker råtta på rygg hjälper inte, han blir bara mer skrämd. Hur gammal är han?

Om han blir skrikig och burrig nät han är med sina burkompisar så är det antagligen inte aggresivitet mot er människor, utan han tycker inte om de andra råttorna. Vet inte vad ni ska göra åt det, kanske de blir bättre om han sitter med bara en annan hane som han känner sig trygg med. Vet du säkert att de är han som är dominant?

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

Jag tycker det låter som en överdominant råtta. Att han stryker sig mot, och till och med biter, sina burkompisar är inte alls bra. Kastrering är ett alternativ.

zyrix
0

Alla 4 råttorna är födda i augusti 08 Bose och chubby är zoo råttor och bröder. dom 2 andra är från uppfödare har samma pappa men inte samma mamma. Jag vet att dom är tonåringar. 17 råttår ungefär.

De har varit väldigt oroligt i buen nu i 2 nätter.

Det är alltid chubby som vinner när dom slåss.

Vi har en katt transportbur står vid den den stora buren som chubby tycker om. vi släppte in honnom i den igår och hadde med oss honnom nästa hela dan igår. satt i soffan med en hand i buren . han bäddade för sig själv och för min hand.