Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1440 ggr
kayarina
0

Råttbebisar till salu?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag söker lite tips gällande min råtta Nelly på 1,5 år. Nämligen sällskap!

Jag fick henne för ca 6 månader sedan. Från en tjej som blivit allergisk och knappt umgåtts med henne alls. Under hur lång tid vet jag dock inte. I alla fall så kom hon till mig ensam, i en ganska så liten bur dessutom.

Det första jag letade efter var en större bur. Så den jag har nu är "extrem" och rymmer många råttor (62x54x127).

Steg två var (och ÄR) att söka sällskap till henne. Vilket fick en dålig start. Hon fick en dörr över sig och bröt bäckenbenet. Vilket resulterade i ett veterinärbesök och vila i flera veckor. Nu när jag är säker på att hon repat sig, söker jag än en gång sällskap till henne.

Hon är ungefär 1,5 år gammal och har aldrig tidigare bott med sällskap. Därför har jag av en del blivit rekomenderad att prova att sätta ihop henne med två unga råtthonor. Andra tror att det går att prova med en ensam råtta. Eller två ungefär lika gamla råttor. Jag känner mig tudelad och undrar vad ni tror? De kan ju ha en tendens att försvara sig mot förändringar i sina liv. Eftersom Nelly i sitt fall, varit ensam under så lång tid. Tyvärr. :(

Minus: i Ö-vik där jag bor, finns det inga råttbebisar, mig veteligen. Men det säljs en del råtthonor om två, i grannstäderna. På blocket. Vågar man prova? Annars blir det kanske till att åka till Umeå för att köpa en eller två råttungar. Dock från ett zoo. Råttor är inte det lättaste att få tag i just nu. I alla fall inte vad jag märkt av, när jag letat. Svårt beslut!

Allamej
0

KickanW kanske har någon tös kvar annars kanske jag får om några veckor… Kickan bor i S-vall och jag i Lycksele

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

KickanW
0

Jag har tyvärr inga honor kvar, alla har hem. Kolla i tråden "Problem". Det är visserligen inte bebisar, men kanske värt att prova?

kayarina
0

frågan är ju också om det är en bebis eller två man ska prova med. eller om det fungerar lika bra med en eller två vuxna honor? sundsvall är ju i varje fall närmre. :)

kayarina
0

jag kan kika under "problem". men undrar ändå, vad tror ni är smartast? unge eller vuxen, en eller två? o.0 finns som sagt två annonser på blocket där de säljer två honor tillsammans. hade en lätt fundering på att prova med dem. de är under året.

sockerrattan
0

Även jag får förhoppningsvis en ny kull om några veckor…

Mia//

kayarina
0

det låter positivt. :)

hus-musen
0

Jag skulle sätta ihop med två ungar, de verkar bäst. Eftersom du är osäker på om din hona går ihop med andra råttor, så är de ju ingen ide att köpa en unge o så funkar det inte, då de är olagligt att ha ensamråttor om de går bra i flock. Det är dessutom lättare om de är ungar=)

Qui dormit, non peccat

kayarina
0

jo, jag vet att det är olagligt. tyvärr verkar många inte alls tänka sig för när de skaffar djur. varken att läsa på eller när det gäller andra saker. typ att köpa djur till sina barn osv (när de själva inte har något intresse alls).

jag försöker att ragga upp två bebishonor. tycker också att det verkar mest logiskt att det skulle fungera. men jag ville ändå fiska efter tips. :)

zickan
0

Jag har några siames bebbar kvar. en kompis har även siames och svart.
zickan.zoomin.se

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Micca
0

Det finns eller har funnits råttor på de två djuraffärerna i Övik, men jag rekommenderar verkligen att undvika dessa. Helst från Zoologiska har det kommit svårt sjuka eller dräktiga djur. Låter visserligen som du säker efter uppfödare men jag vill bara varna.

Annars tror jag som sagt att två råttor, unga, är att föredra. Om det är en äldre är det antagligen bäst att testa med en enda, har de bott bara två länge kan det vara svårare för en utomstående att ta sig in i flocken.

hus-musen
0

Har du en bra flock så är det inga problem att introducera en råtta oavsett ålder. Men frågan är ju hur hennes ensamma råtta reagerar på andra råttor, den kan ha glömt hur man "pratar" o då är det bättre med två yngre som honan kan vara ledare över o inte känner sig hotad av.

Dessutom så om hon bara köper en äldre eller yngre o så skulle de skita sig o de inte går att ha i samma bur så sitter hon där med en råtta som inte går bra i flock o en som saknar en flock.

Qui dormit, non peccat

kayarina
0

det där om zoologiska kunde jag nästan räknat ut med lillfingret. jag tycker inte ens att de håller sina djur särskilt väl. har alla i samma rum i ganska dåliga burar dessutom. det är mycket mycket finare i umeå. där de delar på gnagare och fåglar osv. men då hoppar jag över att kika där istället. kändes lite som ett "sista alternativ".

två bebisar är nu det jag letar efter. vilket som lite var tanken i början också. men det är ändå skönt att ventilera det här lite först. tips är alltid välkommna. även om många kan tycka olika. :)

kayarina
0

#zickan. vilka är det som fortfarande finns kvar till salu? som jag ser så står det bokade på alla? :( bor du kring västerås? är isf en bit till övik.

zickan
0

Ja jag bor i västerås typ. Men djurtransport iFokus finnes. Jag känner även en hel del personer som kan hjälpa till med transport.

Men vart ligger egentligen övik?.. haha

Nej alla är inte bokade ;-). En i coldplay och några i vitvins kullen.  En bekant har även fått en kull med svarta och siames rex och släta som kommer söka hem. Hon tror mamman är mink hd rex. pappan okänd. Käpte en vuxen zoo råtta och fick lite extra för pengarna.

Falurven
0

Jag har fortfarande två honor kvar i min bebiskull. :) Två fawn, och ena dumbo.

Bor i Hudiksvall, men transport brukar kunna ordnas?

Mvh Nathalie

kayarina
0

#zickan örnsköldsvik ligger mellan umeå och härnösand. ;) 55mil från stockholm. :)

minsta möjliga transport tror jag på. för råttornas skull. ras spelar ingen större roll. men helst inte någon som är för lik nelly. :) dessutom så är det inte det viktiga. fina råttor med bra temprament är det enda jag är ute efter. så det blir bra sällskap till både mig och nelly. :)

nelly är en något knasig tjej, som älskar att springa runt överallt. när man håller i henne så springer hon runt runt runt och klättrar lite här och var. släpper man ned henne på golvet så yr hon också runt. men kommer gärna och kollar vad jag gör. hoppar upp i knät en stund och springer en stund på mig, innan hon åter igen beger sig iväg på nya äventyr.

hon är ingen direkt "mysråtta". tror inte hon förstår varför man ska ligga stilla och mysa. då det finns nya grejer att upptäcka. :P önskar dock att hon kunde lite lugnare och mysigare. men eftersom jag fick henne från en tjej i timrå som var allegisk. så hade hon inte fått så mycket närhet alls under 1 års tid. så jag var bara glad att hon slapp avlivas och att hon inte var agressiv (ägaren matade henne en del via gallret).

kayarina
0

#falurven vilka sötnosar! jag har tyvärr ingen möjlighet att åka dit med bil, då jag själv inte har någon. men det kanske går att ordna på annat sätt…

kayarina
0

#zickan nu såg jag dina honor också. förra gången så gick jag från menyn "råttor" osv. nu gick jag direkt från startsidan. ;) haha. fina!

kayarina
0

jag skulle vilja boka två råttungar av någon av er. någon som känner sig manad? vet inte hur man lättast transporterar. men ni kanske vet? :)

zickan
0

just nu är det typ …blank.. i skallen. Men falularven är ju närmare.
kickanw åker ju sundsvall om det kan hjälpa något. sedan finns alltid djurtransport.

KickanW
0

Ja, jag åker Stockholm - Sundsvall rätt ofta. Nästa gång blir antagligen om tre veckor… Men min pojkvän åker samma sträcka innan dess och kan nog också hjälpa till.

kayarina
0

hum. jag vill försöka att få hem sällskap så fort som möjligt. :)

kayarina
0

tänkte bara bifoga en fil från dagens bravader. idag hämtade jag nämligen itchy. en 3-4 månader gammal albinoråtta.

på bilden är hon tillsammans med sin nya kompis, nelly som jag haft sedan innan (ca 1,6 år).

hoppas att detta ska gå vägen. de har redan träffats och det verkar som om itchy blir ledaren. hon parade sig flera gånger med nelly och var både lugnare och mer kaxig än vad nelly var.

nu är nelly helt slut efter allt luktande på itchy. så hon sover tungt i sin bur. vågar inte låta dem sova ihop redan i natt. men de har inte fightats, alls. vilket verkar vara vanligt när råttor inte känner varandra sedan innan. hoppas jag slipper att de bråkar!

KickanW
0

Åh, vad kul! Lycka till :)

Tänk på att inte sätta ihop dem i Nellys bur eftersom det är hennes revir. Om du inte har någon annan bur bör du tvätta den väldigt noga. Och låt dem träffas någonstans på neutral plats några gånger innan!

kayarina
0

de fick träffas i köket första gången. det är den neutralaste plasten jag har just nu. inatt sover itchy i nellys gamla bur (som jag tvättat). i morgon tänker jag rengöra nellys bur och sätta ihop dem där. funderar kanske på att ha itchy där inne själv först. tror du det är smart eller dumt?

kayarina
0

nelly har betett sig konstigt hela veckan innan itchy skulle komma hit. sovit i ett rör hon förut inte rört. sedan sov hon i sin matskål i natt! det har hon heller aldrig gjort förr.

dessutom så har hon "tid" att bli klappad nu. förut satt hon aldrig stilla.

idag förtsätter samma procedur. itchy bossar och parar sig med nelly. men nelly vill så väldigt gärna vara med itchy att hon hela tiden söker sig till henne ändå. dessutom så har itchy slickat henne runt nacken och på huvudet. :) sedan fick hon ned nelly på rygg (nelly kastade sig nästan i ryggläge) och itchy slickade henne även där.

jag har liksom en känsla av att detta kommer att gå bra. fortfarande inget bråk!

emmeb
0

Skönt att höra. :)

kayarina
0

ja. jag hoppas att det fortsätter såhär. :) det är ju det som är det svåra, att veta i förväg… för det går ju inte.

kayarina
0

är det förresten något som har något bra tips på något medel som man vågar rengöra råttburen med (plasten)? använder annars bara varmvatten. men skulle vilja använda något grövre. fungerar gulsåpa? eller är det superfarligt? har hört lätta rykten om det. men tycker ändå att det borde gå. eftersom det är miljövänligt.

hus-musen
0

#29 du kan använda gulsåpa, jag använder grönsåpa utan problem och klorin så de blir rent o bakterie/svampfritt=)

Qui dormit, non peccat

kayarina
0

perfekt. :) här ska städas!