Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2355 ggr
ElinLi
0

Vad för sele ?

Vad är det för sele man ska ha till råttorna ? hamster sele elr vaddå ?

elin

Falurven
0

Hamstersele känns för litet. Iallafall för vuxna råttor. Men det finns ju selar man kan göra själv :> Sen hörde jag nyss här i en tråd att det finns marsvinsselar man kan göra hur små som helst, så dom borde fungera. :)

Mvh Nathalie

Elipowe
0

Jag har knuttit mina själv :)! Har någon bild någon stans. Hittar dem inte på datorn, men kolla under "Får jag lov att presentera". Där är några bilder på mina töser med sele :)

idisen95
0

jag hr masvinsele det enda man behöver göra är att göra dom tillräckligt små

Elipowe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bästa bilden jag har!

Kyouko
0

Har hamstersele till mina två flickor, funkar alldeles utmärkt ^^

Falurven
0

Ja till tjejer tror jag säkert det funkar. Men hanar kan bli riktigt rejäla, och då ska man inte ha en liten hamstersele :P Det tycker då iaf jag efter egna erfarenheter. ^-^

Mvh Nathalie

ElinLi
0

Oki doki ^^ Mina tjejer e ju välldigt små så jag kan ju iaf köpa hamstersele och ha tills dom växer ur det ( om dom gör de )

allobosia
0

Köp ett riktigt råttsele som är anpassat för dom

Eller gör egna, det ska finnas beskrivning på någon sida om hur man gör. Stog om det på cosmonitas sida förut, men vet inte om det gör det nu med.

Pinkerws96
0

#8 i våra djuraffärer finns det inga selen för råttor.

allobosia
0

#9 okej, går ju att beställa annars

idisen95
0

marevins sele går annars sånt som man kan spänna hur hårt som helst

CamillaS
0

Personligen så tycker jag att dom selar jag gjort själv har suttit bäst på råttan och dom har aldrig lyckats rymma ur den.

Jag har gjort en s.k Kicki-sele beskrivningen finns på cosmonitas hemsida.
http://www.cosmonita.se/rattindex1.htm ---> kolla under rubriken selar.

idisen95
0

marvinselet ser typ ut så #12

zyrix
0

När jag var in och frågade på djuraffären på överby så pratade hon on nån sele som var som en tröjja skulle tydligen vara omöjlig för dom att ta sig ur. Obestämd

Pinkerws96
0

#14 jag tror att det är det enda selet våra djuraffärer har , men aldrig i livet att jag sätter på dom ett sånt..

allobosia
0

#14 & 15

Tycker inte riktigt att man kan säga att det är en tröja, det är som en sele/tröja med nät tyg emellan för att det ska sitta kvar bättre helt enkelt.

Jag har ett sånt till ett av mina marsvin för de är det enda som funkar, han är så hal så han glider ur alla vanliga selen men den där ''tröjan'' funkar utmärkt. Hade även problemet att dom stoppade in tassarna och fastnade i den delen av selet som går runt halsen men i ''tröjan'' fastnar dom inte :P

Pinkerws96
0

#16 mm aa men på marsvin ska man ej ha sele på… Dom kan få mkt allvarliga ryggskador

allobosia
0

#17 jaså? det har jag aldrig hört förut.. Hur skulle det kunna vara möjligt? Det sitter ju inte ens åt hårt.. :P

Pinkerws96
0

#17 nae fast du vet marsvin är inte byggda för att ha sele och om dom springer och inte vet att dom e fast så kan man säga att dom e dömda till döden .. för att då helt plötsligt dras det ju till ( själva selet ) och då lär deras rygg gå av..

allobosia
0

#19 Inget djur är byggt för att ha sele på sig, det är ju människans påhitt.. Men jag tycker faktiskt att det låter väldigt långsökt det där, jag har då aldrig hört talas om ett marsvin som har haft ryggproblem pga sele.. Man går ju med hela tiden och då blir det ju inte ens nått ryck… Tror snarare att dom skulle få ont i magen om nu det där rycket skulle komma.

hus-musen
0

#19 Näe de där låter väldigt långsökt. Inga djur är byggda för at ha selar på sig egentligen de är ju människans påhitt. Om en råtta skulle springa iväg så borde den ju oxå isåfall bryta ryggraden, då det är ett mindre och klenare djur. Och hundar som har sele o plötsligt gör ett ryck, de bryter ju inte heller ryggraden.

Har du några källor till att marsvin skadas av selar?

Qui dormit, non peccat

Pinkerws96
0

#20 faktist inte. Jag säger inte detta för att skrämma upp dig elr något utan för att jag själv varit med om det. Det var en grymt hemsk uplevelse som ingen borde få uppleva!

allobosia
0

Det kan ju alltid hända olyckor, men det måste vara ren otur och otroligt ovanligt.

Jag har alltid haft marsvin och var väldigt aktiv på olika marsvins forum förut men aldrig har jag hört talas om att sele ska vara skadligt för marsvin… Det jag vet att de kan skada ryggen av är om man har höhäck till dom för att dom är bygga för att äta på marken..

Pinkerws96
0

#23 skriv på marsvin.ifokus.se så får du se ^^

allobosia
0

#24 kan du inte skicka en länk? Det är ju onödigt att starta en ny tråd om det skrivits om det innan.

Och så är jag inte aktiv där längre.

hus-musen
0

#24 Jag vill inte ha andras åsikter, jag vill ha en länk eller en källfakta till varför. Ryktesvägen så finns de ju en hel del idiotiska saker om tex råttor oxå! Som det inte finns några bevis för..Och jag gillar bevis=)

Av vad jag läst så är det ingen fara att ha koppel o sele så länge selen är lagom och sitter som den ska. O så skiljer det sig mellan olika selar. En stor som är som en tröja som beskrivs ovan är inte farlig.

Faran som kan bli, samma fara när det gäller alla andra djur, är om man skulle rycka till väldigt hårt i kopplet, men det verkar itne som att marsvin kan springa tillräckligt fort för att det ska vara dödligt om man har en bra sele. Skulle vara då om de hoppade från en höjd o blir hängandes ovanför marken.

Men visst ibland har man otur, så  de är möjligt att något djur dött.. Vet sj en hund som blev ihjälryckt i en sele som satt felaktigt.

Qui dormit, non peccat

Pinkerws96
0

Visst kan jag skicka dom 40 länkar jag har läst det på men det lär ta ett tag så därför startade jag en ny tråd där ist!

hus-musen
0

#27 Jag menar riktiga faktalänkar, inte vad som har blivit skrivet på ett forum eller liknande.

Qui dormit, non peccat

Pinkerws96
0

#29 du dom på forumet vet mkt mer en vad en fakta sida vet….. då det e många uppfödare och så

hus-musen
0

#30 Nej men kom igen nu=) Här på rif så litar du ju inte på allt uppfödare säger så varför ska du lita enbart på uppfödare för att de gäller marsvin?

Har du ingen faktasida så säg det då=) Så får jag leta reda på något sj=)

Qui dormit, non peccat

Pinkerws96
0

#31 nae för att jag har kännt dom på mif i över ett år … herregud vad envis man kan vara då .. på fakta sidor står de tex att man ska ha hjul till råttor så du tror alltså bara på fakta sidor då ?

Pinkerws96
0

föressten så är fakta sidor precis som djuraffärer .. men vill ni ej tro på varken mig elr uppfödarna så ok .. kom ej å gråt sen när marsvinet blir allvarligt skadat.

teachingbirds
0

#33 Hus-musen är inget annat än trevlig, det finns väl ingen anledning att brusa upp?

Pinkerws96
0

#34 jag e inte uppbrusad ^^ , Men aja struntsamma. Jag har nu fått svar på min fråga så ^^

teachingbirds
0

#35 jag tycker att du börjar bli på gränsen till otrevlig, men okidoki.

Pinkerws96
0

#36 *suck* på vilket sätt då ? ,

Pinkerws96
0

men aja eftersom att jag verkar trampa så många på tårna så kan ni ju lika gärna låsa tråden!

teachingbirds
0

#36 Fast du är väl bara 13? Så jag kanske läser in för mycket i det du skriver. Det är ingen fara!

Pinkerws96
0

#39 a :P, Okej alltså förlåt om jag låter elak eller ngt för det e verkligen inte meningen!

Pinkerws96
0

Oh vilken ångest jag fick nu .. känner mig jätteelak.

teachingbirds
0

#40 Det är ingen fara! Reagerade bara lite mycket kanske! Nu ska jag ge mina tjejer lite pastasallad :D

Pinkerws96
0

#42 mums :D

samtiden
0

Tänk på att inte använda selar som ser ut som åttor. De stryper råttan.

Love-
0

#44 har hört att de e sådan man ska ha

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

hus-musen
0

#44 Hur menar du då? Jag har en sådan sele o den stryper inte råttorna. dessutom så går ju inte öglan tight under halsen utan under magen och över nacken och ryggen.

Qui dormit, non peccat

myismyname
0

Pinkerws96: Jag måste bara få sticka in lite här och säga att jag haft marsvin i nästan åtta år som aldrig haft problem med selar. :) Det har säkert hänt någon gång att ett djur skadat sig på selar, det händer olyckor, men jag tror inte selar är farligt i sig. :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Pinkerws96
0

#47 somsakt så ska man inte ha sele på ngt djur, då de kan leda till mkt allvarliga ryggskador .. det e hundra ggr bättre att ha djuret löst.

Pinkerws96
0

Men kolla , Marsvin är bytesdjur och är man ute med dom i sele och så helt plötsligt kommer det en fågel ovanifrån och då blir ju marsvinen rädda och försöker fly då kan det uppstå allvarliga skador ifall den som håller i selet ej är beredd

myismyname
0

#49 Marsvin är väldigt snabba då det gäller. Skulle det komma något som skrämmer marsvinet och man inte har sele är det inte säkert att man hittar igen det där marsvinet igen. De har en tendens att krypa in under bodar eller liknande och de är väldigt halkiga att försöka få tag i om de har bråttom. Jag själv brukar lyfta upp marsvinen så fort jag ser något som skulle kunna skrämma dem och vänta tills det är borta, men jag använder ändå sele, just för att jag inte vill tappa bort något marsvin som sprungit för att gömma sig.

Dessutom, om till exempel en katt skulle få för sig att jaga ikapp marsvinet skulle jag påstå att marsvinet har större chans att klara sig i sele än utan eftersom man med sele når att plocka upp marsvinet/lyfta bort katten medan man utan sele antagligen skulle få stå och titta på medan marsvinet springer för livet med en katt bakom sig.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

KickanW
0

Såhär ser Kicki-selen ut, den som Cosmonita säljer. Jättebra och praktisk!

KickanW
0

Och här (med tanke på #44) visar jag att råttan inte alls stryps av den, själva korset går över bröstet.

Pinkerws96
0

#50 Nu menade jag att man ska ha dom i en hage.. , #51#52 nämen gud vad bra! :D Dom ser ju jättebra ut! vart får man tag på dom ?

Love-
0

man kan göra dem själv

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

Pinkerws96
0

#54 hurdå ?

Love-
0

på denna hemsida.
http://www.cosmonita.se/rattindex1.htm visar hon hur man gör

Pinkerws96
0

#56 tack :D