Vad heter deras färger?
Hej!=)
Jag har tingt 2 små sötnosar, men jag vet inte vad färgerna heter =/ Annars brukar jag ändå ha något så när bra koll på vad råttors färger heter.. Men dessa har jag ingen aning om.. Men de är söta och fina iaf!=)
En uppfödares vän trodde att den blå/grå var powder blue agouti och den andra cinnamon eller sandy, men jag vet ju inte hur pass mkt det stämmer, därför vänder jag mig till er =) Någon som kan hjälpa mig?=)
Det är 3 st bäbisar på bilden, men det är endast den blå/grå råttan och den gulaktiga råttan som är min =) Alla 3 hanar som var dn där grå/blå färgen är till salu, så jag vet inte om det är just den på bilden som jag får. Men alla såg likadana ut iaf.
Hoppas att någon kan hjälpa mig!=) Ha det bra alla!=)
//Sandra

Den svarta är silver black.
Den gråa är nog mink.
Den sista vet jag inte. Kanske cinnamon, eller cinnamon pearl.
Tack!=) Den svarta bhövde jag inte veta, för den har jag ine bokat =) Men tack ändå!=)
Mink? Trodde att de var brunaktiga =P Men då kanske jag har sett fel =) Nä, jag vet inte heller vad hon är för färg.. De säger som att hon är viltfärg aktig med gult i =/ Det säger inte mig mkt och bilden hjälper inte heller ett dugg =P Jag får försöka lista ut det när jag fått hem dem och då kanske jag får bättre bilder dessutom =)
Det var snällt att du svarade =)

Mink kan vara både bruna till gråa. Färgen kan också ändras under råttand liv. Min mink var ljusbrun när jag fick henne, sedan blev hon mörkgrå nästan lite blåaktig och så har hon ändrats till coh från nu. Just nu är hon ganska fläckig men skiftar mellan ganska ljus brun och lite mörkare. :)
På http://r8forum.kanske.net finns en avelsrådgivare som du kan fråga om färgerna annars. Hon kan säkert ge dig lite bättre svar. :)
Okej, det visste jag faktiskt nte, då lärde jag mig ngt nytt =) Men jag hoppas på att han är blå =) För att jag har länge velat ha en blå råtta som helst är dumbo =)
Ja, jag kan ju höra mig för där =) Tack för att du svarade iaf =)
Vad har den "blå/gråa" för ögonfärg?
Den sista skulle jag nästan sagt cinnamon på, men jag tycker inte den ser ett dugg tickad ut.. inte på den här skärmen iaf. Är den tickad?
Han har svarta ögon =) Iaf vad jag vet.
Haha, jag har faktiskt ingen aning =) Vet inget mer än att de beskrivet färgen som viltfärgad med gult i och själv tycker jag att hela hon er mer gulaktig ut. Så jag vet inte =/ Vet inte om de vet vad råttornas färger och teckningar heter..
Okej. Har han svarta ögon så är det mest troligt at han är mink. Blue har rubinögon.
Med tickning menas att en råtta har flera färger på ett och samma pälsstrå. Är råttan tickad så skulle jag tro att den är en cinnamon. Men som sagt så tycker jag inte att den ser tickad ut.. Har den "gula" råttan svarta ögon den också?
Okej, det är så krångligt med färger och teckningar =P Ja, vi får ju se sedan när jag får nya bilder hur de ser ut =) Men jag tror att båda har svarta ögon för det ser så ut på bilden som jag har fått.. Haha, ok =) Det är ju alltid bra att lära sig ngt nytt =)
Jag måste då säga att jag är lite korkad, för att jag har faktiskt inte ens tänkt på att fråga om de är från samma kull. Men jag antar det. Vad är Sandy för färg? Var en som sa att det kan vara Cinnamon eller Sandy, men har aldrig hört talas om färgen förut, men självklart vet jag ju vad Cinnamon är för färg =)
Och hon trodde att den "blå" råttan var Powder blue agouti. Men det är väl färger som inte är godkända i Sverige eller?
Finns så många färger på råttor, ibland blir jag inte riktigt klok på dem =P
Jag har aldrig hört talas om varken sandy eller powder blue agouti, däremot bara blue agouti. Det där är ingen sån. :) Här är en bild på blag (som blue agouti förkortas som) : http://user.bahnhof.se/~srs/blue-agouti-00.htm
Blue agouti är standardiserad i Sverige.
"Sandy"-råttan förbryllar mig lite mer.. Nu när jag sitter vid en annan dator återger skärmen ett annat ljus på råttan, och nu tycker jag att jag nästan kan ana lite tickning.. Men jag är inte säker. Är den tickad så är det nog en cinnamon, men inte en bra sådan i såna fall.. Möjligen cinnamon pearl. Men jag vet inte riktigt. Svårt att se på bild, man vill ju kika i verkligheten! Speciellt när det är såna sötnosar <3 ;)

blå är inte rubin-, men är genetiskt svartögat, men blå dilution kan bleka ögon.
Det är samma sak med mink och cinnamon, några kan ha rubinaktigt ögon, men dom är ju genetiskt svarta, och skulle vara svarta.
Här i Finland måste också blå ha svarta ögon att motsvara standard. Samma sak i engelska standard.
Haha, blue agouti vet jag vad det är =) Hade en sån i hooded, men han dog =( Han var tänkt som Baloos kompis, men han klarade int av stressen och värmen och därför dog han =(
Jag har sett en powder blue på bild, men den var inte agouti, utan bata powder blue. Sandy har jag själv aldrig hört talas om. Men Polen kanske har andra färger, deras råtor kommer från Tyskland och Ryssland eller nått sånt. Därför har de kanske lite "annorlunda" färger eller vad jag nu ska kalla det.
Jadu, jag får kolla efter det då jag hämtar dem =) Så kan man säkert avgöra vad hon är för färg =) Och han för den delen. Haha, jag hoppas att pojken har den färgen han har n hela livet, då jag blev väldigt förtjust i den =) Men är han intee det, så får jag ta det. Ja, de är faktiskt väldigt söta =)
Ang. ögon färg på blå osv. så har nog jag själv aldrig sett en blå med röda ögon alls, bara med svarta ögon.. Kanske att jag har sett en Cinnaon med röda ögon, men då behöver det ju inte heller ha varit en cinnamon. Jaja, mina råttor har nog svarta ögon båda två =) Ska höra med dem, men jag tror att det är så, för att det syns ju inget på bilden att de skulle ha röda ögon.
Jo man vet aldrig, det finns en hel värld av råttfärger utanför Sverige. :)
Blue ska ha rubinögon, inte röda, och cinnamon har svarta ögon. :)
Ok, jag är inte så insatt i vad alla olika färger ska ha för färg på ögonen =) Ja, det hade faktiskt varit kul att åka till tyskland eller Ryssland och köpa råttor med lite ovanliga färger här i Sverige =)
Det är ju väldigt kul med råttor och färger =) En färg som jag älskar är Russian silver =) Det är en fin färg!

#10 på srs standard står det att blå har rubinögon.
Det är bra att veta, även om jag själv inte är så noga =)
#15 Precis, även om det inte är så noga så är det ju ändå kul att veta vad det är för färg. :) Det är ju väldigt ofta som råttor inte lever upp till standarden, men dom är ju lika fina och härliga för det.
#16 Ja, det tycker jag med =) Det roligaste egentligen när det finns många som gärna hjälper till och säger vad de kan vara för färger när man själv inte vet =) Det kanske låter dumt.. Men jag är inte så intresserad av stanarden i sig, iaf inte när det gäller färger, då det kan finnas massor med spännande färger =) För som du säger så är; de är ju minst lika fina och härliga för det!=) Och garanterat lika underbara och snälla.

#14 joo men bara i svenska standard, och det har fel.
Blå råttan som har _genetiskt_ rubin ögon (aa dd rr)(oj, förlåt, ni skriver aa gg rr) ser ut ungefär som här: http://www.kanashow.com/service.cntum?serviceType=picture&documentName=116492/foxyWEB400lev
För att rubin-gen blekar färgen och blå-gen blekar ögon lite. (och den där råttan är ochså möjligen husky och den blekar ännu mera)
#18: Den svenska standarden är baserad på hur råttors fenotyp, inte genotyp. Blue har genetiskt svarta ögon, men som du själv säger så bleker bluegenen ögonen så dom ser rubinröda ut. Det är det vi går på i Sverige.

Ninja, okei.
Men inte är alla blåa råttornas ögon rubinaktigt, och det är inte nånting man skulle satsa på. Man skulle avla på dom mörkaste i färg och mörkaste i ögon också. Därför är det fel (imho) att standarden kräver rubin ögon. Men förstås ni gör som ni ser bästa i Sverige.
(förlåt min dålig svenska :D )
Bifogad blå hona Fin&SKeY Ch TV-06 Sanders Bellatrix Lestrange (med svarta ögon)
Ja det kan jag hålla med om. När genotypen ser ut på ett sätt så tycker jag man bör sträva efter att fenotypen ska likna det så mycket som möjligt, dvs satsa på att blåa råttor ska ha svarta ögon.
Inget fel på din svenska, man förstår alldeles utmärkt! :)
Otroligt vacker blå hona Bellatrix är!
Hej hej!=)
Nu har jag fått nya bilder på mina sötnosar!=) Och hanen har också börjat få mer gult i sig nu, så han är gul/grå. Haha, väldigt underlig färg, men fin =) Honan ser tickad ut (enligt mig iaf), men dessa bilder kanske hjälper er lite. Får sätta upp bilderna sen.. Verkar inte fungera i skolan.
Kan då säga att jag är nöjd iaf, även om det grå börjar försvinna från pojken =)
Haha, här blev det så dött =P

ser ut som blå-agouti och cinnamon :)
#26 Okej =) Brukar de ha inslag av gult? Det är så det ser ut iaf =) Tack för svaret iaf!

både blå-agouti och cinnamon kan se ut som 'gulaktig'
blå-agouti är agouti +blå
cinnamon är agouti +mink
Okej =) Då vet jag!=)