Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 1178 ggr
sawa
0

"räddade" en sötnöt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I går var jag på överby (köpcentrum) och gick in i den nya zoobutiken då jag hört mycket bra om deras råttor.Det första jag ser e en otroligt vacker hane som ligger ensam och sover i en bur ensam =( jag undrade varför han a ensam,han är även 4 mnader så då undrar man juh lite vad som gjort att han är kvar på zoo vid denna ålder.

Han hade tudligen råkat illa ut i en barnfamilj men som tur var så blev mamman allergisk och råttan ick komma tillbaka till zoo.

hon i butiken sa hur underbar han är och jag föll pladask såklart ;)

så nu har han flyttat hem till mig och trivs redan kanon,han är pigg och matglad..och helt underbar hehe. MEN han har ingen kompis än så nu är jag på jackt efter en vän till han.dom skulle dock få hem bebisar från uppfödare nästa vecka så där ligger det potential till en livskamrat till Diesel :)han har juh hälsat lite snabbt på honorna men mer blir det juh inte då det kan bli bebisar alltför tidigt då=(

men vet ni en hane som vill flytta och som kan få transport till uddevalla så är ni välkommna med förslag hehe

Är iaf jätteglad att jag kan ge han en bättre framtid,det är han värd!

ni får gärna berätta vilken färg han har oxå^^ är han mink?

sawa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

diesel

Absinthe
0

Har han vit teckning på magen?
Annars är han black.. =)

Sötnöt.. =)

sawa
0

#japp han har ett hjärta på magen i vitt =) men e dom black när dom e mörkgråa ?borde dom inte vara svarta om dom e black?

ja han e sötis hehe

Absinthe
0

Då är han black european berkshire..
Nja, mink är mycket ljusare och brun/grå i tonen. Vissa svarta kan se lite skumma ut om de inte är färgavlade. På bilderna du visar ser han black ut iaf.. =)

SweGizmo
0

åh så fin:) vilken tur att han fick komma till dej:)

Min blogg: SweGizmo.se

sawa
0

#4 oki då vet jag hehe det e en djungel med alla färger =)

#5 visst e han underbar=) ja han får det bra nu,men jag mr dåligt för att jag inte har en kompis till han änflickorna har juh varrandra så man får s dåligt samvete å vill vara med han så mycket som möjligt.Jag ville juh verkligen inte ha en råtta från dom som kom från en leverantör d dom nös hela bunten Oo…men snaart ska han allt få leka :D

zyrix
0

Den nya zoobutiken är de zoo4you i deras nya lokaler?

sawa
0

#7 japp,jag har aldrig hört det namnet förut Oo. Men som sagt dom har både råttor från uppfödare OCH leverantörer så det gäller att fråga innan.

hon i butiken sa att alla deras råttor från just LEVERANTÖRERNA nyser…inget livshotande och dom lever livet ut men man undrar juh vad det är som gör att dom nyser hela tiden =/

zyrix
0

Jag har själv 2 pojkar från dom. Men dom är födda i butik. Jag hittade en gerbil där i en vanlighamsterbur med lite allpetpine i botten helt ensam under en annan bur. Jag "Räddade" henne men tyvär så hadde hon fått men av att bo som hon gjorde. Men mina 2 råttpojkar därifrån är hur glada och goa som helst. och väldigt busiga :).

sawa
0

#9 va synd att gerbilen inte klarade sig=(som tur r märker jag inget som påvärkat diesel av det han varit med om,men ja vet juh inte hur dominant han blir när han får en kompis…men det ska nog inte vara några problem hopas ja.

jag fick rådet att han skulle bo ensam hela tiden men ag ville absolut inte det !!! inte när jag inte äns fått lov att testa å se hur an är i hop med en kompis,han har alltså inte bott med någon sedan han var med sin kull då tror ja.

men va kul å höra att dina rådisar e fut friska å glada :D ska bli kul å se kullen som kommer in den 3:e frå se om dom e tamare än dom andra från leverantören hehe

Ladyinred
0

att de nyser hela tiden är att de har rossel i så fall, det är ingen trevlig sjukdom som gör att de långsamt kvävs när symtomen blir värre. Det går att behandla om man gör det i tid med det kommer väldigt ofta tillbaka.

emmeb
0

Råttor kan ju även ha persioder av nys då de kommer till ett nytt ställe. De nysningarna kan bero på stress men även på att de nyser ut gamla dofter ur nosen för att känna nya bättre.

Att enbart nysningar är ett tecken på rossel har jag aldrig hört. Typiska tecken på rossel är ju annars marsvinskurranden, perkulatorkorrande och ljud från lungorna. Om han nyser såhär i början skulle jag inte oroa mig. Håller de konstanta nysningarna däremot i sig så kan man väl börja fundera dock…

Ladyinred
0

s som personen i djuraffären förklarade det att grosistdjur nyser hela livet så är det rossel hon pratar om, särskilt med tanke på att det nästan är en garanti att du får det på köpet när du handlar där.

sawa
0

Diesel har inga nysningar utan han e helt frisk å kry,det va dom små bebbarna från leverantören so jag ej köpte av som nyser,man hörde hela tiden att dom nyste å då va jag bara där en 7 min i djurrummet kanske.

Tycker det va skönt med en såpass ärlig säljare då hon tillåmed gav mig tips på en bur som dom hade som kostade över 2000kr som hon sa fanns mycket billigare på djurmagasinet :Dbara det va juh ett tecken på att hon uppskattade mig som kund :)

Ladyinred
0

de e ju jätte bra med sånna zooaffärer som e måna om kunderna

piaca
0

hmm kanske ska ta en tur ut till överby med lite Råtthjälpen foldrar med info om råttor i… Oskyldig

Fin var han iaf! Glad

zyrix
0

Va in där idag och tycker så synd om dom små bebisarna.. vad hadde dom i buren ett rosa spring hjul för typ möss råttan va ju längre än omkretsen på hjulet. Och en sån där hamster spring boll. Sen såg jag att dom hadde en gerbil i en akvarie/bur, med på tok för lite spån också va hon ensam. hon grävde hysteriskt i ett hörn och vad jag har läst så är de en betende störning.

#14 tror jag vet vilken du menar jag ahr en sån köpte min på djurmagasinet skillnaden är märket.

sawa
0

#17 det var en jennybur hon menade å den e samma märke där som på djurmagasinet=)

jag har den å e supernöjd :D

ja tyvärr såg det inte allt för bra ut i burarna för rådisarna..gerbilen såg jag inte tror jag.

man får hoppas att dom sm liven kommer till bra hem trotts sina nysningar.

Ladyinred
0

tycker snarare att man får hoppas att de inte blir sålda så slutar de ta hem sjuka råttor.

sawa
0

ja det har du rätt i,man kan juh fråga varför dom tar hem rossistdjur när dom uppenbarligen har uppfödare …men det handlar väl om kvantiteten antar ja =/

har dock hört en hel del som har råttor därifrån och det har varit friska och trygga djur,men om det är grossist eller uppfödare vet jag dock inte då.

Ladyinred
0

jag fick en råtta från en zooaffär ifödelsedagspresent för några månader sen. Denna butik tar hem från imazoo, det var en nästan perfekt tecknad black hooded. Skitsnygg grabb faktiskt. Tyvär tvingades jag lämna tillbaka råttan efter några veckor då han hade sånna dominansproblem och terroriserade hela min flock ett tag tills jag gav upp. Men den butiken är rätt bra och kollar efter ohyra och skickar tillbaks uppenbart sjuka djur. Så kanske att imazoo har skärpt sej, för min butik lär ju inte vara den enda i landet som gör så.

Theres
0

Jag känner igen detdär med att köpa ensamma små råttor =)
De två senaste gångerna jag har varit i djuraffären så har en råtta kommit upp till gallret och nosat som en galning, men hon/han står väldigt skymmande när den gör så så jag var inte vad det är för kön. Den bor dock inte ensam, men det känns lite som att den slänger sig i famnen på mig och vill följa med hem Tyst

golf.ifokus.se

hus-musen
0

usch jag har slutat kolla på djur när jag går in på djuraffärer.. blir bara deprimerad.

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

jag går alltid in o tittar på gnagarna och reptilerna om de har några.

hus-musen
0

#24 Då är du modigare än vad jag ärGlad Jag vill bara anmäla o ta hem alla djur, men de kan jag inte.. Eller ja anmäla kan jag=)

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

det e ju sällan som miljön är optimal i djuraffärer med det är ju endast meningen att djuren ska vara där tillfälligt.

hus-musen
0

#26 jo visserligen men djuraffären ska iaf följa reglerna som är uppsatta för djuraffärer! O de är inte alla som följer tyvärr..

Qui dormit, non peccat

sawa
0

jag ska kolla upp vilken leverantör dom har så kanske ni har ngon info om just dom så man kan få någon uppfattning.

Ladyinred
0

vad jag vet så är imazoo det enda företaget just nu, fanns ett till Åkello, men de ska ha lagt ner.

sawa
0

#29 aa oki =) men så imazoo e bra eller dåligt sa du?

Theres
0

#29 Har Åkello bara lagt ner sin uppfördning då eller? För de gör ju fortfarande burar osv…

golf.ifokus.se

SHV-Pysen
0

Så söt han är ^^

Varf var du så förvånad över att han var kvar i butiken vid 4 månader? Jag tycker inte det alls är ovanligt, tragiskt nog, att de är kvar längre än så där. Mina var redan 7 månader innan jag lyckats övertala mina föräldrar att jag fick köpa dem.

Ladyinred
0

#31 jag vet inte om det e sant att det e nerlagt, det e bara ett rykte.

Theres
0

#33 Jag mejlade nämligen med Åkello i förrgår =)

golf.ifokus.se

Ladyinred
0

ofan, vet du om de har kvar djuruppfödning då?

Theres
0

Nej, jag mejlade bara angående en bur =)

golf.ifokus.se

sawa
0

#32 jag trodde att dom hann bli slda innan dom blev såpass gammla..men som du sa så värkar det inte vara bättre=(

har inte så bra kolla på zooråttor här i uddevalla då dom inte säljer några här=)

Ladyinred
0

men just denna råttan som tråden handlar om uppfattade jag det som att han hade kommit tillbaka till butiken.

sawa
0

# 38 japp det hade han

Raja
0

#28 På överby kommer iaf smådjuren från Imazoo.

Kan även varna om att dom har ohyra där men dom djuren som varit synbart sjuka står tydligen ute på lagret för tillfället.

sawa
0

#28 OJ så då ska man inte köpa några djur därifrån just nu?

diesel visar inga tecken på ohyra än iaf…hoppas han klarade sig då :O

Raja
0

#41 Nej dom verkar inget vidare om jag ska vara ärlig. Dom hade en hamster för några veckor sen som virat in en tass i bomaterial så den var alldeles svart…den skulle dom skicka tillbaka till imazzo men förra veckan var den fortfarande kvar Skrikandes

Hoppas han är en tursam liten råtta som håller sig frisk och att du hittar en kompis till honom Skrattande

sawa
0

#42 men dom ska juh få hem en kull från uppfödare,om jag då kommer samma dag som dom kommit in hinner dom väl inte missköta dom?

hus-musen
0

#43 Vet du vilken uppfödare? Bara för att de säger att de är en uppfödare så vet du ju inte om de är bra råttor eller inte som levererar till butiken.

Qui dormit, non peccat

sawa
0

ne det e klart..ska nog ringa å kolla.men hon i affären rekomenderade iaf dom råttorna då dom e så mycket mer sociala osv..men som du säger så kan jag juh inte vgeta hur bra den uppfödaren är.

zyrix
0

De är inte dom som föder upp själva i butiken då?

sawa
0

#46 nope det kommer en uppfödare dit i dag med en kull,dom viste dock inte vilken tid