Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 3203 ggr
Terato
0

Rossel- Förberedelse inför veterinärbesök

Min Klaris mår inte bra. Hon rosslar mer och mer och idag när jag tittade till henne märkte jag att hon hade synligt rött sekret runt nosen och hade uppburrad päls. Tidigare har hon varit pigg och kry trots rosslet men nu är hon segare och hängigare än vanligt. Hon knastrar också väldigt mycket hela tiden. Jag ser det som ett sjukdomstecken. Sizzla är inte heller på topp, men piggare. De är lite över ett och ett halvt år gamla, tjocka tjejer.

Har testat en omgång bactrim utan resultat. Tänkte ringa till vetten nu och beställa en ny tid. Behöver lite hjälp bara. Har suttit och sökt på mediciner hela morgonen men blir inte det minsta klokare.

Ska jag be om att göra en odling? Hur lång tid tar det att få resultaten på det?
Vilka mediciner brukar ges i kombination? Har läst vibramycin och baytril men vibramycin finns ju inte längre.

Jag vill veta i förväg vad jag ska fråga efter för att få ut så mkt av besöket som möjligt. Hoppas det finns någon som kan svara. Annars provar jag nog att ringa Yvon Rochat. Men har haft lite problem att komma fram där. Någon som kan rekommendera någon annan veterinär som man kan få lite rådgivning av?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Molle08
0

Prova med Baytril.. fanns en tråd om rossel.

Det är bara söka.

Terato
0

Jag har förmodligen läst igenom alla rosseltrådar på forumet. Har sökt på baytril, bactrim, rossel, vibramycin osv.

Men förlåt då för att jag startar ännu en rosseltråd. Man får väl skämmas nu, förstår jag..

teratos.r8or.se

TienMu
0

Jag ger min bumble bee just nu medicin för rossel. Jag var hos vetrinär ywon i uppsala med honom på undersökning. Så nu får han baytril en gång per dag och ronaxan 2ggr per dag i 3 veckor å tro de eller ej men Bumblis rossel är borta å han e på andra veckan nu, ja kommer fortsätta hela kuren ut, alltså en vecka till.

Terato
0

Tack, TienMu!

Ja, då ska jag höra med dem om den kombon.

Sorry att jag lät lite tjurig i #2. Har haft en lite dålig dag..

teratos.r8or.se

Sigge62
0

Man kan ge en mängd olika preparat. Nu har väl dina tjejer rosslat länge, så det är nog så att det är ordentlig ärrväv som det ska bita igenom. För om minsta lilla bakterie finns kvar kommer det snart börja om igen. ¨Jag tycker du ska rådfråga om en ev. längre medicineringstid, alternativt ett starkare preparat. Utomlands används tex. tylan vid rossel när inget annat hjälper. Så fråga henne om det oxå.

Men ett litet tips är att vända dig till olika veterinärer och få olika inputs, du kan alltid ringa Roslagstull eller Ahlbergs mfl och få råd, båda har stor erfarenhet av råttor. (på Roslagstull beror det iofs på vem du pratar med men ändå ;)

Lycka Till jag håller tummen Glad

Nicciz
0

hmm *asg* jag ser vilken underbar miss jag gjort. Hehe jag är hemma hos Sigge och låna hennes dator o glömde logga om användaren. Så haha jag kan tänka mig ditt huvudbry Terato :) men det är alltså jag som skrev det :P

TienMu
0

#4 vassego! :)

Terato
0

#6 Tack Nicciz, du är ett underbart stöd! (Men jag funderade verkligen där varför Sigge helt plötsligt skrev på svenska!) :O Haha

Då kanske man ska ha lite telefonterror på måndag då. Så bokar jag en tid så fort som möjligt.

teratos.r8or.se

Nicciz
0

#8 Inga problem vet du väl ;) jag kommer hem på måndag kväll. Men om du behöver mig innan finns jag på mobilen. Lycka till nu!

Bullerbytjejen
0

#6 Hahaha, om inte så blev jag väldigt förvirrad, va du måste vara en bra svenskalärare och lärt henne så himla fort *asg*

Nicciz
0

#10 Jeg er simpelthen bedst til alt også til at tale, skrive og forstå dansk!!! Cool

Terato
0

Nu har jag hört med djurkliniken i Uppsala och en till veterinär och de föreslog just ronaxxan och Baytril. Fick dosering och hela paketet. Så nu åker jag in med henne till Gävle hund och kattpraktik idag och undersöker henne så får de skriva ut det åt mig.

teratos.r8or.se

TienMu
0

#12 Va bra! :)

Terato
0

Japp, det gick jättebra och hon lyssnade verkligen och tog mig på allvar på Gävle hund- och kattpraktik. (Ursh, jag ser att jag har särskrivit i förra inlägget. Vad pinsamt.)

Nu hoppas jag att det ska ge resultat. Tack så mkt för hjälpen, folks!

teratos.r8or.se

Denna kommentar har tagits bort.
Terato
0

Jag ska uppdatera och tala om att de är båda mkt piggare. Sizzla verkar nästan helt frisk. Nu hörs inga direkta ljud från lungorna längre. Inga gruffningar eller något alls. Däremot nyser de ju lite ibland fortfarande och Klara är fortfarande lite geggig i ögonen emellanåt så jag baddar henne.

Idag hade jag kloklippardag och upptäckte att Klaras bakben är jättesvaga. De spretar liksom inte alls längre när jag håller i foten utan är liksom helt slöa. Så jag tror hon håller på att bli gammal. Har henne på axeln nu och jag märker att hon bara jobbar med frambenen när hon klättrar runt på mig. Har liksom inte tänkt på det förut. Det har förmodligen kommit successivt. Min lilla plutt! :(

teratos.r8or.se

KickanW
0

Vad bra! :)
Hmm, det får mig att fundera på om det är dags att be om medicin till Juni också snart. Han börjar bli rätt krasslig…

Terato
0

Ja, det är kanske dags. Jag trodde aldrig att det skulle funka. Min kombo har iaf funkat jättebra.

Ska nog starta en ny tråd om besvaghet, tror jag. Det är nytt för mig.

teratos.r8or.se

CamillaS
0

Detta är en väldigt bra tråd för framtiden om man inte vet vad man ska fråga efter för medicin.

Hoppas dina tjejer blir bra Terato och kan leva några/något år till. *håller tummarna*

Terato
0

Ja, det hoppas jag också!

teratos.r8or.se

TienMu
0

Hur har de gått för alla rosslisar? Min bumble bee e helt rosselfri nu allefall! :)

Terato
0

Mina är också rosselfria! :) Känns underbart, faktiskt.

teratos.r8or.se

TienMu
0

Härligt! :)

[FrejaGna]
0

mina håller på med en kur. Fick baytril i 7 dagar och marbocyl i tre veckor som jag fortfarande ger dom då.

Har aldrig sett nån här på rif som gett marbocyl, men det är det jag fått, 20 på morronen och 20 på kvällen i tre veckor. (plus baytril en gång per dag i 7 dagar då)

Terato
0

Nej, jag har aldrig hört talats om marbocyl heller!

teratos.r8or.se

Tosca
0

Hej alla!

För det första, tack till er som skapade den här tråden! Den har gett mig vägledning och hjälp för en av mina två rosselråttor. Nu har jag två killar som går på en Ronaxankur, men jag har lite frågor eftersom medicinen inte verkar inte fungera på en av killarna.

Lite snabb info om pojkarna: Lipton, rosslande råtta sedan ett år tillbaka (ca 1,5 år gammal). Rosslet har av veterinär diagnostiserats som permanent men ej skadligt för råttan. Ev. "utbuktningar" i luftvägarna som anledning till rosslet har även diskuterats. Diagnos ställdes efter att en Baytrilkur ej fungerat på Lipton. Lipton är idag efter fem dagars behandling med Ronaxan en nästintill rosselfri råtta (endast mycket lite rosselljud då han blir "uppjagad")

Diesel, min store kille, är den råtta jag har problem med. Han var en stor och välmusklad frisk råtta tills han satte ris i halsen. Akutbesök på Blå Stjärnan men utan medicinsk efterbehandling (han lät bättre då vi kom fram till BS). Troligtvis har han fått en infektion i luftvägarna till följd av att han satte ris i halsen. Jag rådfrågade min veterinär (ej BS) pga. rosslet och han fick gå på en Baytrilkur om sju dagar som inte fungerade.
Innan han blev sjuk hade han en matchvikt på 825 g, han är nu nere i 725 gram (viktminskningen skedde på under en månad), men han håller sig ganska stadigt i den vikten. Han har nu behandlats med Ronaxan i fem dagar, har börjat rossla mer (men jag antar att det är för att han blivit bättre, att han håller på att hosta upp slemmet). Men jag är orolig för honom, han äter mindre nu de sista dagarna, "torkar av" underkäken mot saker i buren (jag kan intese något tydligt slem el. dreggel) och tvärvägrar att äta medicinen. Jag har dock efter två timmars försök fått i honom hans medicin idag. Han är hängig, slö och "däckar" på olika ställen i buren. Här kommer frågorna:

1. Hur motiverade era veterinärer valet av att ge råttan både Ronaxankur och Baytrilkur på samma gång? Min vet. tyckte att det var"kaka på kaka".

2. Vilka varningar fick ni angående biverkningar av Ronaxan? Jag fick info om att råttan kunde om det gick riktigt dåligt dö av diarée.

3. Hur lång tid tog det innan er råtta svarade på behandlingen?

4. Praktiska tips för att få i råttan medicinen? Jag har testat insmugen tablettbit i majs, mosad tablett i sylta, i leverpastej, i olika barnmatssorter, i hallonsylt, i smör samt mosad och uppblandad i vatten via spruta in i munen. Diesel tvärvägrar på allt.

5. Tycker ni att jag skall konsultera min veterinär om behandling med Baytril samtidigt? Diesel gick som sagt på en Baytrilkur två veckor innan han påbörjade Ronaxankuren.

Med detta sagt vill jag bara avsluta med att säga att herr Diesel är ett år och fem månader gammal och har varit en kärnfrisk råtta tidigare. Han kommer från en duktig uppfödare och rossel finns inte med i hans släktlinjer. Jag ber också om ursäkt för det enormt långa inlägget och att jag skriver en aning högtravande, jag håller på med min examensuppsats för tillfället och har svårt att släppa språket ;)

Stort tack på förhand!

//Tosca och Diesel

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

hus-musen
0

1. ronaxan och baytril fungerar på samma sätt så de är lite kaka på kaka som din vett säger. känns lite onödigt, sen vet jag inte om antibiotikorna kan ta ut varandra, så ring å fråga din vett igen.
  2. jo de stämmer att de kan få magproblem som diaree och problem med matsmältningen, tänderna kan även missfärgas. angående diarren så kan råttan dö om man inte ser till att få i den vätska.
  3. de brukar ta 4-5 dagar innan man märker skillnad.
  4. jag tycker de är enklast att mosa tabletter till pulver och blanda i nått supergott eller blanda ut med vatten (ca 3ml) o spruta in i munnen. sprutan går fortast o jag är säker på att råttan får i sig allting. de är en vanesak, ta ett fast grepp om överkroppen på råttan, med vänsterhanden,sätt tummen under hakan så han inte kan vrida på huvudet så mycket och ge honom sprutan vid sidan av munnen så han inte kan bita i den.
  5. prata med din veterinär, de är ju bara att ringa och fråga allt du undrar över=)

Qui dormit, non peccat

Tosca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Hus-musen! Jättebra svar, nu de sista dagarna har det hänt en del med Diesel. När jag skrev inlägget låg han bara i en hög och hade stora problem att andas, och som jag sa, så tvärvägrade han att äta medicinen. Efter att jag smög in en bit medicin i en bit köttbulle försvann det mesta ner ganska fort. Idag rosslar inte Diesel alls, han har tillbringat hela dagen att äte barnmat och ris med smör, så han är nog uppe i sin idealvikt snart igen ;) Det var på natten mellan den 5:e och 6:e dagen som Diesel svarade på medicinen, så ditt svar stämmer bra! Nu återstår bara att tvinga i pojkarna medicinen en vecka till så är råttkolonin back on track!

//Tosca, Diesel och Lilleman (Lipton aka Kalle Kotte)

(bild på råttkillarna, Diesel underst till vänster, Lilleman är den silver-fawnade hooded killen on top).

Portfolio på Flickr

hus-musen
0

#28 åh vad bra att allting verkar fungera för dig=) hoppas råttisen håller sig frisk nu=)

Qui dormit, non peccat

Tosca
0

Hej alla igen!

Nu blir jag riktigt rädd. Jag har själv varit sjuk i förkylning de senaste dagarna och därför undvikt att ta i råttorna/mata dom/medicinera dom, det har pojkvännen fått sköta. Diesel svarade som sagt fint på Ronaxan först men nu har han betett sig skrämmande märkligt. Under dagen har han ramlat ner från olika hyllplan i buren, han har tappat kraften i tassarna och vid det senaste fallet satte han sig och viftade frenetiskt med tassarna och huvudet i ca 15 sekunder, som om han fått ett epileptiskt anfall. Under anfallet hade han "hicka". När jag tog upp honom lugnade han ner sig, ville efter en kort stunds knastring ånyo ut och traska på golvet. Kan det vara en biverkning av medicinen? Eller tror ni att han har ytterligare komplikationer?

Jag hittade för övrigt det här på Roslagstullklinikens hemsida: "Mykoplasmainfektioner bör behandlas med antibiotika så snart sjukdomen misstänks, eftersom det annars är stor risk för en kronisk sjukdom med upprepade insjuknanden under djurets hela liv. Ofta måste djuret även behandlas med ytterligare något antibiotikapreparat mot de följdsjukdomar som ofta hänger samman med mykoplasmainfektioner."
Kanske det kan förklara varför ni fick rådet att medicinera era råttor med både Ronaxan och Baytril samtidigt.

Vi har Diesel under observation här hemma ett par timmar, blir han inte bättre får vi ringa veterinären/åka till Blå Stjärnan.

//Tosca

Portfolio på Flickr

hus-musen
0

#30 de där låter mycket märkligt..har aldrig sett en råtta göra så!vet inte vad det beror på, har de hänt många gånger?

nja de där med ronaxan och baytril verkar mysko.. båda är ju bredspektrumsantibiotikor så de finns ingen anledning vad jag förstått att ge båda två samtidigt. där baytrilen inte fungerar så ger man ronaxan, de är "starkare" och tar lite andra bakterier än baytril. men båda används mot mycoplasma.

Qui dormit, non peccat

Tosca
0

#31, nej det var första gången jag såg honom göra så. Jag har haft en råtta som dog på grund av en hjärntumör som också tappade balansen och orken, men han hade inte dessa anfallen. Diesel äter som han ska (mindre än innan men regelbundet och så fort matskålen kommer in med något gott), men nu när jag tänker efter så har han druckit mycket (i förhållande till den mängd han drack tidigare) denna månaden. Favoritfödan är majs (som jag har varit dum och gett dom ganska ofta), vilket innehåller mycket socker. Det kan inte vara så att Diesel har diabetes? Jag känner mig som om jag är en hypokondriker åt min råtta…

Portfolio på Flickr

hus-musen
0

#32 ingen aning om de är diabetes, de får du göra ett blodprov på råttan för att veta säkert. har dock ingen aning om hur mycket de kostar..Obestämd men de är nog inte billigt iaf. så du får nog ringa vetten o prata med dem, ja kan bara gissa liksom=)

Qui dormit, non peccat

Tosca
0

Under kvällen fick Diesel fler anfall, vi tog kontakt med vår veterinär som rådde oss att ge Diesel mycket vatten och inreda buren så att han inte kan skada sig själv när anfallen kommer. Vi pysslade om i buren men Diesels anfall kom i en sådan frekvens att vi valde att vid åttatiden på kvällen åka in till Blå Stjärnan med honom. Han har nu tillbringat natten där för observation och nu på dagen skall de göra en uppföljning, dvs olika blodprov och andra tester på herr D. Jag ber om ursäkt för att jag stulit tråden helt och hållet, men det är inte en omöjlighet att herr D reagerat på medicinen och det är i så fall intressant för alla de som rosselråttor och överväger att sätta dem på en Ronaxankur.

Portfolio på Flickr

hus-musen
0

#34 aha intressant! de måste du berätta mer om vad sen när du fått svar från läkaren!!

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

Putt! Till Nemii! Hittade den efter många om och men

Nemii
0

Tack för att du tog dig tid! Har läst igenom tråden och den var till stor hjälp! :)

Nicciz
0

Det var så lite Glad

EnCarro
0

Jag fortsätter den här tråden.

Har varit till vetten och fått bactrim till min ena råtta, jag ger 1 ml på morgonen och 5 ml på kvällen i 10 dagar. Men råttan som är sjuk är väldigt motsträvig och vill absolut inte ha in den lilla sprutan i munnen och få äckligt gegg i munnen. Har ni några knep för att få in allt i munnen?

Jag får oftast in en del i munnen, lite hamnar såklart utanför, på hakan och så. Men efter medicineringen är färdig går han runt i buren och krafsar omkring bland toa-lätten och drar huvudet mot det. Jag vet inte om han bara försöker skrapa bort den medicin som hamnat utanför, eller om han även spottar ut det han har i munnen. Är detta ett beteende någon känner igen?

hus-musen
0

#39 har du fått flytande lösning eller tablett?

Qui dormit, non peccat

EnCarro
0

#40 det trodde jag framgick i texten, men det är flytande. :)

0,5 ml på kvällen så klart.

Nicciz
0

Jag tyckte det var en konstig och väldigt hög dosering jag? Skulle vara kul och höra hur veterinären tänkte :)

Men prova att blanda den med mosad avocado. Du kan i princip ta vad som helst men Undvik mjölkprodukter som gröt, välling, barnmat eller annat med högt kalcium innehåll. Det motverkar medicinen.

EnCarro
0

Jag såg att det blev lite fel i första inlägget, 1 ml på morgonen och 0,5 ml på kvällen, känns det fortfarande mycket?

Provade i början att bjuda honom på något gått, och blandade ut vätskan i lite glass, men det genomskådades ganska fort. Det enda problemet med att blanda ut det med mat är att om allt inte äts up så har man inte egentligen någon aning om hur mycket han fått i sig.

Men om doseringen ser stor ut så kan det ju faktiskt vara utsatt med lite förbehåll att det kan vara lite knepigt att lyckas få honom att få i sig allt.

EnCarro
0

Har upptäckt en liten knöl på halsen nu efter snart 6 dagars medicinering. Kan det vara en uppsväld lymf?

Nicciz
0

#43 Då lät mängden medicin mer trolig :P Orkar inte slå på fass men det stämmer säkert att halveringstiden blir morgon o kväll och att det är därför du ska ge 2ggr per dag.

När man ger antibiotika sänks immunförsvaret en aning och man är mer mottaglig för infektioner och att dem infektioner man har kan blossa upp. Det är bla därför man inte ska avbryta en påbörjad behandling. För kroppen kan ivärsta fall vara utsatt för fler bakterier än när man började. Och om det skulle vara ett virus din råtta har, så hjälper ju inte antibiotikan. Sen finns ju alltid en risk för resistens. Så symptom under behandling är inte ovanligt.

Håll uppsikt på att hans allmäntillstånd inte försämras bara och fortsätt medicineringen. Rådgör med veterinär om knölen finns kvar när behandlingstiden är över om ev. förlängd kur. Och dubbelkolla så det inte är en abcsess.

EnCarro
0

Tack för svaren. Det är ca 4 dagar kvar av behandlingen (10 dagar), så vi får se då, för tillfället känns det som en väldigt marginell förbättring av rosslingen.