Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 741 ggr
teachingbirds
0

Frågor om bebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi snart haft våra bebisar i en vecka, och allt verkar fungera som det ska! Dock så är ju detta första gången jag har råttor, och smådjur öht, så lite frågor dyker ju upp såklart.

1. De rumlar omkring väldigt mycket med varandra ibland, och det ser ut att gå rätt hett till. Är detta lek eller bråk? Jag har observerat att det är olika vilken råtta som är "överst" så att ingen försöker bossa sig.

2. När de piper, pratar de med varandra eller oss, eller är de missnöjda med nåt?

3. De går rätt fint på lådan när det gäller bajs, men när de är ute så kluttar de gärna på oss, finns det nåt sätt att undvika detta och hur lång tid brukar det ta tills de fattar att det är ajjabajja att bajsa nån annanstans?

4. Kan man lära de att även kissa på lådan och isf hur? Kommer de någonsin sluta kissa på oss när de är ute och luftar?

5. Vi har inte råttsäkrat vårat vardagsrum/kök eftersom det skulle vara relativt omöjligt utan att byta alla möbler. Finns det nåt tips på vad man kan göra istället, för att de ändå ska få springa ute litegrann varje dag? Just nu har vi de på en filt på golvet, men då övervakade hela tiden så de inte ska springa bort. Vi har de även i soffan men eftersom de kissar där de är när de blir nödiga och överdraget inte är så tvättvänligt så är det inte så praktiskt. :/

6. Kan man tvätta råttorna när de börjar lukta piss själva? Typ bada liksom.

7. Hur mkt mat ska de ha? Just nu får de hur mkt Torrfoder som helst, alltså det finns hela tiden i buren, och en gång om dagen så får de lite vanlig mat, men det är olika hur mkt. Så, ungefär hur mkt ska en växande råttunge ha om dagen?

Sorry att det blev ett lite långt inlägg, men man måste ju vara rädd om sina bebbar!

KickanW
0

1. Det är naturligt, de gör antagligen upp om vem som ska vara ledare. Så länge det inte blir sår på råttorna behöver man inte oroa sig när de leker/bråkar.

2. En lycklig råtta piper oftast inte. De piper för att de är upprörda eller liknande. Däremot är det olika hur mycket råttor piper, på vissa krävs det rätt mycket innan de ska pipa medan vissa piper för minsta lilla. Det är iaf inte vanlgit "prat".

3. Det är olika. Det enda du kan göra är att fortsätta stoppa bajset i lådan, kanske sätta in råttan i buren när den börjar bajsa. Annars lär det ordna sig av sig självt till slut.

4. Revirmarkerar gör råttor i hela livet, alltså lämnar små droppar på kläder, händer m.m. Det får man bara lära sig att leva med. Vissa råttor blir rumsrena (kissar i låda) efter ett tag men de flesta (speciellt hanar) har ovanan att kissa lite överallt, tyvärr.

5. Om man ska ha råttorna lösa är det nog nödvändigt att råttsäkra, sladdar och sådant kan ju orsaka katastrof om de biter i. I början brukar råttorna nöja sig med att springa t.ex. på en säng eller i en soffa men äldre råttor lär sig rätt fort att ta sig ner därifrån. Finns ingen enkel lösning där tyvärr.

6. Om råttorna luktar väldigt mycket kan man bada dem i ljummet/varmt vatten men det är inget att rekomendera att göra ofta eftersom de riskerar att bli förkylda eller uttorkade. Om man städar buren regelbundet och ofta byter hängmattor ska de hålla sig rena själva. Viktigt att känna skillnad på är råttlukten och kisslukten - Råttor luktar rätt mycket, det gör de, men så länge de inte luktar direkt kiss är de rena.

7. Torrfoder ska de ha fri tillgång till. Växande bebisar kan få nästan hur mycket mat som helst men jag tror man brukar säga att de ska få ungefär lika mycket som deras huvud är stort. Sallad och frukt kan man ju däremot ge hur mycket som helst nästan.

teachingbirds
0

Tack! Nu känner jag mig lite mer råttsäker Flört

hus-musen
0
  1. Låter som lek i mina öron samt så är det väl ett sätt för dem att göra upp om rangen. Helt naturligt=)

2. Råttor piper när de är upprörda på något sätt, en glad råtta ska inte pipa.Vissa råttor piper för minsta lilla andra piper aldrig! Har en sådan pojk hemma, så fort de är nått så piper han=)

3. När du ser att de bajsar/är på vag att bajsa på er så lyft upp dem o sätt dem i bajslådan ni har bredvid er. Missar ni någon klutt så plocka upp o lägg den i lådan. Råttor bajsar där de har bajsat förut oftats=) O belöna efter att de har gjort rätt=)

4. Oj nja de kan bli svårt. De är inte många råttor som är 100% kissrena, de flesta blir aldrig kissrena. Men gör samma där, när du ser att de kissar så flytta dem till lådan. Belöna när de går på lådan.

5. Har du ett badkar så kanske de kan springa där? Du kanvänja dem vid att bada. Du kan oxå köpa ett överdrag o ha i soffan så de kan springa där, elle köpa ett sånt där kissäkert lakan man har till småbarn!

6. Ja man kan bada råttorna om de luktar kiss.Eftersom råttor är varmare än människor (ca 38 grader) så ska de ha rättså varmt vatten. Se till att akta dem för drag innan de är helt torra. Speciella Djurschampoon ska användas. Smörj gärn ain råttans svans o öron efteråt med tex olivolja så de inte bir torra.

7. Råttor ska alltid ha Torrfoder framme då de äter lite då och då. Till färskamt så ska de ha en portion lika stor som deras  huvuden tror jag man brukar räkna på=) Men du ser ju hur mycket de äter=)

Qui dormit, non peccat