Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1019 ggr
TammyNice
0

HJÄLP!! FORT!

Hej! Jag har en råtta som e lite dålig, han är precis som valigt, men han kliar sig väldigt mkt. Jag har kollat efter om han har löss, men hittar ingenting i hans päls, han hade nämligen löss som liten, men när han flyttade hit så var han fri ifrån det, men de kunde komma tillbaka så jag kollar igenom pälsarna på dem minst en gång om dagen…

Jag märkte ett "sår" på min minsting, han är 5månader nu. Han har fått nå typ sår i ansiktet typ på kinden, de är bara nå yttligt, skinnet under ser ganska bra ut inte rött eller något sånt, men han har som svarta skorpor i pälsen där som jag är orolig för..

_Vad kan det vara för något?
Jag är väldigt orolig för honom!
Kan det vara något som man kan fixa hemma eller måste jag in till veterinären och göra honom nervös/stressad?

Tacksam för svar så fort som möjligt!_

_ En orolig matte.
_

hus-musen
0

Jag ber dig tänka på rubriker, och inte skriva som du gjorde nu.. Det får folk att tro att de faktikst är något akut. En beskrivande rubrik får fler svar oxå=)

De är ingenting farligt om han kliar sig väldigt mycket, möjligtvis är det lite jobbigt för honom. Det låter som att du har fått någon form av ohyra, en bra bild på hur de ser ut? Han kliar sig så de är därför han har sårskorpor.

Ta honom till veterinär så skriver de ut ohyremedecin åt dig=)

Qui dormit, non peccat

TammyNice
0

Okey, sorry! Men han är ju som min lilla bebis, när han ej mår bra så är det som akut för mig, vill ej att han ska må dåligt/irriterad som han är nu över att de kliar… Förlåt ska tänka på texten i fortsättningen…

Men finns de ohyra som är så små så att man ej ser de? För henne som ja köpte honom(Junior) av sa hon att de va så pass stora så att man skulle se dem och att de givetvis växer ju mer tiden går… Men jag hittar ingenting, jag ska till vet, men ville bara veta vad jag kunde förvänta mig av detta besök…

Kan de ej va kanske att han har torr hud?

Har tyvärr ingen bra bild, kan lägga upp en senare ikväll, för att jag är ej hemma än, och jag har ej vet. tid förens imorgon…

Han kliar sig på kroppen inte vid ansiktet, nu när han har fått sånt där konstigt i ansiktet så har han slutat klia där, tyckte knappt att han kliade sig i ansiktet alls, men såg några gånger att han kliade sig, men han kliar sig mkt på kroppen…

tack för svar!

Emma

[Driva]
0

Det låter som skabb, jg skulle åka till veterinären och få stronghold.

hus-musen
0

#2 Jo jag vet, men de är så lätt så att sånna saker som är akuta blir bortglömda/ inte svarade på om de bara blir akuta trådar=) Just för att du ska få bästa möjliga svar så är en beskrivande rubrik viktig=) Bara ett tips=)

Ja råttlöss är väldigt små,o är luriga o se om de inte har spridit sig så mycket ännu. Om du tar ett förstorningsglas o kikar, ser du några röda små pluppar då? De är lössen isåfall. Han kan oxå ha skabb, men det ser du inte, för skabb lever under huden.

Har du badat honom o haft vanlig tvål? Då kan han ha torr hud men det brukar gå över efter nån dag, o inte ska de klia så mycket heller.

Qui dormit, non peccat

TammyNice
0

Skabb är det inte, det har veterinären på skolan redan uteslutigt, men ska till en annan veterinär imorgon. Inte för att ja misstror henne utan för att å medicin utskrivet för de får ej hon skriva ut från en skola..

Hon snacka mer om att han hade torrhud….

MVH

TammyNice
0

Okey… Så långt tänkte ja inte.. Ska tänka på det ifortsättningen…

Jag har visat upp honom för min veterinär på skolan idag, men hon sa att de förmodligen var torrhud, hon hittade ingen ohyra i pälsen, och huden på Junior ser väldigt fin ut, men han kändes tydligen torr.

_Har aldrig badat honom, men uppfödaren gjorde det 1ggr i veckan eller om de va oftare för att han hade löss som liten… Så han kan kanske ha hnt nå då? att han kanske blev torr elle nåt genome de??

MVH_

hus-musen
0

#5 Nja jag tror inte på din skolveterinär, torr hud ska inte klia sådär , o är han så fruktansvärt torr så skulle du se det på svansen bla. Litar ioförsig inte på skolor över huvud taget, de brukar inte ha sån stor koll direkt..

Men ja hoppas de ordnar sig för dig o råttisen=)

Qui dormit, non peccat

TammyNice
0

kändes/sååg torr ut vet ej hur hon sa de, men så ja förstod så sa hon då, jag är ingen vet, å kan inte alla konstiga namn=)

TammyNice
0

Skulle vilja fråga en till sak…

Såg på ett annat ställe om att hus-musen hade skrivit å frågat om han knastrar tänder å de där med ögonen…

_Jag har en hanne här hemma som knastrar tänder och blundar samtidigt som han gör det när jag smeker honom på huvudet, jag trodde att han tyckte att det var skönt. Men han kanske tycker att det inte är så speciellt skönt?

_

hus-musen
0

#9 Att ploppa med ögonen är ett säkert tecken på att en råtta trivs o mysknastrar samtidigt! Men råttan kan bli trött oxå o då blundar den naturligtvis=) Mina pojkar ploppar inte hela tiden jag klappar dem, de kommer i vågor! O ibland ligger de o blundar o sen somnar de. Men har man aldrig sett sin råtta ploppa så skulle jag börja fundera iaf=)

Qui dormit, non peccat

[Driva]
0

Hur uteslöt han det?

Skabb tar man reda på genom ett skrapprov och till och med med skarpprov kan det vara svårt att fastställa…?

KickanW
0

Skabb kan man inte se att det är eller inte är. Om råttan har små sårskorpor och kliar sig är det till 99% säkert skabb.

#10: Jag vet många råttor som inte ploppar, och det är dessutom inte så lätt att se om man inte vet vad det är… Så jag tycker inte att man ska "börja fundera" bara för att man inte sett sin råtta ploppa.