Dominans beteende eller?
Hej!
Här för ngn dag sedan när jag kom hem efter skolan, så var mina flickor vakna (har buren vid sängen) och de höll på att skutta omkring osv. Men sedan så såg jag att den yngsta råtta "red" på en av de andra råttorna som är relativt mkt äldre än henne. Sedan gjorde 2 st andra så på varandra. Är detta ett dominans beteende som hos hundar eller kan honor göra så när de löper? Jag har faktiskt aldrig sett mina råttor eller andra råttor göra så förut.
Blev lite förvånad över vad jag såg. Om det inte är ngt av dominans eller löp, vad kan det då vara? Såg väldigt roligt ut iaf =) Tror att de t.o.m juckade lite mot varandra, men det gick rätt snabbt, så jag hann inte se riktigt ordentligt. Är det normalt att råttor gör så här ibland?
Tacksam för svar =) Ha en bra dag!=)
//Sandra
Hos hanar är det ett dominansbeteende men honor brukar göra så mot varandra när de löper :) jag hade aldrig sett det tidigare heller, bara hört talas om det. Och sen köpte jag en finsk råtta och vipps så har hon lärt alla lite tjejsex ;)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Mina honor gör alltid så när någon av dem löper. :)
Haha, ok =) Ja, jag misstänkte att ngn löpte när de gjorde så =) Men med hundar så är det ju dominans beteende vilket kön det än är, därför var jag tvungen att fråga =)
Haha, det såg jätteroligt ut iaf när den lille flickan var på en av de stora =P Man såg verkligen skillnanden iaf.

japp det är helt normalt, mina tjejer gör så hela tiden….hehe