Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1583 ggr
Catta89
0

Sprejmåla bur?? *Hjälp*

Hej

Jag har fått en gammal , gammal men hyfsat stor bur iaf, som inte direkt har bliit spec. bra behandlad. Har stått ute i ett par månader så den har börjat rosta.

Den har fått sig en ordentlig skrubbning, sköljning, skrubbning, och sköljning ett par gånger, för den har använts till fåglar.

Tänkte om någon visste om man skulle kunna sprejmåla gallret så att den blir lite snyggare, eller kan det va giftigt om dom skulle gnaga på gallret?

Eller är rent av rost farligt för råttor? :S

Man vill ju ändå inte tacka nej till en bur på : 100*70*45* (H*L*B) Men det är bara ca mått, har inte mätt den än..

KOmmer nog ha den till smågåglar sen i framtiden, men till mina råttor nu då..

Vad tror ni? Tacksam för hjälp :) !!!

hus-musen
0

antagligen så får du sandpappra allting om du vill att färgen ska fästa! men sen gå till en färgaffär o prata med dem så kan de ta fram giftfri färg åt dig=)

Qui dormit, non peccat

Catta89
1

Okej.. men det går nog att fixa :) Tack för tipsen :)

Någon annan som vet något? :)

Catta89
0

*putt*

sawa
0

jag fick nyss hem en spraymålad bur,den är rätt gnagd på så jag hade tänkt mig att köra med ett nytt lager sprayfärg…hon som målat buren hade tydligen köpt en burk från biltema som var giftfri så jag antar att jag kan köpa därifrån då=)

ring biltema elelr åk dit å kolla vad dom har för giftfria färger :D

jag kan meddela om jag hinner före heheh (eller kolla hemsidan kanske?)om dom har det där.

lycka till

Catta89
0

Okej, det ska jag göra :)

Tack för båda tipsen :)

Får kika in där nästa gång jag är i närheten :D

Elipowe
0

Jag har sprejmålat många burar i mina dagar ;)!  I min fågel period köpte jag billiga och lätt rostiga burar och gjorde vi dem.

Tänk bara på att slipa metalen innan du spayar. Lägg tunna två lager, inte ett tjockt! Kör med glansig färg, lättare att torka av då :)!

Se till att färgen är giftfri ;)!

Catta89
0

#6 Med slipa, menar du då sandpappra som hus-musen rekommenderade eller? :)

Elipowe
0

#7 Jag menade sandpappra ^^! Som hus-musen sa ;)!

Ladyinred
0

min voljär är ganska gnagd på på sina ställen så jag hade tänkt snygga upp dn till våren när det går att vara utomhus utan att frysa ihjäl. personligen tänkte jag kolla med macken och färgaffären för att se vad de har att erbjuda, men har inte de vad man söker så är ju biltema ett jätte bra tips.

De här va en bra tråd :)

Catta89
0

#9 Blir nog det för mig med i första hand, bor i en liten håla mitt mellan Jkpg - lkpg och närmsta biltema är i linköping. Med andra ord ca 8 mil från mej. Men blir biltema om det inte finns nonstans i "bynn" :P

Catta89
0

Har tagit måtten på Gallret nu och måtten va

Höjd: 92

Längd: 70

Bred: 42

Är det okej att ha råttor i den? HAde isåfall ev, tänkt att ha tre gammal honor i den. Är det ok?

O.B.S Bara måtten på galler delen, inte underdelen :)

Ladyinred
0

jag tycker det e jätte bra mått, något smal. men det tar den igen åt de andra hållen.

Catta89
0

Okej, vad bra :)

Eftersom det är en gammal fågelbur så har det ju inga hyllplan, men hade iaf tänkt "fixa" dit tre stycken hyllor två på ena "halvan" av buren och en i mitten på andra halvan :P

Sen hängmatta längstupp och ett hängades rör ska nog gå att få plats med :)

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle sprejmåla en hemmabyggd valphage till illrarna gjord av kompostgaller, men färgen åkte ju rakt igenom gallret, så jag tog en roller istället =) Det funkade mycket bättre… Slösade två sprayburkar utan knappt något resultat alls. När jag rollade köpte jag bara en liten färgburk, och jag har halva kvar =)

golf.ifokus.se

Ladyinred
0

blir de inga märken efter rollern då?

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blir inte precis jätteblankt, men det dög för mig. Det har hållt i två år också (förutom där de varit framme med tänderna och busat). Å andra sidan så orkade jag bara sandpappra och tvätta ett galler med såndär måleritvätt. Tänkte dra av den gröna plasten från gallren först också, men det orkade jag inte överallt. Det fäster nog bättre om det bara är metall.

Gallret på bilden står t.o.m utomhus i regn och rusk som en slags grind in till illerhuset så verandan blir en sluss om de blir för snabba någon dag. har två galler inne där vattenflaskan sitter på, och två ute.

golf.ifokus.se

Catta89
0

Låter ju faktikst lite smidigare med roller :)

tack för tipset Skrattande