inte råttfråga, men djurfråga...
Vart ringer man om man vill anmäla, kanske anonymt en ridklubb/stall som misssköter sina hästar? Är det jordbruksverket? eller kommunen? eller polisen? Och vilka kommer ta det mest seriöst? Vill ju liksom att dom verkligen gör nåt och kommer dit, även om jag inte har några direkta bevis för det jag berättar, bara det jag sett, jag menar, jag kanske bara sett saker som hänt en dag, det kan jag ju inte veta, om jag har otur kan allt jag sett varit en engångsföreteelse.. men det borde väl vara skäl nog att för att dom åker dit… Dom behöver ju inte stängas ner bara kanske få en deadline på att göra det bättre för hästarna.. Tycker det är så hemskt när djuren måste råka illa ut för att man tänker mer på pengar… :(
På vilket sätt sköts de dåligt?
Testa höra med polisen och fråga vart du kan gå vidare?
/Karoline.

Är det ett grovt fall o du ser misshandeln så ring polisen, de kan sedan koppla dig vidare och om de åker iväg till platsen så har de större genomslagskraft oxå om polisen anmäler för vanvård.
Annars så googla på djurskyddet+ din hemkommun så hittar du nummer dit du ska=)
Qui dormit, non peccat
hmm. utifrån det jag sett, en tjej jag jobbar med som då är äldre än mig sett, och två yngre tjejer som rider där och är där mkt oftare berättat så:
-ibland får hästarna inte vara ute alls på hela dagarna, får stå i spiltor fastbunda hela dagen.
-I ett av husen var det så lågt i taket att om dom skulle få "dampryck" eller försöka stegra elelr sträcka på sig skulle dom slå i huvudet
-Det luktade jätteunket, unken luft liksom och det luktade nästan infektion eller sjuka i ett av stallen, det med lågt tak, och hästarna kändes deprimerade och ledsen (men ajg kan ju inte bara grunda en anmälan på "det kändes" såklart)
-många har sagt att ägarna ska köpa in sjuka hästar för att det är billgiare och för att dom är trötta och bättre ridhästar för barn, inte så galna och spralliga för att de är sjuka och inte orkar (som sagt, jag vet itne om det är sant)
-de har jättesmå hagar och eftersom vissa inte ens får vara ute på en hel dag riskerar de ju att få beteendeproblem pga brist på aktivitet, såg flera som stod och snurrade med benen eller "grövde" i marken och bet på väggen jätteläneg oavbrutet.
-minst hälften av hästarna hade skrubbsår eller sår där pälsen var borta in på skinnet liksom på rumpan eller benen, och det ska dom ju inte ha…
-en hane hade sin penis ute och den var förskräckligt äcklig, både jag och min kompis som är utbildad djursjukvårdare reagerde förskräckligt på den, den var alldeles svampig/möglig med vit aoch gröna svampar typ och så hade massa hud flagnats av och liksom avskrapat hände liksom i flamsor… (samma här kan ju inte veta om han kanske redan behandlas för det men tvekar på det)
osv… kändes bara så hemskt att gå in där, lukten och känslan av sjuk, deprimerad och unket, ingen luft liksom.. sen hade dom ett till stall som var bättre, luftigt, boxar istället för spiltor och högt i taket.. men aja… tyckte det var jobbigt och vara där :(
sorry för stavfel, blir lite upprörd när jag skriver :P

#4 Men gör något då! De är bara att ringa o anmäla, du kan vara anonym om du vill det, berätta vad du sett o vad andra sett!
Qui dormit, non peccat
Är det ingen som rider där som reagerat och sagt till de som har ansvaret? :S
Mjo med för lite fysisk och psykisk stimulans kan de utveckla stereotypt beteende, tex gå fram och tillbaka på samma ställe hela tiden, svänga med huvudet från sida till sida hur länge som helst osv. Har någon märkt nåt sånt också? De som står i spiltor utan att få komma ut har kanske det, kolla upp? Isf är det illa
/Karoline.
Precis, jo ska ringa imorgon bitti och anmäla. Ska föröska få den andar tjejen att göra det också så de kanske reagerar mer, ju fler som ringer liksom.
#6 Jo man kan ju tycka att fler borde ha märkt det, fattar itne varför. Däremot har jag läst att de redan har varit på väg att läggar ner förut, och i ett dokument (liksom oficiellt och offentligt fårn kommunen) jag hittade om den kommunen står det såhär:
" Detta ridstall ligger redan idag trångt. Med sannolikt ökade djurhållningskrav kan ridverksamheten bli omöjlig att bedriva på platsen om ett antal år. Redan idag uppfyller inte stall och ridhus föreskrivna mått."
Så som sagt, jag ska ringa.
Bra! Isf borde din anmälning räcka för att bomma stället
/Karoline.
Man kan ta detta med Miljö och Hälsa i din kommun *djurskyddet*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Ojoj, det lät inte bra! Du ska se stallet där jag är stallskötare på, det är som ett paradis! Hagarna på flera hektar, boxar som är 12 kvadratmeter - till islandshästar dessutom - och ja.. det går inte beskriva hur bra hästarna har det där!
Men det där stallet, änmäl det! Djur ska inte ha det så dåligt!
Mvh Vinetta
Ett tips är oxå att fota stället och djuren, så att det finns bildbevis! Det finns standardmått idag på hur stall ska vara utförda med mått, ventilation, bredd mellan gallren, höjd i tak osv. Hör med er kommun och även polisen, ju fler som engagerar sig desto fortare går det! Lycka till!!
jisses stackars hästar:s
men viktigt det som Silverorms säger! TA KORT!!!
jag har också haft ett fall där hästar blivit misskötta, hö i hela stallet, hästarnas boxar var för små, för dåligt uppsatta och hästarna var så smuttsiga jämt! det anmäldes, tyvärr gick det inte igenom:(antagligen för att han lyckats röja undan något innan dem kom.
började ta kort efter det och då tog dem 4 av dem 8 hästarna.
Min blogg: SweGizmo.se
Ring länsstyrelsen. Kommunen har inte hand om sånt längre utan det flyttades över till länsstyrelsen vid årsskiftet.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#13 ofan, det hade jag missat. Sånt e bra att veta.
Filma om du inte kan fotografera…filma då också en dagsfärsk tidning så att de verkligen ser datumet. Intervjua dina vänner om hur det är med djuren och stalet, om de klarar av att stå upp för vad de säger, och anmäl dem tillsammans.
Denne artikel kanske hjälper något?
http://exotiskadjur.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=044c9ef0-5da6-4221-8214-feaa310f3d81&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tyvärr tror jag inte det finns regler för hur stora hagarna måste vara, dock tror jag att hästarna måste ha minst en timme i rasthage. Men är inte säker.
Sen tror jag faktiskt att valackers penisar kan vara väldigt äckliga utan att det är vanvård (har sett äckliga på hästar som inte är vanvårdade). Dock bör man ju tvätta dem ibland.
Men att dem inte får gå ut alls och att de låter sjuka djur gå på lektion, det kan man nog anmäla.
Lycka till och hoppas det blir bättring i stallet
Här i närheten av där jag bor mot Uppsala vart en kvinna av med sina 2 hästar + 4 schäfrar pga hästarna stod i stall hela dagarna i 3 månader kvinnan skyllde på de avmaskades och var mask i marken *daggmask då, eller* men hästarna leddes ute 1 timme/dag. Hundarna var inne i huset fick aldrig komma ut och rastas, ena hunden folkilsken, annan hade vårtor/sår, alla oklippta klor.
De som känner henne hävdar hon ej gjort nå fel.

#18 Bedrövligt! Hatar folk som ska beskydda sina vänner, trots att de är rent uppenbart att vännen strulat till det!
Qui dormit, non peccat
#19 Finns de som försvarar henne med hull och hår. En schäfer hon hade som hade cancer tog hon aldrig till veterinären utan hon donade med sina naturläkemedel. Tror hunden självdog. Vilda möss fångar hon upp i snälla fångare för sedan dränker hon dem levande.