Dorkey behöver råd!
Dorkey smsade mig för några sekunder sedan, skriver ungefär såhär;
"Min ena råtta Tristan, hemma hos mamma, har nu bitit blodvite på 2 personer! Utan förvarning - hugg! Så nu ligger min lillasyster hemma och gråter och har blött i en halvtimme. Vad tycks? Avlivning på studs? Det verkar vara rent aggressivt då de sticker in handen i buren."
Låter inte så bra, kanske… Hon vill ha snabba råd av RiF människor!
(Dorkey har inget internet, just nu)
Åh gud så jobbigt… Aggressivt attackerande har jag inte mycket för så jag skulle säga avlivning… Kan hon ta sig till sin mammaoch utvärdera situationen själv så skulle det ju vara enklare att avgöra
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Om jag hade haft möjlighet, om det varit en större flock, så skulle jag ha plockat ut honom med en kompis i en egen bur och kollat av… ingen annan än jag skulle ha fått handskas med dem i den buren. Skulle han sedan han huggit en gång till på mig, utan minsta lilla förvarning i sitt kroppsliga beteende så skulle jag ha låtit råttan somna in. Så skulle jag ha gjort för att ge råttan en andra chans. Skulle jag inte ha haft den möjligheten så skulle jag ha gjort som många riffare rekomenderat i andra situationer, låtit råttan somna in för ert och råttans bästa.
Tror inte att hon har möjlighet att plocka ut honom med en kompis i egen bur, faktiskt…
För mig låter det som att råttan inte mår bra. Visst att han kan få nåt ryck någon gång och bita en människa, men om han biter två människor och visar på aggressivitet så fort man öppnar luckan och stoppar in handen… Då tror jag tyvärr nåt är fel… :/
Endast en sak man kan bestämma om man mött råttan. Men en råtta ska inte bitas.
Vad jag tror jag mins så har de haft den råttan ett tag. Så att den precis börjar bitas är inte alls bra. Nått som inte är som det ska. En råtta som just flyttat in som är osäker skulle jag ha fått mer tid på sig innan jag bestämde något.
Men i detta fall efter två gånger som troligen är på kortare tid så skulle jag nog ta bort den.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag hade en liknande råtta tyvärr och jag valde att ha kvar henne ett tag för jag inbillade mig att nej men hon lugnar nog ner sig snart..!
Det var tyvärr så illa att jag inte ens kunde ge henne och den andra råttan mat innan hon högg tag i en!
Var tvungen att ha vantar på mig så fort jag skulle ge dom mat, ta upp den andra råttan m.m
Det var rätt jobbigt och insåg sedan att hon inte skulle bli bättre..
Så hon fick somna in.. För va enormt jobbigt att behöva ha vantar på sig så fort man skulle ta upp henne och sedan så var det inget roligt liv för henne..
Jag ville knappt ta ut henne ur buren för att jag tyckte att hon var så aggressiv.. Och ett bättre liv ska råttor ha!
Är råttan aggressiv hela tiden?? Även när den är uppe utanför buren?
Har den hållt på såhär länge eller är det ett beteende som den bara fått sodär?
Svårt att veta hur man ska göra med dom när som beteer sig så.. Blir det inte bättre fast ni har försökt så skulle jag nog personligen välja att låta råttan somna in.. Men som sagt det är jobbigt.. :(
Hoppas ni kommer fram till en bra lösning för er och för råttan!

Ajajaj då! :O Kan det inte vara att hon har ont nånstans och att människorna som har blivit bitna har tagit där hon har ont?

#6 Jag tror inte att hon har ont någonstans, då borde råttan visa det på ett annat sätt som att hon inte vill äta/dricka eller kissa/bajsa..
Men jag är inte säker men tror inte att det är någonting sånnt men kan så vara.. , med min råtta som var så aggressiv sa veterinären att det tyvärr inte gick att göra någonting och efter som att hon beskriver det som att det verkar var exakt samma symtom så tror jag inte att att råttan har ont..
Det verkar även som att råttan hugger oavsett vart man rör den alltså om den hade ont så skulle den alltså ha ont överralt vilket jag tycker är lite konstigt..
Dorkey avlivade Tristan dagen efter… Förmodligen var det något som satt i huvudet, flera i den kullen har haft samma problem, tyvärr…

Okej.. Trisst.. ;(