Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 560 ggr
Storvreten
0

Skorvor på huden

Hej alla glada Riffare!

Jag vet inte om ni har många trådar om detta som jag kommer ta upp, isåfall så ursäkta mig :)
Men jag har två stycken råttor honor som är ca 1,5 år. De båda har små små sår på ryggen. Vet inte hur jag ska förklara :/ Å Ta kort är bara å drömma om :P Mina råttor är hyperaktiva ^^ Men jag funderar på om det är för att de bråkar ovanligt mycket eller om de är löss? Men jag hittar inga löss. Så då vänder jag mig till er. Vet ni vad det kan vara? :)

Mvh
Linnéa och råttorna Lilla My och Filifjonkan.

Mymlan
0

Det kan vara skabb oxå och då måste de få behandling med stronghold vilket är receptbelagt så till veterinären med dem..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

hus-musen
0

Det kan vara löss ändå, ibland är de jättesvåra att se! De små små såren du pratar om kan i själva verket vara lössen, råttlöss är röda!

Och det kan vara skabb, enda sättet att få veta o lindra råttornas kliande är att ta dem till veterinären.

Qui dormit, non peccat

CamillaS
0

Om det är löss så brukar dom små krypen röra sig i pälsen/pälsbotten. Skabben däremot brukar oftast visa sig som små sår på kroppen och råttan brukar klia sig ganska mycket eller inget. Men det bästa är nog att ta den till veterinären för en kontroll.

SweGizmo
0

har du hört dem bråka??

annars så kan det som sagt vara löss/skabb. ta dem till VET.

Min blogg: SweGizmo.se

Storvreten
0

Tack alla :)

Efter jag har behandlat dem med något lusmedel vi har hemma så har de blivit förvånatsvärt bättre :) Antar att det var de. Men jag tror att några av de små små såren kan vara av bråk.
Ja jag har hört dem bråka. De har blivit mera nu när deras "ledare" har gtt vidare :(…
Jag tror att i en flock så finns det olika uppgifter som var och en är bra på, och bråk brukar oftast uppstå om de har samma uppgift. Jag tror så i detta fallet iaf eftersom de inte har någon som leder dem syrrorna.

Kan uppdatera om det blir helt bra om ni vill. :)