Min Fanny
Min blue hodded hona skulle få sin andra kull i fredags. jag kollade till henne på morgonen och såg att hon hade grävt in sig och börjat. När jag sen kom hem från jobbet såg jag en blodfläck i buren. Helt normalt eftersom hon födde. Fortsatte kvällen som vanligt och lät henne vara ifred. Efter någon timme slängde jag ett öga mot buren och såg henne försöka klättra upp till vattenflaska och ramla ner. Jag gick dit och hon låg orörlig i buren och det var blod överallt.
När jag tog upp henne var hon helt blodig och försökte krysta.
Jag slängde mig på datorn för att leta upp en jour veterinär (kl var 21.30). Letade i 10 min utan att hitta något. Ringde 118 118 och fick nr till Djursjukhuset Bagarmossen. Dom sa att vi skulle komma in på en gång vilket vi gjorde.
Veterinären var jätte hjälpsam och snäll. Dom behandlar mest hundar och katter och är inte jätte duktiga när det gäller gnagare.
Han kände på Fanny och gav oss 3 alternativ vad vi skulle göra.
1. Operera, ett kejsarsnitt. Råttor klarar inte av narkosen och det var stor chans att hon skulle dö.Det skulle kosta 5000-10 000 kr. För en tjej som jag som tjänar 7200 e. skatt och har hyra + räkningar är det omöjligt att betala det.Speciellt när allt skulle vara betalt inom 10 dgr.
2. Gen henne ett medel så hon börjar krysta. Men om ungarna låg fel så skulle hon krysta tills livmodern sprack och det skulle göra jätte ont. Det sista jag vill var att hon skulle ha ont.
3. Ta hem henne och se om hon klarar av det själv. Enligt veterinären brukar dom vara duktiga på det.
4. Avliva henne.
Vi valde alterativ 3. Vi tog henne och åkte hem. Stoppade in henne i en egen bur med vatten+ vitaminer, välling och korvstroganoff och hon började proppa i sig mat.
Imorse när vi gick upp mådde hon likadant. Vi bestämde oss för att åka in och avliva henne i eftermiddag om inte läget hade förbättrats något. Vi åkte iväg vid tolv (kunde tyvärr inte avboka) och kom hem vid tre. Då var hon död.
Det känns verkligen förjävligt. Min svärmor sa: Det är lätt att vara efterklok. Hon har jä*ligt rätt i det.
Skulle jag gjort något annat? Avliva henne på en gång eller chansa på att operera henne och ta pengar smällen? Kan inte sluta tänka på det.
Hej hej..
Stackars dig.. USch vad jobbigt det måste kännas. Hoppas att allt reder sig så småningom.
Det är verkligen jobbigt när någon man älskar går bort. Vare sig det är djur eller människor.
Vi har 2 honor å de var båda gravida.. Men de klarade av att föda sina ungar.
Krammar
Hej hej..
Stackars dig.. USch vad jobbigt det måste kännas. Hoppas att allt reder sig så småningom.
Det är verkligen jobbigt när någon man älskar går bort. Vare sig det är djur eller människor.
Vi har 2 honor å de var båda gravida.. Men de klarade av att föda sina ungar.
Krammar
Stackars dig.. Usch så hemskt! Sjukt dyrt att betala 10 000 för kejsarsnitt på en råtta =/ Jag förstår att du gjorde det du gjorde, för att jag skulle nog göra samma sak i din situation. Bleklagar verkligen sorgen! Hon var en väldigt vacker råtta! Jag lider med dig.. Det var ju egentligen inte så mkt du kunde göra. Visst du skulle ju kunnat ge henne kejsarsnitt, men då hade hon kanke inte överlevt ändå, tyvärr och du hade inte haft råd att betala hyra osv.
Jag funderade länge på kejsarsnittet. Det enda jag ville var att hon inte skulle ha ont. Veterinärren sa att hon inte hade ont när jag tog hem henne och att han tyckte att det var det bästa att göra i vår situation. Hon var väldigt svag när vi kom in och kunde inte röra bakbenen. Hoppas bara att hon inte led.
Jag har haft många råttor som har fött och det har alltid vart problem fritt. Trodde aldrig det här skulle hända. Har en tjej till som kommer föda i dagarna och jag åker till London på måndag. Jag kommer vara orolig hela resan att samma sak ska hända. Som tur var är min pojkvän hemma och tar hand om dom. Han är råttkunnig så det är lite lugnande.
Skönt att kunna prata med andra råttmänniskor som känner medlidande. Tack det hjälper :)
Jag tycker du gjorde rätt. Synd att utgången blev som den blev :(

beklgar sorgen! det måste varit hemskt…..:(

Usch , det var ju inget lätt val du behövde göra hos vetrinären , och visst är det lätt att vara efterklok men det är ju inget man tänker på i stunden . Hoppas din Fanny sover gott
Tycker du gjorde rätt i alla steg. Beklagar sorgen. Kram.