Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1009 ggr
Bullerbytjejen
0

Bra djur till mamsen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sitter å funderar på min stackars ensamma mamma… Jag vet att hon jättegärna vill ha råttor, men hon tycker inte att hon har tid för dom då hon jobbar och kommer hem halv sex varje vardag och tycker dom blir ensamma för mycket. Jag vet att det bara är dumma bortförklaringar. När jag var yngre så hade jag en råtta som hette Valle som var hennes älskling, han var verkligen helt underbar och jag tror att hon är rädd att hon inte ska gilla eventuella nya för att dom kanske inte kommer vara som honom. Vet inte hur jag ska få henne att förstå att det faktiskt finns andra råttor här på jorden som kan bli minst lika underbar som honom. Jag vil så gärna ge henne något som hon kan ta hand om att ha sällskap av om kvällarna och helgerna, för två råttor kan ju vara ensamma en hel dag fram till klockan halv sex? Jag menar andra som jobbar som har djur hur gör dom lixom, alla är ju inte förtidspensionerade eller hemmafruar :P Jag vet att hon vill ha för hon frågar om mina ofta, hur dom är till sättet och så och jag ser glimten i hennes ögon när jag berättar om dom, så hon går i sin ensamhet och drömmer om pösmunkar, men hon vill inte gå och skaffa och jag anar att det är för att hon är rädd att det ska bli fel, att hon inte ska "bonda" med dom på samma sätt som med Valle. Det e lite jobbigt att se henne sån. Sitter lixom på blocket och så å kikar ibland gör hon, jag vill bara att hon ska få arslet ur vagnen och bestämma sig *suckar*

Vad ska jag göra?

Eller finns det andra djur som är söta och trevliga som inte kräver lika mycket uppmärksamhet, naturligtvis vill hon kunna mysa med dom och hålla på med dom, så fiskar å så kanske går bort då hehe. Men annars finns det väl bara möss och gerbiler ? Och jag tror inte något av dom faller mamma i smaken. Hamster då förståss, ne jag vet inte alls vad jag ska göra :( 

Jag har förrästen, rastlös som jag är, gjort iordning en bur åt henne redan utifall det skulle bli några djur. Och naturligtvis så blir det en större bur när (om det blir råttor) dom växt till sig såklart. Men kan man ha en sån bur till gerbiler och möss eller hamster? eller smiter dom? Jag har haft både gerbiler och möss men jag har haft antingen plastburar eller gallerburar som är lägre och som är gjorde för just hamster och mindre gnagare. Tänkte om dom kanske kan falla och skada sig i en sån bur.

[PixelMollan]
0

En hamster vaknar ju på kvällen så de är kanske tt alternativ om hon känenr att hon itne har tid :) Då blir svaret på ursäkten: den sover på dagen :P

Kleverin
0

Ge henne två råttungar. antar att hon har en liten stund på morgonen med, hon åker väl inte redan vid 5?? och så lägger hon sig säkert inte innan 22, det betyder att råttorna har hela 4,5 timmar på kvällen att gosa och springa ute och röra på sig. och på morgonen kanske lite klapp och frukost. och massa tid på helgerna. de sover mest på dagarna i alla fall. (åtminstonde mina. även på helgerna:-)

Ungar för att de är lättare att uppfostra som man vill ha dem, om de får massa gos och mys och närhet blir de ju underbara råttor.. (med undantag för ev medfödda fel är det väl säkrast att jag skriver)

Risken är att mindre djur rymmer genom gallrena.. tror jag. lite trött.

Lells
0

Jag har haft gerbiler förut och jag vet med mig att dom itne är så klättriga av sig, dom gillar mer att gräva gångar/hålal sig på markplan. Men buren är säkert perfa för en hamster eller två? =) Men fixa in stegar i sånan fall till dom små knubbisarna som ahr svårt att ta sig upp annars ;)

Bullerbytjejen
0

ja stegar e ju ett måste, tänkte på gallren också.. dom sitter ju på längden lixom i jämförelse me hamsterburar och dyligt, blir ju kanske svårt att klättra för småttingar som inte är lika tunga som råttor hehe. Jag försöker slinka in ofta i våra råttsamtal att jag har ju kontakt med en uppfödare som är väldigt mån om sina råttor och hanterar dom jättemycket så dom är vana när dom levereras, i jämförelse med många(de flesta) zooråttor, och att dom är reggade och har bra föräldrar och sånt. Så hon är ju riktigt sugen..

Tror hon skulle uppskatta råttor mest.

och ja hon åker ju vid halv åtta så hon har ju tid på morgonen också att ge dom mat och pyssla lite med dom, så hon har egentligen inga vettiga motargument där hähä..

Bullerbytjejen
0

Mina rått-tjejer skaffade jag ju för att hon skulle få dom i inflyttningspresent, men så blev jag så fäst vid dom för dom var så underbara så hon blev ju utan hahaha, fast hon vill ha pojkar ändå så.

Lells
0

Okej ;D Men go for the rats then

Råttor råkar faktistk slå möss, gerbiler och hamstrar i hela sitt underbara sociala intellekt! Dom är ju även snäppet socialare och din mami sa du var lite ensam så av dem lär hon ju få gott om sällis :P

Bullerbytjejen
0

haha tyckte du skrev att "dom är ju även snäppet socialare än din mami Skrikandes haha.

Ja det blir nog rats iaf..två pojkar från en uppfödare för att vara på den säkrare sidan.

Lells
0

hahahaha nääee men jag läste min post nu och såg att det nästan såg ut som jag skrev så :O

jag skriver lite mysko ibland

Lells
0

föresten på tal om.

vad hände med big dikk haha? han skulle fixa daggbokk? =(

annelie-h
0

mina elakingar är vakna tidigt på morgonen, sover lite senare och är inte direkt pigga förrän vid fem.. latmaskar.. sen en till sovstund.. och vakna senare på kvällen.. är hon ensam så antar jag att de får en del mys och bus på kvällen varje dag:)

Bullerbytjejen
0

Lells: haha jag vet inte faktiskt haha, men det kommer väl på söndag kanske efter helgens bravader me biggdikken *hahaha* Jag ska skriva å påminna han :-P

Bullerbytjejen
0

#10 ungefär så funkar mina också faktiskt, mest livat på kvällen, så det e ju perfekt för mammsen, om hon får sånna då förståss, men dom brukar ju oftast anpassa sig, spec. om man får dom som småbebbar :D

Lells
0

Jaaa hope so! å påminn honom du med, jag skrev en rad i hans gb :P

Jag har skiittråkigt ikväll och det verkar vara rätt så dött här inne på forumet i övrigt :(

Bullerbytjejen
0

ja eller hur, jag måste fan sova snart också tyvärr, ska ju upp på utställningen imorgon jag tihii..

Bullerbytjejen
0

men guud va hette han då?     

Förvånad  Jag tänkte aldrig på att lägga till han eller nått, tänkte han va ju så stor så man ser han väl ändå lixom haha. Måste kolla dovtråden hehe.

Bullerbytjejen
0

Ne han va ju borttagen 'snyft, va ska vi nu göra?? *chockad*

LeTigre
0

haha.. är ni desperata eller är ni desperata!? Flört

Lells
0

wuuaaa :,( vår snorre is gone!! vilken stil, han var ju extremt älskad

vi får väl vänta in et nytt troll å charma haha

Bullerbytjejen
0

Hahaha ja lite smått desperata kanske haha, men det e ju alltid kul att höra va sånna doningar har för sig på helgen :P ne nu ska jag sova, så jag orkar upp till utställningen imorgon, måste duscha åxå annars blir jag nog stoppad i friskkontrollen Fundersam

Lells
0

jag tycker de är kul med troll som hälsar på ibland iaf haha!

okej men sov så gött och lycka tee imorgon

Bullerbytjejen
0

Ja tack tack, hade dom som driver den här sidan sett mig nu hade dom blockat mig som troll också kan jag säga haha.. Natti natti på er och dig Lells ..

TienMu
0

min mamma har fått 2 av råttisar av mig :)

SamanthaJones
0

min mammy skulle slå ihjäl mig om jag kom hem med två råttor till henne. haha :P

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Girlie
0

Min mamma är "fodervärd" åt min kanin och även om hon aldrig skulle erkänna det tror jag att hon är glad åt sällskapet. Både jag och brorsan har ju flyttat och pappa jobbar ofta borta. Hampus behöver hon inte oroa sig för när hon jobbar (som en hund som måste kissa) men han följer henne genom huset och ligger vid hennes fötter. Varje morgon och kväll springer han runt och grymtar tills hon lyfter upp honom för då ska han ha mysstund.

Kleverin
0

#24 Hahahahaha.. de är söta mammorna..

tänkte köpa en katt åt min mamma som bor ensam i ett stort hus. Pratade med henne nu när jag skulle få hem råttungen, mamma frågade om hon skulle ha henne när hon satt i karantän. Jag svarade att hon måste ju få springa och kelas med mycket varje dag, då blir mamma tyst, sen säger hon "Ja, men en liten råtta som inte bitts kan jag gosa med ibland…" hihi, det var trots allt hon och pappa som köpte de första råttorna. Men tog bebisen hos mig, hon bor i köket.

annelie-h
0

ett tips till er (och #0) som har såna galler-hyllplan är att köpa sånt skrivbordsunderlägg som finns i leksaksaffärer och klippa till, ni vet såna tunna med gulliga tryck på. jag har det på mina hyllplan. glider inte och lätt att tvätta av (jag har tidningspapper på också) lite mjukare att gå på än gallerGlad

Terato
0

Jag tror också på kanin. De terroriserar inte lägenheten lika mycket som råttor. Men leta på en riktigt bra uppfödare i så fall.

Men är hon förtjust i råttor så tycker jag att du kan lura henne lite.. Hon kanske är osäker på om hon klarar av att ta hand om råttor. Många verkar få för sig att de är svåra djur..

Säg att du har sååå fullt upp med jobb osv nu och fråga om hon inte kan tänka sig att vara råttvakt i ett par veckor till typ dina hanar.. :P Då kommer hon att märka att det inte är så svårt att ta hand om råttor och bli sugen på att skaffa egna!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

Fast hur ska jag klara mig då då? Utan dom? tihii iof e det ju nära dit men ändå hehe. Vi hade kanin innan och den va jättetråkig, iof va jag typ tolv, men sånt där sitter rotat i morsan, så hon vill inte ha kanin igen, jag e närmare en "breakthrough" med råtta, då hon verkligen vill ha, fast precis som du säger så tror hon också att det är svåra djur. Eller ja att få dom som man önskar. Men från en reggad uppfödare e ju halva det jobbet avklarat iaf, att få dom säkra och så än om man köper på zoo. Jag ska berätta för mamma om utställningen och råttorna där, det hjälper nog väldigt mycket, fan hon skulle varit med :( Men hon hade inte tid..

Grodan
0

#0 möss!!! underbara husdjur till medelålders kvinnor, för att de är så små vackra o ändå så himla mycket djur! Intelligenta, sociala och inte alls lika krävande som råttor.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Möss är farligt för medelålders kvinnor. Då får de bara för sig att börja avla och sen blir de mustokiga! :P Mustokeri är inget att leka med..

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

HAHAHA my gosh ! hihi, ne inge möss för mamma. Jag vill inte att hons ka sluta som kattkärringen i simpsons :-P

Terato
0

Hahahhahahahhahahha! Jag dööör! Kattkärringen i Simpsons! Sån kommer jag att bli! :P

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

Haha ja samma här :-P Fast den dan micke dumpar mig då, me han så går det inte , hihi. Nu e jag ju sugen på marsvin också, men där e det tvärstopp..så jag tänkte…eeeeh kanske ska skaffa två till mamsen? *asg* hon hatar marsvin Oskyldig

Marrefarre
0

Såg bara första inlägget! Du nämnde att hamstrar är vakna på natten. jag har försökt vänjamina råttor att vara vaken när jag ärhemma..men de är några lata j'vlar…sen håller de på hela natten :P

[PixelMollan]
0

Hur gick det ? :)

allobosia
0

Nu har jag läst hela tråden så jag är också nyfiken :)