Vad ska jag göra med Vinnie?
Räddade Vinnie från en djuraffär i juli förra året, då han var ca ett halvt år, så han är runt 1 år nu. Hade inte tänkt skaffa hanråttor. Men när jag såg han och en äldre hanråtta vanvårdade i en nerpissad bur så kunde jag inte annat än att ta hand om dem. Det stank amoniak så jag blev alldeles yr där inne. Djuraffären skulle lägga ner råttförsäljningen, så jag tog inte dem för att det skulle bli plats för nya råttor….
Nu har dem växt till sig och mår mycket bättre. Men Vinnie går inte alls ihop med den andra hanen längre, just nu går han ihop med 4 st yngre bebisar. Men dem är han på och ska boxa till dem lite då och då. Jag tror att han är väldigt stressad av att bo hos mig, då jag har 12 hanar och 6 honor just nu.
Så jag vill ge honom en chans att få komma till ett annat lite lugnare hem. Annars så tror jag att det bästa är att ta bort honom… Vad tror ni? Ska jag ha honom i en egen bur med en hane? Eller ska han få bo själv? Men det tror jag inte han mår bra av heller, eftersom han går någorlunda bra ihop med småkillarna nu. Har ni några tips och ideér? Eller har ni ett bättre hem att erbjuda honom? Vill bara att han ska må bra!
Hur gammal är den andra hanen som Vinnie bodde ihop med först? På vilket sätt gick de inte ihop? Hanar kan bli lite extra bråkiga under "puberteten" så om hanen Vinnie bodde med var några månader yngre än honom är det kanske en möjlig förklaring. Att du skall sätta Vinnie ensam tycker jag absolut inte att du skall göra. Han verkar ju ändå fungera i flock med de yngre grabbarna? Kanske blev det rangbråk mellan de äldre då den yngre av dessa två kom i puberteten och alltså började "testa" Vinnie? Råttbråk kan ju låta mycket hemskare än vad de egentligen är, så länge det inte blir stora blödande sår brukar man låta dem hålla på.

håller med emmeb här, sätt inte honom sj! men håll koll på honom o hur han reagerar=)
så länge som inte någon har blivit skadad o de inte har blivit blodiga sår så kan du väl låta honom vara med bebbarna då? eller sätta honom med en bebbe i en egen bur o se hur de går?
exakt hur reagerar han? kan du utveckla de lite?
Qui dormit, non peccat

#1 Den andra hanen som han bodde ihop med från början är ett halvår äldre än honom, ungefär. Till en början så märkte man inte så mycket att dem var osams, utan dem bara satt i ett varsitt hörn. Sen fick inte Vinnie röra sig i buren, han fick bara vara på nedredelen av buren. Till slut slogs dem så att min andra hane (Dimebag) fick ett rejält sår på svansen (av alla ställen). Nu slåss dem så fort dem ser varandra, dem skriker och släpper inte taget om varandra förrän jag drar loss dem.
Jo med dem yngre pojkarna är det nog mer rangordnings-bråk. Men problemet är att jag inte tycker han ser lycklig ut… Alla mina andra råttor är nyfikna och älskar livet. Men Vinnie är inte alls så. Jag vet att alla råttor har olika personligheter, men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Det känns som han är mer stressad av att vara med andra råttor. Men jag tror jag ska ta en av hans bur kompisar och sätta dem i en egen bur och se hur det blir. Jag skulle så gärna vilja ha alla killarna i en jättestor råttbur, som jag har med alla tjejerna, men det kommer inte att fungera.

#2 Nej som jag skrev, så tycker inte jag heller att han ska bo själv…. Jo, jag tror att jag ska prova med egen bur till han och en kompis och se hur han reagerar.
Det känns som han inte vill vara i buren, men så fort han kommer ut så vill han inte vara där heller. Jag vill att han ska ha en plats där han känner sig trygg. Han sitter ofta vid luckan, precis som att han skulle vilja komma ut, men öppnar han den sitter han bara där iaf. Kommer han ut ur buren är han väldigt osäker och blir skrämd väldigt fort. Jag vet inte hur jag ska förklara, det är bara känslan jag får: att han inte är glad… Så svårt att beskriva med ord.
Jag har ju 18 st råttor så jag har ju flera som är lite mer osäkra och så än vad dem andra är. Men det går ju över, bara man låter dem få undersöka i lugn och ro och pysslar massor med dem. Men Vinnie är inte som dem heller….

han låter som att han är fruktansvärt osäker, men de tror jag kan ordna sig om han får vara i en egen bur med en yngre råtta så vinnie blir den dominante hanen.de kan fixa hans självförtroende! att sätta honom sj skulle antagligen få honom att deppa ihop totalt!
de var ju den andra äldre hanen som är problemet låter det som. din dimebag kom antagligen ivägen när de sprang runt o slogs!
Qui dormit, non peccat

#5 Okej, men då provar jag att sätta honom tillsammans med en av hans burkompisar, så får dem andra 3 flytta till Dimebag buren :)
Nej, själv ska jag absolut inte sätta honom, så länge dem inte slår ihjäl varandra, och då är det bättre att han får somna in…
Så nu ska jag gå och fixa i ordning lite burar :)

#6 okej ja de är värt ett försök iaf=) fungerar de inte så är de nog bäst att han får somna in.. men hoppas att de går bra för dig o vinnie!
Qui dormit, non peccat

#7 Tack! :)
Nu har jag fixat och donat med burar fram och tillbaka. Så Vinnie fick vara i en bur med 2 av sina tidigare burkompisar. Först gick det jättebra. Men efter ett tag slogs han vilt med den ena, som han har bott med i ett bra tag. Så den lilla stackaren vågade inte gå ner från hängmattan. Jag ger dem en chans tills i morgon och håller lite extra koll på dem. Om han fortfarande bråkar med lillen, så får han flytta in i storburen med alla dem andra. För den andra verkade han gå bra ihop med. Så får vi se vad som händer….
Då du skriver att de slåss, hur gör de? Råttbråk låter väldigt mycket mer än vad det egentligen är. Så länge ingen av dem får stora blodiga sår så låt dem skrika. Om du hela tiden tar bort dem då de försöker göra upp om rangen så kommer de aldirg att bli vänner då du ju kommer och "förstör" då de gör upp.
Jag vet hur otroligt hesmkt råttor kan skrika. Jag har haft tjejer som har varit helt vansinniga vid intron och skrikit så mycket att jag, helt ärligt, var rädd att grannarna skulle ringa polisen för att det pågick misshandel. Så mycket skreks det! Tittade man däremot på råttan/orna som skrek så hade ingen av dem en skråma på kroppen.
"han låter som att han är fruktansvärt osäker, men de tror jag kan ordna sig om han får vara i en egen bur med en yngre råtta så vinnie blir den dominante hanen.de kan fixa hans självförtroende!"
Råttor som är såpass osäkra som Vinnie mår oftast bättre av att få en säker och stabil ledare över sig istället för att bli ledare själv.

#9 Okej, tycker du att jag ska låta Vinnie få träffa Dimebag (äldsta råttan) igen? Jo jag vet att dem skriker väldigt mycket när dem gör upp om rang. Men om dem använder tänderna, ska man ändå låta dem få slåss, så länge ingen av dem blöder? Dem kanske inte biter så hårt?
Dem står på bakbenen och slåss med framtassarna och sen hoppar dem på varandra så att det blir en liten boll av båda och så biter dem varandra i nacken….
Inga av mina andra råttor slåss så mycket när dem gör upp om rang, är dem här extra tuffa eller går dem helt enkelt inte att ha ihop?
Om du verkligen ser att de försöker bita för att skada varandra så tycker jag inte att du skall låta dem träffas. Det är svårt att avgöra då man inte ser själv men går de ut för att verkligen skada istället för att göra upp om rang så sära på dem.
Vinnie fungerade väl någolunda med de yngre? Sätt ihop honom med dem och se.

#11 Jo, dem slåss verkligen, men om det är rang eller för att göra varandra illa det vet jag inte… Men det känns inte som att dem är så snälla mot varandra!
Jo, han är ihop med 2 st, men den ena skrämde han upp i hängmattan så att han inte vågade komma ner. Men nu har han gåt ner, så vi får se tills i morgon hur det går. Annars får han vara ihop med den andra, för honom verkar det fungera bra med.
Jag undrarde bara om jag skulle sätta ihop dem 2 igen för att du skrev att dem mår bättre av att ha en ledare istället för att vara en ledare…
Jaha, du tänkte så, förlåt om jag ställde till det för dig. Det är ju inte säkert att den andra hannen heller är en bra ledare. Jag tycker själv att det är jättesvårt att se hur rangen ser ut i mina egna flockar så det kan vara väldigt svårt att avgöra. Jag menade ganska generellt sett att nervösa råttor mår bra med en riktigt lugn och stabil ledare.
Då de äldre verkar vara riktigt ruggiga med varandra så sära på dem så som du gjort. Även om de börjar tjafsa med de små så ha is i magen även fast de skriker. Om det däremot biter stora sår i varandra så skall du genast sära på dem. Blödande sår är inte ok.

#14 Okej, tack :)
Då låter jag dem vara som dem är just nu, får dem slåss inte så att dem blöder, så jag hoppas att det bara är lite rang-slagsmål :)
Tack för all hjälp!

Hoppas allt går bra!! önskar all lycka! :)

#16 Tack så mycket! :)

#9 de beror alldeles på, vissa råttor blir lugnare av att axla ledarrollen då dekan bli nervösa av en annan högre ledare. o sen beror de på om den tidgare ledarråttan är en bra ledare eller inte.
Qui dormit, non peccat

Nu mår Vinnie bättre och det känns helt underbart!
Han bor nu med 2 av sina gamla burkompisar. Dem andra hanarna har jag flyttat, dem stod precis bredvid Vinnies bur förut. Nu är han mer självsäker! :) Idag satt han vid luckan som vanligt och jag öppnade och pratade med honom. Sen lät jag luckan vara öppen medan jag böt åt marsvinen och efter ett tag så kom Vinnie ner på golvet och kollade vad jag gjorde för något :)
Han var nog ute i säkert 1 timme! Ville inte alls in när han äntligen hade vågat komma ut…(han har inte setat i buren hela tiden förut, men jag har varit tvungen att tvinga ut honom förut) Han blev lite rädd om jag gjorde för hastiga rörelser men sprang aldrig in till buren och gömde sig. När jag var klar med marsvinen la jag in mat i Vinnies bur och då sprang han efter tag in och åt lite och såg så nöjd ut :)
Man ser på hela honom att han är gladare nu, så jag hoppas att det här var vändningen!
Tänk vad en annan hane kan ställa till med….
Tack för alla tips och råd jag fått!
Vad skönt att det löst sig. :)

#20 Tack! Det känns så skönt att se honom glad igen :)

va bra att allt har ordnat sig=)De låter som att han äntligen blivit lycklig nu när han fått byta kamrater!
ja en hane kan ställa till mycket problem om de är fel typ av ledare! mer än vad man tror faktikst.
Qui dormit, non peccat

#22 Ja, konstigt nog. Dem var ju inte ens i samma bur…. Men nu har man lärt sig något nytt :)

#23 ibland så behövs ett miljöombyte med nya vänner för att man ska våga vara sig sj igen=) verkar vara så med mobbade råttor oxå=)
Qui dormit, non peccat

#24 Ja, tydligen :) Väldigt skönt för honom måste det ju vara :)