Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 976 ggr
DoD
0

grön mat utomhus?!

vad kan dom äta av allt de gröna utomhur och vad ska dom passa sig för?

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

hus-musen
0

maskrosblad går ner!! sen salladsblad o surkål är ofarligt..allt som du kan äta kan råttorna äta, fast i mindre mängder då=)

Qui dormit, non peccat

DoD
0

ahaa:) men är de nått speciellt dom inte kan äta? när dom springer ute kan de vara bra att veta :)

hus-musen
0

råttor brukar vara ganska bra på att veta vad de kan o inte kan äta, så det är nog ingen fara! akta svamp o sånt, de kan äta dem om de inte har nån smak! har sett vilda sorkar dö av "gräsmattesvamp" vet inte vilken sort dock.. fast den kan ju ha ätit nått dåligt innan ioförsig!

Qui dormit, non peccat

DoD
0

jo vem vet… men kan råttor äta typ vanliga svampar? tex kantareller och andra svampar som vi äter?

Ninja
0

Svamp nrukar inte vara populärt alls, jag har aldrig haft en råtta som ätit svamp och ingen annan jag känner heller. :P
På marsvin iFokus finns en lista (artikel) med ätliga växter, du kan ju ta en kik där.

Terato
0

Jag tror inte de vågar äta svamp! Kan vara en egenskap de har för att minska risken att få i sig giftig svamp. En uppfödare berättade att den egenskapen finns hos vissa fårarter.

På min hemsida har jag skrivit upp växter man kan ta in utifrån:

http://www.freewebs.com/teratosrats/mat.htm

Där finns också länkar till uppslagsverk på giftiga och ogiftiga krukväxter och en länk till ätliga växter i naturen.

(ps: pm:a gärna mig om ni hr fler växter som jag kan fylla på listan med!)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Kleverin
0

#6 min helt okvalificerade gissning är att de inte äter svamp för att det finns absolut ingenting i det.. inget nyttigt alls. kul med olika teorier!! *ler*

TacoBelle
0

Och mina äter gärna svamp så där blir teorierna fel. De vanligaste matsvampar som vi äter och kan köpa i affärer går bra att ge råttorna, t.ex champinjon, kantarell, karl johan, shiitake, enoki, portabella.

Terato
0

#8 Men det kan ju vara så att det endast finns hos vissa individer och linjer, precis som med fåren.

Har nämligen märkt att mössen också ratar svamp och fler av musuppfödarna håller också med om att de ratar det så det är ju lite intressant.

Fast det är som sagt en vild gissnig och jämförelse! Men sådana är lite roliga! :)

De kanske helt enkelt bara inte tycker om det!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

LeTigre
0

Tror ni inte att vilda råttor - trots sin extensiva neofobi - ändå är mindre kräsna än tama? Jag menar det är ju inte som om de kan rata MAT och veta att de får mer senare som våra bortskämda bebisar kan :)

hus-musen
0

#10 jo visst är de mindre kräsna, allt går ner om man är hungrig!! men svamp kan vara lurigt, de kan vara smak- och luktlösa eller tillomed lukta gott men vara tokgiftiga i små mängder!! finns en svamp (minns inte namnet) som luktar lite vaniljaktigt men man får magpumpas om man äter den.. kanske därför många djur undviker svamp?? ett varningssinne??

har ingen aning men det känns lite troligt iaf

mina r8pojkar äter inte svamp heller..

Qui dormit, non peccat

Ewepewe
0

Mina pojkar vart jätteglada över champinjonerna de fick :)

Crispig
0

#5 Mina käkar champinjoner i alla fall. ^^ hehe

sockerrattan
0

Mina käkar rå svamp… men icke torkad eller tilllagad

Mia//

hus-musen
0

#14 tufft! mina hånskrattar åt rå svamp o puttar ner den i bajslådan! kokt svamp går i men de är tveksamt=)

Qui dormit, non peccat

allobosia
0

Detta hör inte till tråden men men..

Jag vet att många har sina råttor lösa utomhus, är det bara jag som inte vågar det? jag tror inte att dom skulle sticka men fy jag är feg :P

hus-musen
0

#16 jo jag har mina lösa utomhus, de går aldrig mer än en meter ifrån mig o kommer springandes till mig om de hör något konstigt ljud. men man får naturligtvis hålla koll så ingen katt, hund, fågel eller snorunge är i närheten=)

Qui dormit, non peccat

ElinLi
0

#17 hahahaaha snorunge XD