Önskar köpa råttbebis - hona
Hej!
Vi har en råtthona som nu är cirka tre månader gammal och nu söker vi en kompis till henne. Vi söker en råttbebis, hona, högst 6 veckor gammal. Hon skall vara frisk och ha anlag för bra temprament. Därför vill vi ha en råttbebis som har trevliga föräldrar och som inte har varit sjuka, stamtavla är ett plus. Helst vill vi ha roan eller striped, gärna blue. Andra färger och teckningar kan vara intressanta. Vi är beredda att betala ett bra pris för en råtta som stämmer överens med våra önskemål.
/Christine och Gustav
Högst 6 veckor?
Dvs en flicka som är precis redo att lämna mamma? De ska ju vara minst 5 veckor :-)
Varför just en blue striped/roan? det blåa skulle ju i det fallet ändå vara bortblekt på en 6-veckors flicka. Men det kanske är generna du är ute efter?
Hej,
Så här menar vi: Vi är intresserade av råttungar som är högst 6 veckor gamla. Däremot vill vi naturligtvis inte att de skall flytta hem till oss förr än de har "fyllt" 5 veckor. Men om någon har en 2 veckor gammal unge så är vi fortfarande intresserade av att titta på och eventuellt tinga den.
När det gäller teckning och färg så är vi ännu inte tillräckligt kunniga i genetik för att känna till olika geners eventuella egenskaper. Däremot vet vi att vi tycker att roan och striped är vackra teckningar och att alla former av blåa och gråa färgnyanser också är vackra. Vi vill också gärna att våra råttor skall ha en genetiskt stabil och intressant bakgrund.
Vi tar också gärna emot tips om hur vi kan få tag på bra ungar.
Christine och Gustav
Hej!
Nu vet jag ju inte var du bor, men en tjej sa till mig att det fanns en djuraffär/zoobutik (tror att det är i Stockholm) som beställer in ovanligare färger. Imaxoo eller Imazoo eller ngt liknade heter den djuraffären iaf =)
Här är länken till hennes annons, så kan du titta på dem, så kanske du förstår vad jag menar med färgerna =) Båda har en blåaktig färg. Jättefina!=)
http://www.zoonen.se/perzoonen/annonzparken/annonz.asp?oid=949996&fkeyword=råttgrabbar
Du kan ju fråga henne var de komemr ifrån, hon vet bättre än jag =) Om du bor i Sthlm kan du ju gå dit och höra ifall de kommer få in sådana ungar som du vill ha. Även om djuraffär absolut Inte är det bästa alternativet. Men råttorna kan vara lika underbara ändå =)
Lycka till och hoppas att du hittar det du söker!=)
//Sandra
Imazo har ovanliga färger/teckningar, problemet är att dom inte tar hand om sina råttor så bra. Du kan få en jätte fin råtta av dom eller en som är jätte aggresiv.
Min striped hona fick 13 ungar idag (har 3 till som föder i veckan) så det kommer ta minst 5 veckor innan dom är lev. klara. Har ingen stamtavla. Det är allas 2:a kull. Dom fick en kull för ca 6 månader sen på sammanlagt 49 ungar. Alla vart sålda och hittils har de flesta maila mig och vart jätte nöjda. Ingen som har klagat på dom. Föräldrarna har jätte fint humör.
Vart bor ni?
#2: Eftersom roan och striped bleks så kan t ex en black sådan se lite blå/grå ut efter ett tag. Vissa blir sedan helt vita medans andra behåller rätt mycket av sin ursprungliga färg. :)
#4 Okej, nä, jag tipsade bara =) Haha, knappt så att jag hittar överhuvudtaget i Sthlm och jag är ju aldrig där mer än när jag väntar på mitt tåg till Malmö elelr tåget hem. Alltså är jag mest på T-centralen =P Ja, det är ju det med djuraffärer, oftast blir många av djuren misskötta!=/ Vad kul att hon har fått bäbisar!=)
Ja, jag kan då säga att jag är jättenöjd med Baloo!=) Synd bara att jag inte hann se mer av Oliver =( Jag skulle mer än gärna köpa råtta av dig fler ggr! Jag är bara lite orolig att Baloo börjar bli lite tjock, han äter så mkt =P Måste ta en ny bild på honom så kan ju du hjälpa att bedömma =)
Hej hej..
Vi har 2 st kullar hemma.
en kull på 2 å 4 dagar å en kull på 2 veckor.
Båda kullar na har super fina föräldrar men vi har dock inge stamtavlor på dem.
Vi bor i taidaholm i västragötalands län..
Hör av er om ni e intresserade vet jag..
Kramar
_stj3rnfallet_
Jg får skicka kort till dig på den nya kullen så fort jag har tagit några kort på dom.
Vissa råttor äter mer än andra. Man kan aldrig veta det när dom är små. Jag har en tjockis hemma som var minst av alla. Han äter inte så jätte mycket heller men ändå är han jätte stor. Försök att inte ge Baloo för mycket fett. Du får gärna skicka kort på honom
#9 Ja, gärna för min del =)
Haha, ja, Baloo äter minst sagt som en häst =P Jag måste verkligen skicka bilder på honom, ska låta min pojkväns kamera, även om jag hatar det, för att min är trasig. Det går att fota med den, men går inte att föra över bilderna sedan och man hör att ngt är lös i den.
Jag ger inte honom så mkt fett vad jag vet iaf. Han fåt mkt grönsaker. Kanske att det är min balndning som gör honom tjock, men det hoppas jag väl inte. Är inte jättemkt solrosfrön i den, mest av det nyttiga som han behöver. Han kanske inte är så tjock som jag tror, men man blir ju orolig =) Fettma kan ju leda till andra sjukdomar och jag vill ju ha friska råttor =)