Hvilke symptomer har i set?
Hej alle RiF'ere
På et dansk forum er jeg lige pt i gang med en informations indsamling omkring alle de symptomer som er blevet observeret hos danske rottefolk som pt har syge dyr.
Der er ikke i Danmark endnu påvist om der er tale om SDA eller andet, så indtil videre er smitten UCD. (Nice udtryk Allemej).
Denne tråd er beregnet til at i kan skrive de symptomer ned som i har oplevet med syge dyr den senere tid, og gerne ALLE symptomer i har haft.
Det betyder ingenting om symptomet ligner et SDA symptom eller ikke, ALLE symptomer bør tages med.
Dette for at vi i Danmark og Sverige kan sammenligne de symptomer der opleves begge steder, og evt. påvise eller afvise om der KAN være tale om at den smitte vi har i vore to lande er den samme.
Tråden her her IKKE en debat tråd, den er udelukkende en oplysningstråd!
Jeg har i forvejen talt med wintermynta om at starte denne tråd op, og wintermynta har lovet at holde et ekstra øje med denne.
Så jeg vil gerne opfordre jer til at oplyse alle de symptomer i har haft, inklusiv tomme hunner, absorberede kuld, dødfødte og hunner som er gået for lang tid drægtige.
På forhånd tak - og en særlig tak til dig wintermynta fordi du udviser vilje til at samarbejde på tværs af vore landegrænser, tusind tak.

*Fri översättning trött Nicciz*
Hej alla Rifare
På ett danskt forum jag är nu i färd med att samla in information om alla de symptom som har observerats ibland danska folkets sjuka råttor.
I Danmark är det ännu inte fastställt huruvida det är SDA eller något annat, så nu vi pratar också om infektion som UCD. (Nice uttryck Allamej).
Denna tråd är avsedd att skriva ner de symptom som ni har upplevt på sjuka djur på senare tid, men gärna alla symptom ni haft.
Det spelar ingen roll om symptomen liknar SDA symptom eller inte, alla symptom bör vidtas.
Jag önskar detta för att Danmark och Sverige ska kunna jämföra symptomen och möjligen påvisa eller dementera om smittan vi har i våra två länder är den samma.
Den här tråden är Inte en diskussion tråd, det är endast en information online!
Jag har redan kollat med wintermynta att starta denna tråd och wintermynta har lovat att hålla ett extra öga på den.
Så jag vill uppmana er att uppge alla symptom ni haft, även tomma honor som absorberar, dödfödda ungar och honor som har gått över tiden.
Tack på förhand - och ett särskilt tack till dig wintermynta eftersom du visar en vilja att samarbeta över våra gränser, tusen tack.

Jag har pratat med Jan och eftersom han och jag behöver samma saker så publicerar jag mitt frågeformulär här. (ser ni något konstigt eller har frågor ang det snälla ställ dem i den HÄR tråden.) Vill ni vara anonyma och inte gå ut med detta på RIF är ni välkomna att maila mig, niccizz@hotmail.com eller Jan på tamrotten@gmail.com eller någon annan ni litar på som i sin tur kan lämna in uppgifterna anonymt.
Om du namnger andra personer, uppfödare i din rapport så be om ett godkännande först annars skriv X. (det bara för jag ska veta att ni inte missat det)
Snälla besvara dessa frågor:
Har du korsat en potentiel smittväg Gäller 2008.01.01-
-Har du ställt ut råttor på utställning? Vilken/vilka och när?
-Har du besökt någon utställning? Vilken/vilka och när?
-Har du varit på någon djurmässa? Vilken/vilka och när?
-Har du varit på någon råtträff där det funnits råttor? Vilken/vilka och när?
-Har du tagit hem nya råttor? Ja/nej när? Om möjligt från vem?
-Har du levererat bebisar, och haft råttägande köpare hemma? När? Om möjligt till vem/vilka?
-Har du hjälpt till att transportera råttor? Ja/nej
-Har du lånat in-ut avelsdjur? När? Och om möjligt till vem.
-Har du eller personen du lånat in-ut till upplevt symptom innan eller efter händelsen?
-Har du umgåtts med någon som haft råttor utan att hålla fyra timmars regeln? Ja/nej
-Har du besökt en djuraffär och hälsat på råttor, utan att sedan hålla fyra timmars regeln?
-Har du besökt en djuraffär och hälsat på råttor, och hållt fyra timmars regeln?
-Har du haft karantän? Om -Ja, hur länge?
-Har du upplevt symptom även efter karantän?
-Har du medicinerat dina djur och trots det upplevt att någon insjuknat efter/under behandling?
-Har du importerat från Finland efter mars -08
-Har du importerat från Danmark under 2008.01.01-
Hur många råttor har du totalt haft under den aktuella perioden.
(obs råttor som avlidit måste tas med)
Honor?
Hanar?
Hur många har du nu?
-Hur många honor?
-Hur många hanar?
Hur många har avlidit? (eftersom det kan ha omplacerats sålts utöver)
Besvara gärna även dessa.
Grupp Ho1
-Hur många honor under 6 mån?
Grupp Ho2
-Hur många honor mellan 6-12 mån?
Grupp Ho3
-Hur många honor är mellan 12-24 mån
Grupp Ho4
-Hur många honor är över 24 mån?
Grupp Ha1
-Hur många hanar under 6 mån?
Grupp Ha2
-Hur många hanar mellan 6-12 mån?
Grupp Ha3
-Hur många hanar är mellan 12-24 mån?
GruppHa4
-Hur många hanar är över 24 mån?
När du svarar på kommande frågor skulle jag uppskatta om du förutom att svara enbart -Ja på dem symptom du upplevt på dina råttor kunde svara hur många råttor totalt och vilket kön och gärna vilken åldersgrupp dem faller in under. Om du har möjlighet så skriv även gärna under hur lång tid du upplevde symptomen per individ i dagar. Obs. att fråga 19-21 och 27 är något vi ofta själva gissar oss till. Så skriv isåfall gärna -Ja, osäker. om det inte bekräftats av behörig. (veterinär, eller obduktion)
Har du under perioden 2008.01.01- upplevt några av dessa symptom?
1. Porfyrin från ögon och nos i längre perioder
2. Nysningar i längre perioder. (över fyra dagar i streck)
3. Snuva, torr och blöt
4. Svullna halsar, nackar, ansikten
5. Påslagna lymfkörtlar ( hals )
6. Utstående ögon, svullnad runt ögon
7. Insjunkna ögon
8. Snedskalle
9. Uttorkade ögon, förändringar på hornhinnan
10. Nedsatt aptit
11. Ökad aptit och viktnedgång
12. Plötslig och dramatisk viktnedgång/anorexi
13. Nedsatt aktivitetsnivå, slöhet, dåsighet
14. Feber
15. Missljud, biljud och rossel på lungor och luftrör
16. Lunginflammation
17. Plötsligt oförklarligt dödsfall på ungt djur.
18. Tecken på syrebrist/ blå pung, kalla öron mm
19. Anfall
20. Neurologiska skador, balansproblem, frånvarande, inte sig själv.
21. Stroke
22. Stelhet, tidig och plötslig ålderdom, plötslig svår bakbenssvaghet
23. Stela svansar
24. Svullna tasssar och leder
25. Hudutslag, torra områden med röda prickar
26. Utslag på svansen
27. Lymfom.
28. Påslagna lymfkörtlar i ljumskar
29. Tumörer
30. Abcsesser
31. Illaluktande, och/eller missfärgade flytningar och genitala infektioner
32. Livmoderinflammationer
33. Honor som får missfall, absorberar kull, inte kommer in i värkarbete
34. Blod (ej porfyrin) från mun, ögon, nos, anal, eller genitalier
Annat symptom/sjukdom som du upplevt och som kan vara av intresse? Vilket, vilka?
Jag har tänkt svara på Nicciz formulär, en gör det senare, då det inte verkar som det var klart ännu.
Lite kort så har jag en råtta som börjat rossla efter två utställningar i höstas och var tvungen att medicineras.
Efter Luciauställningen så insjuknade samma råtta igen (hon var dock inte med på utställningen), denna gång väldigt väldigt illa. Hon fick baytril och ronaxan, men det tog lång tid innan hon repade sig.
Symptomen hon hade var denna gång inget hörbart rossel, men tungandning,
hängig, trött,
ville inte äta,
lungorna lät inget bra.
Denna gång blev också andra i min flock sjuka, ingen fick allmäntillståndet påverkat, men det var
rossel
nysningar
poriforin

#3 På det här kan du svara :D Jag frågar om jag missat något.
#4 Okej :D
Då ska jag sätta mig ned när jag får tid och försöka komma ihåg allting från det gånga året (lättare sagt en gjort ;))

Jeg håber det lykkes dig at huske det hele