Sele till råttor
Hejsan!
Jag vill ha sele till mina råttor nu i början när dom är lösa på upptäcksfärd inomhus. Målet är att senare kunna kalla på dom och ha mer koll på vad dom sysslar med när jag lärt känna dom och dom lärt känna mig och omgivningen, men jag litar inte riktigt på dom än..de är snabba som blixten och hann precis rädda en av pojkarna från en slaktig död där en datorfläkt kunde vart inblandad. (ska råttsäkra rummet) Det är en gång på 10 som de springer mot mig om de blir rädda, annars kutar de mot buren (som står uppe på en byrå och de inte kan komma åt). Lite smått panik får dom då..
Vet ni några bra selar som dom inte krånglar sig ur och som är lätta att sätta på?
Gjorde en egen men den var väldigt svår att få på plats..
Mvh Malin
Den du gjort själv är den klart bästa… Alla selar är nog krångliga att få på men alla andra, de som säljs i djuraffärer t.ex, smiter de mycket lättare ur.

man kanske ska ta med sig råttan till djuraffären och prova :P

finns egentligen inga riktigt bra selar för råttor, de kommer ur dem om de vill! den du har som du gjort hemma är faktikst den bästa o svårast för dem att smita ur=)
Qui dormit, non peccat

Du kan göra olika övningar som gör att råttan litar på dig och kommer då springa till dig om dem blir rädda.
Det kan vara t ex att du har råttan på ena sidan av en kant, t ex på en soffa, bänk eller bord. Ställ dig på andra sidan och vänta tills råttan kommer till dig. Det tar olika lång tid för olika råttor. Gör så några gånger fördelade på olika tider och dagar. Råttan ska också vara själv.
Sedan kan du göra övningen på olika platser.
Efter den övningen blev mina råttor mycket mer mammiga. Dem springer direkt till mig om det är något som dem blir rädda för.