Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3712 ggr
dunaluva
0

Blod runt näsan? :(

Vad kan det vara för fel om två av mina råttor har blod runt näsan, eller så är det rött snor. inte så mörk rött.

Jag har flyttat dom till en annan bur nu. Men vad kan det vara? :(

- Ellen

errare humanumest ignoscere divinum.

Emma87
1

Råttors snor (och tårvätska) blir rött när det kommer i kontakt med luft, så jag tror det är snor.

AnneN
0

Låter som att det kan vara mycoplasma

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

dunaluva
0

jag har inte fattat dethär med mycoplasma, vad är det för ngt? finns det medicin? :/

- Ellen

AnneN
0

#1 aha det hade jag aldrig hört förr, har bara hört att folk har sagt att det är mycoplasma då det är rött kring nosen och/eller ögonen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

dunaluva
0

dom har inte rosslat eller ngt heller. :/

- Ellen

Ladyinred
0

om de inte låter nåt om dom så är de bara en förkylning.

dunaluva
0

vad kan man göra åt det då? några tips liksom :)

- Ellen

cosmonita
0

#7 Se till att råttorna har det varmt och ombonat i buren och ge dem extra nyttig färskmat med vitaminer och lite protein tex grönsaker -majs, ärtor, avocado mm och tex fiskbullar. Du kan blanda i lite kokt pasta också. Rooibos te kan också hjälpa lite vid förkylning.

ElinLi
0

när råttornas snor blandas med luft blir det rött

Emma87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett tips: Koka rooibos-te (koffeinfritt). Lägg i salvia och vitlök, låt dra några minuter. När det har svalnat till fingervarmt, blanda i honung. Mina ÄLSKAR det (kolla bilden, Kahlo och Stella "slåss" om vattenflaskan) :P

dunaluva
0

tack! det börjar bli bättre nu, ger dom mycket mycket grönsaker och så :)

- Ellen

[vamir]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är nog bara en förkylning =) Min råtta var också sådar och då tog jag kontakt med uppfödaren och hon gav mig råden; ställa buren extra varmt, ge mkt c-vitamin och mata honom men ljummet honungsvatten.

Han är så gott som frisk nu =)

/malin

alex2a
0

jag har läst att rött "snor" runt näsan och även runt ögonen är rödfärgade tårar eller rött sekret. Det är ett virus som beror på stress tex. rädsla, miljöbyte eller fasthållning.

hus-musen
0

#13 råttans snor och ögonsekret blir rött i kontakt med luften=) de är inget virus som gör så att det blir rött! däremot kan råttan utöndra mer sekret om den är sjuk.

Qui dormit, non peccat