Förkylnings huskurer
Många e de här som har bra huskurer. jag skulle vilja att vi samlade ihop några här som fungerar. Så snälla mata på med det ni kommer på :)
Rött (rooibos) te med en vitlöksklyfta i. När teet dragit en stund och blivit liva svalare kan man dessutom lägga i en klick honung.

Du kan få ett snabbrecept alá bli frisk 
Koka dinkel, blanda med inälvsmat, olivolja, gärna alger och broccoli. Krydda med vitlök och ingefära

i te/mat kan du även ha salvia(antiseptisk, antiinflammatorisk och antibiotisk),fläder dämpar förkylningar, rosmarin,pepparmynta är slemlösande,fänkål är slemlösande=)
Qui dormit, non peccat

Mitt förkylningste(styvmorsviol, timjan o ett uns akleja). Som jag även har till försäljning på alt behandlingar.
Självklart näringsriktig kost, nässelpulver, åkerfräkenspulver(innehåller många bra näringsämnen o mineraler)
Mia//
fick tips om kolliodalt silver innan, ska kolla efter det i morron när jag ska till storstan.

jag har provat kolloidalt silver å mja nja….tycker inte att de gav nån vidare verkan…..roobios te tro ja e mer snabbverkande….kolloidalt silver kan no va bra i liten dos å på lång sikt…..inget mirakelmedel direkt….

Svavel (finns att köpa på apoteket)
tänkte ta en tripp in på hälsokost o se vad de har för råd, de borde ju kunna lite om sitt sortiment eller vad tror ni?

#7 svavel? hur tänker du då? de svavelpulver man köper på apoteket används ju först o främts för uppbyggnad av brosk o så=) kan ha viss läkande effekt på exem oxå=)
Qui dormit, non peccat
#7 svavel kan man köpa i alla affärer. Finns ju på tändstickor, men man får skrapa lite först för att få loss det. Eller varför inte ge hela så får de lite tandmotion och sysslsättning :P

jag lägger till lite på kickans.. ;) I emmaGs recept står det att man kan pressa i en apelsinklyfta också :)

#9 Förr i världen använde man svavel vid andningsproblem och förkylning. Men med tiden har det kommit massa andra ersättningsprodukter. Det är tex bla pga av svavel som man använder vitlök vid förkylning.
*tillägg* Ska man vara krass och tänka lite så är det ju inte en vitlök i sig som motverkar förkylning ;) utan det är något/några ämnen i vitlök som ger den önskade effekten. Därför är det alltid bäst att kolla vad för ämnen man behöver vid olika problem och försöka hitta det i produkter med störta koncentrationen. Svavel är tex väldigt temperaturkänsligt så det mesta försvinner vid tillagning upphettning. Så att ha det i te är inte det optimala. Isåfall är det bättre att pressa/hacka ner färsk vitlök i maten.
(ännu ett tänk två steg inlägg från bittra Nicciz) 

#12 jo ioförsig=) men jag hade för mig att de slutade använda svavel just pga att de inte är bara svavel som hjälper utan de är flera ämnen kombinerad=) och för att för mycket svavel är skadligt, man ska ju inte ta mer än 1gram per 10kg kroppsvikt!
persilja är bra föresten, glömde skriva det=)
Qui dormit, non peccat

Jag lagade just Nicciz inälvsrecept (dock inte med ingefära utan bara vitlök som "krydda"). Blandade även i mosade blåbär och hallon, persilja, lite te kokat på salvia och en klick honung. Jätteskum blandning blev det, ser riktigt vidrigt ut. Jag smakade (har för vana att alltid provsmaka råttornas blötmat för att vara säker på att den är fräsch och har lagom temperatur) men denna gång fick det mig att stå i valet och kvalet. Jag visste ju att inget var av dålig kvalité men seriöst det smakade avlopp! Jag tänkte "herregud, råttorna kommer vägra äta!" men dom gillade det verkligen :D Nu sitter dom och smaskar för fullt och jag förundras över hur en blandning av så olika smakämnen kan tillfredsställa mina kräsna små älsklingar :)

#14 haha ja ibland är de otroligt kräsna o petiga o sånt man sj rynkar på näsan åt äter de med glädje
Qui dormit, non peccat