Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1039 ggr
Jinaum
0

Understimulerad råtta?

Jag vet inte vad som är med min ena råtta, Snarf.

Har varit rätt sjuk ett tag ås jag bad min mamma att ta hand om dem lite för jag har varit såpass dålig. Men de har varit ifrån mig max en vecka och då har min mamma tagit hand om dem som jag gör.

Nu när jag tog hem råttorna igen så har Snarf börjat bette sig konstigt. Han biter/nafsar mig i läpparna när han kommer upp och man tror han ska pussas. Det gör ju ont men han har inte lyckats bita hål för jag har dragit mig undan. Är ju inte ksönt precis. Men han gnagar på allt runt omrking honom med, inte i buren vad jag sett utan mer. Lakanet dom har när dom springer i sängen och verkar allmänt hyper. Även mina kläder och knogar. Och JA jag vet att råttor är gnagar varlser. Men de ska väl ändå inte få för sig att gnaga på mig? Min ene better sig normallt, till och med än mer hängivet än innan.

Så jag funderar, vad kan vara fel? Kan det vara att han behöver mer att gnaga på? Eller är han understimulerad och om han kanske är vad ska jag göra då? Kan det vara att buren börjar bli för liten för dem? Den är för liten fick jag ju reda på efter allt som och väntar nu bara på att få skjus så jag kan åka till hornbach och köpa rasket. För jag menar, det är inte kul att inte kunna lita på sin råtta med att pussas för han nafsar mina läppar så det gör redigt ont. Naglarna gör ju ont med…

Så snälla kom med förslag om vad osm kan vara fel och vad jag kan göra.

hus-musen
0

ja de kan vara så att han är väldigt understimulerad o behöver rasa av sig! ge honom toarullar som du gömmer godsaker i, saker att klättra på o undersöka, kela mycket osv. när han biter för hårt så säg bestämt nej eller blås på honom!

o han har nog saknat dig oxå=)

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

jo, brukar dutta till honom på nosen och göra "aja" ljud. än så länge har det inte fungerat. men får börja aktivera honom mer. Stackarn, matte varit för sjuk å ta sig ur sängen XD men då hade jag rätt i alla fall. Mer papperrullar till snarf! :P