Undersökning Sjukdomar (viktigt)
Jag har funderat på att ta upp min smittspårning igen på allvar av flera anledningar. Jag la ner den för ett par månader sen, då dem viktigaste bitarna på vägen inte önskade sammarbeta. Men som det är just nu har det även blommat upp ett utbrott i Danmark och vikten av kartläggning och sammanställning av symptom är större än någonsin. Varför? Pga. av att jag försöker få så mycket material som möjligt att visa och diskutera med dem personer på SVA som jag har pratat och bollat med nu sedan augusti. Och för att alla som hittills har fått provsvar har fått negativa svar på SDA, fast många av symptomen är de samma. Och inga inkubationstider stämmer. Vi kanske alltså står inför något nytt.
Det finns ett geniunt intresse hos SVA och nu drabbade råttägare att forska mer inom detta och jämföra dokumenterade stammar både i Sverige och utomlands. För att försöka avslå eller fastställa hurvida det är en "ny" eller mindre känd bakterie, eller ett "nytt" mindre känt virus.
Men nu är min fråga, skulle ni kunna tänka er att ställa upp? Skulle ni vilja vara anonyma. Det är inga problem. Jag kan förstå det till viss del. Har ni förslag på hur jag ska kunna lösa det isåfall. Då jag kommer skicka ett svarsformulär och beroende på de svar jag får, kompletterande frågor ?
Tror ni att det här är meningslöst? Tror ni att det kan göra nytta?
Snälla bolla med mig. Det är ett h***tes jobb och jag har ingen lust att påbörja det om det från början är dömt att misslyckas.
Jag tycker det är en väldigt bra idé, ju mer vi vet desto större möjlighet har vi att försöka stoppa smittospridningen. Jag ställer gärna upp, vet dock inte hur stora möjligheter jag skulle ha att ta prover m.m. då min ekonomi är rätt begränsad.

Jag har ju inte haft någon kontakt med andra råttor på väldigt länge och har inga råttor som visar symptom så tror inte jag har något.
Men om man skulle ha det, vad kan man då konkret göra för att hjälpa till i spårningen? Bara höra av sig till och börja med, kanske?
Älskar mina stora små vänner..

#1. Du behöver inte ta några prover. Först och främst behöver jag ett svarsformulär besvarat. Och du som alltid är vettig, klok o diplomatisk ;P kan du komma med idéer hur det ska lösas praktiskt för dem som önskar vara anonyma? Tror du om du ransakar att många ställer upp?
#2 Du är indirekt inräknad i kedjan, för du har råttor från mig och befann dig på Edeboutställningen. Och eftersom vi inte vet när det först kom in i/poppade upp Sverige pga. att inkubationstiderna är helt åt skogen ologiska kan man inte avskriva någon än sålänge :( Och jag säger samma sak till dig som till Kickan ;P kan du komma med idéer hur det ska lösas praktiskt för dem som önskar vara anonyma? Tror du om du ransakar att många ställer upp?
Om man får vara anonym tror jag att många kan tänkas ställa upp. Du kanske helt enkelt kan starta något slags formulär på internet, som man bara kan skriva i… Känner du någon HTML/kod-kunnig? Finns några på r8forum annars tror jag…
Fast risken då är väl att man inte kan hålla koll på hur ärliga folk är, att folk inte svarar flera gånger m.m. Men det kan man väl aldrig vara helt säker på…

Ja, jag ställer upp, självklart förstås! Visste inte att jag fortfarande var i riskzoonen.
Och svarsformulär låter väldigt bra.
Ang. anonymiteten.. Ska det bli ett lönsamt arbete så måste ju den som utför arbetet veta vilka råttor det handlar om. Då gäller det att de ansvariga alltså får veta men att man tillämpar ett eget litet kontrakt om tystnadsplikt. (sen kan man ju diskutera hur man gör ett sånt hållbart) Alltså att endast SVA och de som utför arbetet med att samla in formulär vet om. Har SVA tystnadsplikt förresten?
Total anonymitet tror jag är omöjligt. Eller finns det kanske något smart förslag på det? Kanske går det att lämna in uppgifter direkt till SVA? Men dp blir det kanske svårt att fortsätta kejdan.. Vet inte riktigt..
Om du leder arbetet, Nicciz, och ger ut uppgifter åt mig att söka upp så ställer jag gärna upp och spårar lite.
Älskar mina stora små vänner..
Vi har ju ingenting här, men så har vi hållt oss hemma oxå. Men jag tycker det är en bra idé med ett frågeformulär, så man kan bena upp den här smittan, och komma fram till vad det är för något.

Jag vet ju att många är skeptiska till att det är jag som gör det här så därför tänkte jag att jag kanske kunde få dem att medverka om dem fick vara anonyma. Jag vet att det inte är det ultimata. Men känner att det ändå är bättre att det på något sätt framkommer hur det ligger till än inte alls.
Ska prata med en bekant om HTML-kodning, Tack Kickan. Annars kanske man kan skapa en anonym mail eller något.
Tystnadsplikt vet jag inte hur man ska kunna tillämpa, eftersom det är jag i egenskap av privatperson som samlar. Man kanske kan formulera ihop något som jag har skrivit under på i samband med att man svarar på frågorna.
Du får jättegärna hjälpa till Terato.
Jag har ännu inte riktigt styr på med vad, eftersom det hänger ganska mycket på hur vi ska gå till väga.
Ursäkta om jag är lite bakom flötet :-/..
Vad är det du ber om hjälp till?. test provningar på våra djur med blodprov etc, besvara en enkel formulär med frågor om våra råttor eller om vad vi tror det kan vara?
Jag ställer upp om ni behöver mig. Inte varit på någon av de mässorna eller varit i kontakt med någon utav inblandade råttor vad jag vet.
Varit på husdjursmässan, vet inte om det finns någon risk där. Skulle tro att jag inte har något här, men man kan aldrig vara försiktig nog. Behöver inte vara anonym heller. Vill väldigt gärna att vi kommer på vad det är och hittar ett sätt att bli av med det. Dock kan jag inte ställa upp på något ekonomisk denna mån. Just behandlat allt här för ev ohyra.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan, det är nog jag som bara inte uttrycker mig tillräckligt tydligt 
Först behöver jag få svar på om och vilka sjukdoms symptom ni upplevt det här året. Om ni på något sätt korsat en ev. smittväg. Via utställning, mässa, träffar, leverering av bebisar, transport, in-ut låning av avelsdjur osv.
Alltså inga provtagningar, eller andra utgifter. Bara lite tid och massa ärlighet 
Jag behöver försöka få en total bild. Och hittills är det bara 7st som ställt upp.
Jag tycker också att det varkar som en bra idé. :) Om jag behövs, så ställer jag absolut upp!

jag tycker att de låter som en bra ide! nu har jag ju ioförsig inga smittade/sjuka råttor men om jag hade det så skulle jag gärna ställa upp=)
Qui dormit, non peccat
#9.. ah tack för bättre förklaring. Dyker nått upp så säger jag till. Men jag tror inte att jag råkat ut för smittan. Men man kan ju aldrig vara säker även om man inte var på mässan.
Kan ju komma i kontakt med en ägare och hinna hem innan smittat dött ut i mina kläder.
Dyker nått upp som kan misstänkas, så säger jag till.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag kan också ställa upp fast jag har ju aldrig träffat någon annan råttmänniska eller dess råttor… :P men behövs jag så räkna med mig!

Jag ställer också självklart upp och behöver ej heller vara anonym. Inte för att jag har upptäckt några direkta symptom, men jag antar att jag också, likt Terato är "indirekt inräknad", då jag har en sk. "niccizråtta" här.
Nicciz, du vet vart jag finns om det är så att du vill terrorisera mig med diverse formulär. ;)
jag hjälper gärna till om jag kan. funderar på att försöka få fram pengar med hjälp av Riffe;)
är snart klar med första kapitlet och kan då sälja första delen som en serie till intresserade. kan lägga en del av dem pengarna till denna "forskning".
Min blogg: SweGizmo.se

Jag tror inte att man ljuger mer om man är anonym som om man ej är anonym. Antingen är man en ärlig person eller ej. Om folk ljuger så går det ändå inte att göra något åt.

*puttar upp till nattskiftet 

Gå å lägg dig nicciz :P

Puttar upp tråden då det fortfarande är en aktuell fråga.

Jag ställer också upp, tycker det är bra att detta diskuteras och undersöks :)

Jag ställer självklart upp fast jag inte träffat några andra råttmänniskor, eller att mina råttor träffat andra råttor. Men det är bra att undersökningen går ut till så många som möjligt
Ställer självklart upp så som råttor hoppat fram och tillbaka i det här huset…
Men om man vill vara riktigt anonym så kan man skriva ut formuläret, fylla i och skicka per post till ansvarig?