Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 513 ggr
[Malin3033]
0

Går i råttankar..

Hejsan! Har smygit runt nu lite på Rif i flera månader och har nu börjat komma lite i råttankar. Har haft hamster tidigare och har fortfarande kvar en. Tog två kullar och därmed har jag sammanlagt ägt 24 hamstrar, så grunderna i smådjur har jag koll på. Jag har nu börjat kika lite på bur.. har besökt djuraffärerna i staden där jag bor men upptäckte idag att ingen av dem säljer hyllplan, vilket är ganska frustrerande då jag tänkte köpa fågelbur lr liknande och det ingår ju sällan hyllplan. Tips? Någon speciell bur som passar för två råttor som är enkel att städa, bra luckor osv?

Har ej kollat in uppfödare än men som sagt, smyger runt här och på hemsidorna på uppfödarlistan. Men ännu är det ej akut med råttor utan jag går mest och förbereder mig och väntar på "de" råttorna. Har funderat på att skaffa honor, tips kring könen? Är det något speciellt man bör tänka på när det gäller dem eller är det individuellt bland varje råtta?

Utställningar i Kallhäll, hur ofta hålls dem? Säljs det råttor där? Är det att rekomendera att köpa råttor under utställningsdagar?

Tror det var allt just nu. :)

niffen
0

Gå på ikea och titta efter brickor som passar buren du tänkt på. Jättesmart och superlätt (lättare än köpesplan) att torka av!
Bur är lättast för dig att bestämma, vad du vill ha. Stora luckor är ett tips! Sen får du ju tänka på vad du har plats med, vart du har plats, hur vill du att den ska se ut, ska du skaffa fler råttor senare?

zickan
0

Kolla på blocket.se efter bur. Där kan du hitta färdig inredda till bra pris. Nya på zoo är oftast väldigt dyra.

Jag kan inte klistra in med firefix. strular.
Men sök på blocket efter "bur till gnagare med mycket tillbehör". Den ser helt okej ut för två st och har med allt tbh som behöv.

Jag tror inte man får sälja djur på utställningar om de inte är bokade innan. Smartare att kontakta en uppfödare och se vad som finns. Eller planeras.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

KickanW
0

#2: Jodå, visst får man sälja råttor! Jag köpte en råtta utan att ha bestämt det innan på Luciautställningen :) Däremot går de ganska snabbt åt, och man måste ha lite koll på vilka som är uppfödare så man kan fråga runt.

Roligast är ju om man har kontakt med uppfödaren långt innan och kan se hur kullen utvecklas och tinga när de är ganska små!

[Malin3033]
0

#1 hur får man sedan fast dem?

tittade åp buren Zickan tipsade om, såg hålt OK ut men hur bra är det med trähyllplan? blir inte dem lät dåliga?

tack så mycket för alla tips!

niffen
0

Jo, trähyllplan ska man inte ha, börjar lukta fruktansvärt efter ett tag och lukten försvinner inte hur mycket man städar. Brickor från ikea i plast eller liknande är suveränt! Antingen så kan man ha små "klädnypor" med krokar på och sätta fast med dom, eller så borrar man små hål och använder buntband eller ståltråd eller liknande. Finns många sätt, beroende på vilken bur du ska ha!  :)

Elipowe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Exempel på bur med ikea lock som hyllplan :D!