Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 1148 ggr
[PixelMollan]
0

Ny råttägare! :D

Idag gick jag hem med två små råttbebisar :D Och ni kan tro att jag är glad! :D
Helt otroligt att jag äntligen har ett par råttpojkar här hemma :)<3
Jag försöker låta dom vara nu när dom nyss kommit hem men det kliar i fingrarna och jag vill bara pussapussapussa på dom :D
Kunde inte låta bli att ta lite foto.

Behöver lite namnförslag också :) Help?
Vad färgerna heter får ni också gärna berätta, för det kan jag inget om.

Mvh Malin

[PixelMollan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så otroligt söt <3

[PixelMollan]
0

Lixom åååh!<3 Pussa ihjäl <3

[PixelMollan]
0

Samma pojke igen :) Klättrar lite på min hand :)

Falurven
0

ÅÅHH!! :D:D:D Fy sjutton vilka härliga :'D Längtar efter mina små nu igen :'D Jättefina bilder! :)

Mvh Nathalie

Molle08
0

för den första är ju en agouti och den andran råttan är husky

Namn förslag..

Bill  Bull

Tor  Oden

Lotus  Lokus

Jack  Zack

Falurven
0

Kan ju tipsa dig om den här sidan med massor av djurnamn x) Gillar dem kinesiska och japanska namnen jag ;D

http://lowchensaustralia.com/names.htm

Mvh Nathalie

Emma87
0

Åh vilka fina! Grattis!

saknareytyp
0

Grattis!! :)

[PixelMollan]
0

namnen blev dallas på den med bläs och candino(dino) den svarta :)<3

Har en liten snabb fråga bara. Dom "slogs" nyss. Inte hårt eller så , men leker råttor ofta med varandra, asså typ brottas. Om dom bråkar så får jag ju sära på dom och hitta nya kompisar..

niffen
0

Nej, bebisar brukar brottas, så jag tror inte att det är någon fara alls! Bara det inte blir bitsår…

[PixelMollan]
0

Okej :)

xD

[PixelMollan]
0

Bättre :P

hus-musen
0

naw sötisar=)

Qui dormit, non peccat

saknareytyp
0

Sjukt söta! :O :)

pebb
0

Urgulliga!

[Malin3033]
0

är den svarta verkligen aguti? ser ut som svart tkr jag.

[PixelMollan]
0

jag tycker också den svarta ser svart ut.

empan-hampus
0

Har den vitt på magen? =)

[PixelMollan]
0

japp kritvit :)

empan-hampus
0

Då är det en black europe belkshire =) Jag har två sånna ;)

KickanW
0

#20: Det är inte helt säkert. Får man se en bild på magen?

CamillaS
0

#20 det beror på hur teckningen ser ut under magen. :)

[PixelMollan]
0

Ojsan!!! Nu blev de fel! Den gråa med vit bläs är vit på magen :$ Den svarta har en söt liten vit prick bara :P

empan-hampus
0

Är det black europe belkshire om dom ser ut såhär:

Allamej
0

Så söt! Och ja :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[PixelMollan]
0

Så mkt vitt har han inte :)

Haha där sitter hans vita pussprick :P

empan-hampus
0

Okej =) Och om det är en prick är det nåt annat? Har någon nån bild på hur det ser ut då?

[PixelMollan]
0
empan-hampus
0

#26 Oj.. Hahah det var inte mycket xD

[PixelMollan]
0

hahah nej de va inte det xD Men man lägger ju märke till den iaf :D

gulzebra
0

Black european berkshire skulle jag nog säga där, möjligtvis missmarked? Och såklart, om han har vita strån i det svarta - silver black european berkshire (missmarked?) :)

Den bläsade grabben är huskey roan. Färgen vete sjutton, mink tror jag?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

CamillaS
0

Jag tror husky roan killen är mink. Ser ut som min Nico när han var liten. :P

CamillaS
0

Så här ser min Silver black eurpean berkshire ut.
Jag tror nog att din är det med för irish tror jag inte då fläcken sitter så långt ner på magen. (irish en triangel mellan frambenen)

[pankakan]
0

Namn: typ salami & digestive ^^

RatLover
0

ja jag har ju redan sett dom på bdb, otroligt söta! :)

[PixelMollan]
0

#34 namnen har redan blivit dallas och dino :) men tack iaf :)
#35 jaa dom e så sötnötiga <3

[Malin3033]
0

Hur vet man att den är roan?

empan-hampus
0

#33 Nu fattar jag ingenting… min ser ju ut som din? Men alla har sagt att han är en black european berkshire…

hus-musen
0

#38 ja din är en black eubk.. och råttan i inlägg 33 är en silver black eubk.. silver är den för att den har silvrerade hårstrån i pälsen.

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Letade mig hit efter badtråden! :)

Till er som tycker att det är snurrigt med teckningar och färger:

1. Teckningarna irish och eubk är snarlika. Skillnaden är att en perfekt tecknad irish har en trekant mellan frambenen medan en perfekt tecknad eubk har en lång fyrkant som sträcker sig mellan frambenen och ner mellan bakbenen. Eftersom Dino har en prick så långt ner så gissar de på att han räknas som eubk och inte irish. Men då missmarked, alltså att den inte är perfekt tecknad(långt ifrån!) :P Det kan ibland vara svårt att bedömma vad en råtta har för teckning när den är missmarked. Fler teckningar: SRS Teckningar 

Bild hämtad från SRS hemsida:

Irish:

European Bershire(Eubk):

2. Silver eller silvrering är när råttan har en massa silverfärgade hårstrån i pälsen. Silvreringen kommer successivt när råttan blir äldre och ger ett glänsande intryck. En perfekt silvrerad råtta ska ha lika många färgade hårstrån som silvrerade, jämnt fördelat i pälsen. Men sen finns det förstås många råttor som har lite mindre eller bara några få silvrerade hårstrån också. Bild hämtad här

Närbild på silvrerad råttas päls

3. Roan är i sig ingen teckning utan en blekningsgen. Den gör att färgen på råttan bleks mer eller mindre. Vissa bleks helt vita medan andra behåller mycket färg. De kan blekas i perioder eller under hela livet. Roan bleker alla färger men finns endast på teckningarna huskey och striped! Bild hämtad Här

Bild på delvis roanblekt råtta!

Dino ser helt klart ut som en black! Förmodligen silvrerad eftersom de allra flesta black i sverige är det. Då blir han en Silver Black Eubk! Silver är silvreringen, Black färgen och Eubk teckningen.

Gissar, precis som tidigare att Dallas är Mink Huskey Roan! Mink är färgen, Huskey är teckningen och roan är blekningsgenen!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[PixelMollan]
0

Oj så mkt fakta :D Tack! Nu har jag lärt mig mkt.

Tappar dom "bebispälsen"? För Dallas är lite mörkare nere vid benen/magen/sidorna nu och inte lika fuffig, så va han inte när jag köpte honom.

Terato
0

Ja, de byter ut bebispälsen! Men att Dallas ljusnar beror på roanblekningen. Den kommer ju fram tydligt när bebispälsen byts ut också. Vissa färger kan ändra utseende lite när de byter ut pälsen. Oftast mörkna lite, vad jag förstått. Ja, vuxenpälsen är strävare, det är helt rätt. Dock brukar väl oftast roan bleka från sidorna och upp och inte tvärt om. Har du möjligtvis någon ny bild?

teratos.r8or.se

[PixelMollan]
0

*springer iväg med kameran*

[PixelMollan]
0

Han har "fällt" på huvudet och på sidorna, där det är mörkare än på ryggen. Innan hade han den ljusa ryggpälsen på hela kroppen.

Terato
0

Haha, han ser ju ut som min Nemi gjorde när hon blektes! :O Och hon har andra, ovanligare blekningsgener än roan. Hoppas någon kunnig kan svara.

Jag har aldrig haft en roan och vet inte hur de brukar blekas riktigt så jag överlämnar till någon kunnig! Men enligt alla bilder jag sett så bleks de från sidan, inte som Dallas.. Hmm..

teratos.r8or.se

hus-musen
0

jaopp han ser ut som en roan=)

min ena pojke blektes över rumpan först, sen ena sidan, sen huvudet o sist den andra sidanGlad så de kan nog blekas lite olika tror jag=)

Qui dormit, non peccat

[PixelMollan]
0

Kanske finns roan som blir mörkare xD haha! nej men skämt o sido :P han blir kanske först mörkare när han tappar bebispälsen och sen ljusnar han igen :)

Terato
0

Ja, du ser! Det stämmer nog som du säger. De klassiska blekningarna man ser på alla bilder är ju där de blekts nerifrån och upp, liksom. Så det är ju så man förväntar sig att en roan ska blekas.

teratos.r8or.se

TheBest
0

buu och bää? :D

[Malin3033]
0

Hm, men om man nu har en husky, hur vet man då om den är roan eller inte? tycker myyycket om dallas! vad är han för färg`?

Allamej
0

Husky och striped är de teckningar som är förknippade med roan. Dom bleks mer eller mindre allihopa. :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

KadjaNina
0

Ylva såg skithäftig ut som liten! Hon var roan..

Skickar med en bild =) Sätter även in en bild på henne när hon var äldre och hade blekts.

KadjaNina
0

Hittade bara en skitkass bild på henne & Doris. Jag var så dålig på att fota mina råttor när jag hade dem och här använde jag den uslaste kamera som finns. Ni ser ju hur mkt ljusare hon blev med tiden.