Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 699 ggr
[m00nfl0wer]
0

Bits.. men bara genom gallret?

Jag och sambon har två råttpojkar på 8mån. Dom har aldrig bitit oss när vi haft dom uppe.. men petar man in fingrarna genom burgallret så hugger dom direkt. Kanske tror dom att man ska ge dom någonting gottigt? Jag vet inte.

Det enda som Lexus kan göra när man stoppar ned handen är att ta tag lite lätt och försöka dra in en i buren (Som om jag får plats där? Höhö) Men aldrig bitit så det gjort ont.. bara genom gallret. Det fick min 3åriga dotter erfara när hon tänkte klappa genom gallret. Så nu måste vi varna alla så att folk inte stoppa in fingrarna genom gallret, haha.

Fler som har det så? Som sagt, dom har aldrigt bitits när vi har dom uppe och gosar (Även om dom är spralliga och gärna springer runt än sitter och gosar i famnen)

Kanske ska tilläggas att det är zooråttor. Jag vet, osmart att köpa från djuraffär men just då visste jag inte vart man kunde få tag på råttuppfödare. Så en del av mig ångrar att jag köpte från djuraffär. Jag själv som varit otroligt noga med att inte köpa zookaniner när jag hade en miniuppfödning av kaniner en gång i tiden.

Oj nu blev det långt.. så.. min fråga. Fler som har det så? Råttor som enbart bits genom gallret men aldrig när man tar upp dom? Glad

RatLover
0

Nja, mina tjejer "smakar" bara på fingrarna ibland när man stoppar in  dom genom gallret. Det gör inte ont utan dom bara skrapar med tänderna. :)

KickanW
0

Man ska egentligen inte peta in fingrarna genom gallret till något djur, många reagerar genom att bita då. Det blir såklart värre om man brukar peta in mat genom gallret ibland också!

Ett tips är att sticka in fingret långt så de verkligen får chansen att lukta ordentligt. Det är några (som varit lite oroliga) som petat in fingrarna till mina råttor och bara petat kort, samt ryckt till och tänkt dra ut fingrarna… Och då har råttorna reagerat genom att bita tag i fingret för att hålla det kvar. Jag antar att de inte tyckte att de fått lukta tillräckligt.

De har dock aldrig bitit riktigt så att det gått hål eller blivit något märke… Utan mer hållt fast fingret bara.

sussa08
0

Har du gett råttorna mat genom gallret? Detta gan ge den ovanan att bita på första bästa som komemr in…

Mina killar biter inte genom gallret, men ingen får stoppa fingrarna där heller… Kan gända att det luktar för gott :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[m00nfl0wer]
0

Okej. Hmm.. våra har iofs bara huggt min dotter i fingret så det började blöda (Små och känsliga små fingrar). Jag själv vågar inte stoppa fram fingrarna på gallret och min sambo har försökt med då ser man att dom försöker bita. För när vi försöker plocka upp dom så bits dom inte. Glad

pebb
0

YES!!! Har haft ett antal råttor som har betett sig på det viset, beror ofta på att någon har roat sig med att mata genom gallret, inte smart! Den ena jag har nu t.ex. litar jag inte helt på, fast hon kan bitas även när jag stoppar in handen ibland om hon sitter i sin korg, gjorde hon aldrig innan. Tror det beror på att jag ett tag gav henne goda saker ur handen så hon började förknippa mina fingrar med mat, kan säga att jag har slutat med det! Hon har dock aldrig bitit så hårt så det har gått hål.

[m00nfl0wer]
0

Nope, vi stoppar inte in mat genom gallret. Är noga med att det ska läggas in genom luckan i matskål.

Ja, vi brukar ju inte peta in fingrarna. Vi märkte det av en händelse då dottern ville peta en (Nyfikna ungar, ni vet) och när vi kommer emot så vill dom bita. Kanske är så att dom vill hålla i och lukta? För det gör dom när man öppnar luckan och stoppar in handen.

KickanW
0

_"Kanske är så att dom vill hålla i och lukta? För det gör dom när man öppnar luckan och stoppar in handen."
_Det var precis det jag skrev ;)

[m00nfl0wer]
0

Äsch, jag är trött och ser inte allt. Flört

KAGE
0

Som sagt, inga fingertoppar! Får dom tag i ett så tar som hela handen ;P nej men det är mycket bättre att sticka in hela fingret.
Och ge ALDRIG mat genom gallret!

/Karoline.

sussa08
0

Och inte lukta mat om fingrarna, det är nog lite för frästande att bita i :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

imilija
0

mina gör samma sak, hugger ordentligt om man sticker in fingret men har aldrig bitit mig om jag öppnat luckan och stuckit i handen eller har dom ute. något litet gnag i naglar (och kläder, och kuddar, och tevekontrollerna. blabla.) men aldrig bitit hårt!

känns som att de flesta djur i bur gör på detta vis. det dumma med djurrädda människor är att dom sällan vågar sticka in handen och klappa utan vill bara peta genom gallret och då får dom sig ett hugg! hihihi. varning för ondcirkel.

[m00nfl0wer]
0

Aww.. ni skulle sett nyss. Jag satte råttorna i dotterns hink och där satt dom och myste medan hon klappade dom och pratade med dom. Dom började knastra med tänderna(?) också.. hört att råttor gör så när dom myser? Skrattande

Så skönt att hon inte är rädd över huvud taget. Utan hon vill fram och låta dom lukta på hennes fingrar. Hon tycker det kittlas, hehe.

SweGizmo
0

Mina kan bita i tron om att det är mat. aldrig gått hål på mej iaf. men min sambos kompis satte in fingret och då gick det hål, sedan när han prövade igen så bet dem inte. antagligen kände dem inte igen hans lukt och trodde definitift att det var mat, men andra gången så visste dem att det var ju ett finger.

jag har tyvärr vart dum nog att matat genom gallret… men nu undviker jag det. jag har förökt att vänja av dem med det istället genom att istället för att bita/ta tag så ska dem slicka först. Detta har jag gjort genom att ha glass eller annat flytande och gott på fingret, detta måste dem ju slicka av och inte ta tag i. efter detta har dem blivit bättre på att inte ta tag(bita genom gallret:)

Min blogg: SweGizmo.se

hus-musen
0

jag matar genom gallret utan probem, mina pojkar bits inte genom galler. eller ja, de biter inte mig iaf vet inte om de skulle bita nån annan då jag är bestämd just med att folk ska ge fasiken att peta in saker,mat o fingrar genom gallret när råttorna inte känner igen dem.

Qui dormit, non peccat