Vad räknas som zooråtta?
Mina råttor (iallafall de tre jag hade nyss innan de dog, och de 2 jag har nu) kommer från en uppfödare, men jag har köpt dem på Nybro Zoo (en djuraffär).
Är de zooråttor då?
Jag har köpt alla 5 på exakt den dagen de kom till affären. De 3 jag köpte 2006 hade inte ens hunnit lämna lådan de kom i förrän de fick följa med mig hem.
Men jag antar väl att jag har zooråttor.
Sen har jag haft råttor förr som har blivit födda i affären också, så de är ju ingen tvekan om att de var zooråttor då.
Och jag hade 2 "zooråttor", en hona och en hane, som råkade kukelimura här en gång, vilket resulterade i 7 ungar… är de ungarna zooråttor då? Eller är de från en uppfödare (mig)? (Jag behöll givetvis alla ungarna själv… kan inte direkt sälja djur).
golf.ifokus.se
Zooråttor = uppfödda av grossister som säljer till djuraffärer. Dvs massproducerade.
/Karoline.

#1 Om djuraffären föder upp då till försäljning
det är iaf så jag räknar zoo-råtta. En råtta inköpt på ett zoo, oavsett om det är grossist, uppfödd på plats, hemma eller av uppfödare och inlämnad utan stamtavla.
Villket för mig innebär att en kull från två zooföräldrar som i TS exempel bara är två råttor med zooföräldrar. Men inte zoo-råttor. Däremot räknar jag dem som individer med okänd bakgrund ;P
Håller med Nicciz. För mig är alla råttor köpta från Zoo just zoo-råttor, oavsett härstamning. En kull efter zoo-råttor är just bara det, en kull med okänd bakgrund. Tveksamt om jag skulle kalla någon en uppfödare efter en tjuvparning dock. 
uppfödaren i fråga är en flicka på 13 år som köpt sina råttor på nybro zoo för några år sedan, och nu drar upp gulliga ungar… Jag känner familjen i fråga.
Men om man har flera generationer av råttor från samma zoo-affär och vet att dom föder upp dem själva, räknas det som zoo råttor också? ;b Ifall man avlar vidare på någon av generationerna..

#4 Va? Vet du vem som har fött upp mina råttor? =) Skulle vilja ha exakt födelsedatum på dem om det går att fixa då. Just nu har jag satt 13 november eftersom hon på Nybro Zoo sa att de var "ca 5 veckor" när jag köpte dem. Skulle vara bättre med ett exakt datum.
Men om man tar min första mus då, mitt första husdjur. Henne ville jag ta ungar på (olyckligt vis, eftersom hon dog av det, men 8 ungar överlevde). Jag parade henne först med en hane från djuraffären, utan resultat. Sedan parade jag henne med en annan, och det lyckades… Då var ju det medvetet, är jag en "uppfödare" då? (Det var 1999). Jag behöll alla ungarna utom 2, vilka jag vid ett senare tillfälle köpte tillbaka iallafall.
golf.ifokus.se
jag har varit där en gång och tittat på råttorna, hemmes mamma och min mamma e gamla kompisar. Då hade hon fyra olika kullar i varierande ålder, tror de e svårt att veta exakt vilken av alla kullarna du har ifrån… :(
Just nu tror jag inte de har några råttor alls på nybro zoo. Frågade för ett tag sen och då letade de efter råttor tydligen. Med andra ord använder de sej inte av imazo och liknande vilket är ett stort plus :) Jag går alltid dit de gånger jag är i hemstaden, i höstas fick jag en råtta av dom. En liten tunn dubbelrex… De ville inte sälja den då de trodde nåt var fel i o med pälsen.

De hade råttor på Nybro Zoo som de fick in natten mellan 17 dec och 18 dec.
Jag köpte mössen den 17 dec och frågade var råttorna var, eftersom han hade sagt veckan innan att de skulle komma den dagen.
Men de skulle tydligen komma sent på kvällen, så den 18 dec gick jag tillbaka för råttorna.
Och tror inte de har "tagit slut" än… fast det vet jag iofs inte, för jag har inte varit där sedan innan jul. Det var nog runt 16 råttor där när jag köpta mina 2.
Och den 18 dec skulle mina råttor tydligen vara "ca 5 veckor"… så man kanske kan luska i ett exakt datum, beroende på hur stor variation hon har på åldrarna på sina kullar.
Jag har praoat i den djuraffären nästan alla praotillfällen då jag gick i skolan. En gång köpte jag en råtta som de hade i källaren, för han skulle tydligen vara aggro mot de andra, men han var världens gosigaste. min absoluta favorit bland alla hanar jag har haft.
En gång fick jag en hamster som tydligen också var aggro, men han var jättesnäll här hemma =)
Hur var det med den råtta du fick då?
golf.ifokus.se
tyvär fick han avlivas då han bet både mig och andra råttor och mobbade alla nya jag försökte sätta ihop honom med, även yngre…

zoo-råttor är för mig alla råttor som avlas för att lämnas in på zoo. spelar ingen roll om de är från en grossist eller en uppfödare som lämnat in överblivna ungar, de är zooråttor alltihop. tar man kull på två zooråttor så anser jag oxå att de ungarna är som zooråtte-ungar, inte uppfödarungar.
Qui dormit, non peccat