Hur mycket mat?
Hur mycket mat ska en råtta egentligen ha per dag?
Jag får aldrig någon uppfattning om hur mycket de äter då jag ser till så de alltid har tillgång till mat.
golf.ifokus.se
dom ska väll egentligen ha tillgång til mat hela tiden, eftersom dom är "småätare"
dom äter lite i tagen men ofta lixom ^^
Mina 3 hanar äter upp (oftast) alla sin mat under natten (ca 1½-2 dl färskmat) dem brukar få mat från middagen vid 21.00 tiden.
torrfodret är slut efter ca 2-3 dagar (när jag fyller den full brukar det vara 2-3 dl mat)
under sommaren får dem dock färskmat oftare men mindre portioner eftersom jag är rädd att det ska bli gammalt innan dem hinner äta upp:/
Min blogg: SweGizmo.se
Mina får sin middag vid 18-20 typ. All färskmat är borta om på dagen. De får kanske 1½ dl färsk mat.
Torrfoder är aldrig slut här. Men jag brukar se till att där alltid är ca 2 dl. Bytar helt mat efter 2 dagar. Händer ibland att det också tar slut på natten. Men då är det bara att fylla på.

1 dl färskmat per vuxen råtta och dag räknar jag ungefär. Torrfodret har jag ingen aning om hur mycket de äter av!
Älskar mina stora små vänner..
Min fick alltid tillgång till sin torra mat hela tiden och färskmaten fick dem när jag själv åt och frukt och grönsaker lite då och då
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Torrfoder har mina ständig tillgång till, kan tänka mig att jag fyller på med ca 3-4 dl per dag till mina 4 hanar. när de gäller färskmat så får de en skål fylld vid 21tiden, de kanske går i 4 dl i skålen.. den brukar vara uppäten på morgonen! torrfodret ar aldrig slut, fyller alltid på innan.
de svåra med att jämnföra såhär är att alla råttor äter olika beroende på kön, storlek och ålder=)
Qui dormit, non peccat
glömde nämna att på morgonen brukar dem få en skvätt välling/majsvälling.
Min blogg: SweGizmo.se

#8 hoppsan, hur många råttor har du i varje bur då?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
13 i honburen o 12 i hanburen, vuxna blandat med hungriga växande bebisar!
Torrfodret finns i buren hela tiden =) "Mänsklig" mat får dom på morgonen och på kvällen ;)

#10 aha det förklara den stora mängden mat =)
Torrfodret mäter jag aldrig, fyller bara på skålen då det är slut. "vanlig"mat får de ca ½ barnmatsburk på kvällen eller samma mängd av det vi ätit till middag om det inte är för starkt för råttmagar.
Har 2 råttor
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jag har just nu en skål med torrmat och en lite större med färskmat och det fylls på varje dag och färskmaten slängs efter varje dag om den hunnit bli gammal eller tårr (; jag har två honor (=