LÄS till er medlemmar
Just nu sitter jag och funderar över detta forumet , tydligen får man inte ha sina åsikter uttrycka för då är man dum för man skriver det. Ursäkta mig men jag trodde forum var ett ställe där man diskuterade saker och ting som mogna människor , där alla hade sin rätt att uttrycka sig och ha sin åsikt.
Jag har sett att det har "hackats" på folk , är det såhär det funkar här eller? ALLA och då menar jag ALLA har rätt att uttrycka sig utan att folk ska kalla en dum eller liknande , lägg ner 2 års beteende och väx upp människor. !!!
Låt mig citera dig: "Sen Elinor96 , uttrycker du dig så är du ju dum , detta är ett forum och om det är råttforum ?"
Har du då mer rätt än andra här inne att kalla folk dumma?
Tänk lite på vad du själv skriver innan du skriver ett inlägg där du försöker läxa upp andra.
Jag ska för första gången uttrycka min mening på detta forum när det gäller tonen mot andra, jag har försökt att hålla mig utanför men jag ska denna gången göra mitt första och sista inlägg gällande den här diskussionen. Jag tycker att det påminner lite om att ha barn, tänket: jag vet bäst när det gäller mitt barn och vill gärna tänka negativt när jag ser hur andra gör med sina ungar om det inte går i linje med hur jag brukar göra. Det tror jag är en vanlig tanke hos föräldrar men också hos djurägare och jag tänker att det kanske vore bättre om man tänkte på hur man formulerar sig, istället för att skriva: Så kan du inte göra, eller hur kan du vara så dum, så kan man väl ge tips på hur man själv gör, det kan ändra tankebanorna hos andra och chansen är betydligt större att den andre personen kan ta till sig information. Människan har en tendens att gå i försvarsställning om hon/han får negativ kritik på ett nedsättande vis. Jag vet att detta tagits upp tidigare, men det är så tråkigt att följa en tråd som hade kunnat vara fylld med värme, glädje och tips som får oss alla att bli bättre råttägare än att kasta skit och skriva i affekt. Tänk om alla kunde räkna till tjugo och gå ett varv i lägenheten innan man svarar på en tråd som av olika anledningar gjort en upprörd. Kom igen vi är alla här för att vi har något gemensamt kan vi inte försöka hjälpa varandra och vara glada för att vi är så många?!!!
Tyvärr är det lätt att missupfatta tonen här inne då man inte kan se personen som skriver och inte kan se vilken ton den egentligen har.
Man borde använda fler smileys, det lättar upp :)

Hera , även detta är att ta i , har jag kallar er dumma, och läxa upp , jadu , sånt är inte mitt jobb, som sagt ännu en gång till får man skit för sina åsiker .
Du får skriva din mening utan att jag börjar anklaga dig för en massa eller ? Detta är ett råttforum inget jävla bråkställe eller har jag helt fel i det oxå enligt dig ? Jag är i varje fall medlem för att få tips , dela med mig . Men ursäkta att jag skriver
Cool down people! Lika många djurägare det finns, lika många åsikter om djurägandet finns det.. Det gäller att ha respekt för varandra så löser sig det mesta! 
Att skrika och bråka löser inga problem
/Moralkärringen har talat 

nej det är faktiskt sant ..
Aleexandra: Förstår du inte det jag skrev? Du klagar på hur folk skriver här inne, då hittar jag ett inlägg från dig där du skriver att ngn e dum. Tycker det är lite dubbelmoral att skriva hur man inte ska göra då du själv gör det.
Detta är inte att smutskasta dina åsikter utan att få dig att se dina egna brister i det du skriver.

Jo jag har oxå brister precis som alla andra, men jag tycker vissa här går på helt utan grunder , somliga borde kanske tänka på att inte vara så bitska och hugga så mycket eller?
jag vet folk som LÄMNAT för att somliga inte vet hur man skriver på ett trevligt sätt…

"Sen Elinor96 , uttrycker du dig så är du ju dum" …
Så skrev jag
Med andra ord tycker du inte att hon får utrycka sig på sitt sätt och då kanske hon inte vill vara medlem längre! Du kallar ju henne dum om hon skriver så.
Förstår du var jag vill komma?
Alla bör granska sig själv, inte klaga på andra.
Jahapp, nu har jag läst tråden som verkade ställa till sånt stort rabalder.. "den fantastiska stålmusen" alltså.
Aleexandra tycker att alla har rätt till sin åsikt, och jag antar att du säger det för att du inte har nåt emot att folk matar med levande föda. Men de som avskyr att mata med levande föda, och de som tycker det rent ut sagt är oansvarigt och grymt när det finns andra alternativ (jaa jag är partisk. jag tillhör den senare skaran..), de har väl också rätt till sin åsikt? Precis som du har de rätt att uttrycka den, men istället för elaka ord där man kallar folk "dumma" så kan man diskutera och komma med argument för sin åsikt istället för att attackera andra.
Nåt jag har märkt att när folk har slut på argument så börjar dom kalla andra för mindre snälla saker och uppföra sig allmänt otrevligt.. Men då kanske man inte ska ge sig in i diskussionen från början? Den som är med i diskussionen får diskussionen tåla, men man kan tänka på att hålla en bra ton för allas trevnad. Det ger ändå inget till själva diskussionen. Det man säger om andra säger mer om en själv i vilket fall. :)

#11 om du hade läst tråder i Stålmusen så hade du kunnat läsa att jag var dum som skrev detta i ett forum för råttor , ja men detta har ingen med att jag inte tycker om råttor , jag älskar råttor och skulle helst se att ormar fick ett annat alternativ , men jag menar också på att naturen har sin gång och i många fall går det ganska snabbt för att ormen ska ta dom , vad jag har sett och hört av vänner med ormar mm .
Detsamma gäller oss människor, när vi äter djuren , dom har en plågsamdöd , hela deras liv är plågsamt och vissa dör inte på direkten vid första skottet så lever dom tills andra , tredje , är vi vegeterianer för detta ? Nej för vi slipper ser det, så antagligen tänker vi människor inte likadant , som när det kommer till ormar och möss/råttor.
Sorgligt nog blev det massa missförstånd och gnabb , det var nog inte riktigt så det skulle bli , vi alla agerar olika i stundens hetta , men alla personer överallt även detta forumet och jag säger inte att jag är bättre än någon annan måste tänka på att inte vara så "aggresiva" och hugga sådant.
Det orsakar onödigt tjafs som jag förmodar ingen hade i avsikt .. Men man lär sig alltid något av allt !
Numer får djuren andas in en lugnande gas innan de skjuts. Så de lider inte.
Men visst, som jag skrev innan blir det läss missförstånd då man inte kan se personen som skriver och inte alltid förstår vad personen menar.
Dessutom kanske vissa släpper ut sina aggressioner här istället för på sina nära och kära? :)
Jag håller med dig på ett sätt. Vi är alla rått älskare och är här för att diskutera dessa underbara djur och hjälpa varandra med frågor.
Första dagen jag var inne här gjorde jag ett fel, skapade en tråd som redan fanns och det var en tjej po mig på 2 sekunder.
Jag tycker att alla kan tänka sig för lite och hjälpa någon som har gjort fel istället för att skälla.
Jag träffar mycket råttmänniskor och alla som vet om det här forumet säger samma sak. Att man blir påhoppad. Det är lätt att missförstå någon så fråga en gång till innan man säger vad man tycker.
/Tina
Haha :) Det var jag som skrev till dig om den andra tråden då jag trodde du skulle finna det bra. Vem kallar det påhopp när ngn hjälper?
Läs inlägget igen och var snäll och berätta exakt vad som gjorde inlägget till ett påhopp ist för till hjälp?
"Om du kollar bland de olika trådarna finns det en som heter
"TOA-LÄTT eller annat?" Det är samma ämne som du vill starta. Så gå in där ist. :)"
Det där kan man faktiskt inte ta som otrevligt, gör man det vet jag inte hur det kommer gå på ett forum ;)

Åsikter får man ha, men då ska man kunna stå för dem och svara ordentligt när man blir frågad om dem. Tål man inte att bli ifrågasatt så är det inte lätt att skriva på ett forum.

Nej Zimzon det håller jag med om men jag håller även med Tisagirl att man blir ganska lätt påhoppad eller vad man ska kalla det , sen som Hera skrev att man släpper ut sina aggresioner här istället för kanske på nära och kära , det är oxå lite fel ? Det är ju inte meningen att andra ska få ta den smällen , men sak samma vi kan vara överens om att alla tycker olika och vara överens om att vara oens om saker och ting :)
Alla får väl tänka på hur man svarar eller skriver till andra så inte någon känner sig kränkt , för det är ju inte meningen , bättre att kunna prata utan massa små tjafs som tar energi och gör en små irriterad ;P
#17 Jag skämtade..

#17 Jag tror snarare att vissa uppfattar att de blir påhoppade när de faktiskt bara blir ifrågasatta. Det är stor skillnad mellan de två sakerna, men ändå lätt att missförstå om man inte är van vid forum.
Se alla svar positivt istället för negativt. Frågar någon hur du kan tycka eller veta något, så tänk att personen kanske bara undrar istället för att personen vill vara elak mot dig.
Jag skriver aldrig något på ett forum för att irritera någon eller för att vara elak, men många kan uppfatta mina inlägg på dte viset för att jag oftast inte använder smileys eller kan råka ha en lite hård ton ibland. Men för det mesta vill jag bara veta och diskutera, jag vill inget illa.
#19 Samma här. Jag skriver aldrig något för att bråka eller vara otrevlig utan för att jag vill veta eller dela med mig av mina erfarenheter.

Ne jag tror inte någon är här för att bråka , men sen som sagt när man stötter på dessa s k påhoppen kanske personen i fråga kan precisera sig istället kanske , för då blir det förmodligen inte lika mycket missförstånd.
Jag är van vid forum och har aldrig varit med om någon sådant som här , jag och tydligen delar andra min mening om att det är påhopp :P
Men sak samma , nu ska vi va glada ;P
Men vad menar du med påhopp? Jag förstår inte riktigt vad ni snackar om.
Hera
Du hoppade inte på mig och det var inte meningen att det skulle låta som du var otrevlig (svårt att skriva vad man menar).
Jag läste igenom ditt svar en gång snabbt och då kändes det lite otrevligt. Nu har jag läst igenom det igen och även sett din smil gubbe och får lov att be dig om ursäkt. Det var nog jag som drog förhastade slutsatser.Det är så många andra som har varit otrevliga så jag drog nog dig under samma kant. Men jag tycker ändå att alla kan tänka på vad dom skriver. Meningen man tänker i huvudet blir aldrig likadan när man skriver ner den :)

#23 Jag håller absolut med om att man bör tänka på hur man skriver. Jag skulle själv behöva tänka mer på hur jag skriver, då jag ofta kan bli missuppfattad. Men jag tror ändå att mycket ligger i hur man läser och uppfattar det. Ser man på allt (eller det mesta) som skrivs på ett positivt sätt så blir det mycket trevligare än om man uppfattar allt som påhopp och negativa kommenatarer.
Vad bra :) då finns det inget problem och alla är överens om att ci ska lägga ner mer tid på positiva tankar :)

Låter som en superfin ide Hera