Normalt eller onormalt?
Är det normalt att en råtta har något rödfärgat runt och rinnande från ögona? Min kompis råtta har det nämligen så och de är nu oroliga. Någon som vet?

Råttors tårvätska och snor blir rött när det kommer i kontakt med luft
oki, men hon har det extakt hela tiden och till och med hennes ögon har fått en rosa aktig nyans och hon har väldigt mörka ögon
Hon låter inte helt frisk. Ett veterinärbesök kanske skulle vara i sin ordning.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Kan tyda på lunginflamtion. Rosslar hon när hon andas? HAr det kommit nu och hon aldrig haft det förut så skulle jag tro att det är lunginflamation iallafall. Min tjej som jag hade för några år sedan blev också röd runt nosen, eller "snoret" som kom ut var rött och så blev hon röd runt ögonen. Men jag är ingen expert på sjukdomar….
Ögonen ska vara klara o fina på en råtta, rinniga ska de inte vara. Säg till din kompis att gå till en vet som är råttvan!
*4 Hon har aldrig varit sjuk innan och hon har inga problem när hon andas. hon precis som hon brukar det är bara dessa symptomen som hon fått
Det finns en receptfri ögonsalva att köpa på apoteket som brukar göra susen. Används ofta till hundar.
Dosera inte för ofta. En gång om dagen, testa sedan ta en paus och börja igen omdet inte försvunnit.
/Karoline.

#6 Det kan rinna rött sekret från ögon och nos utan att detbehöver vara någonting. Men eftersom hon aldrig har haft det förut så bör din kompis ta sin råtta till en veterinär. Eller åtminstonde ringa och rådfråga en veterinär om vad hon ska göra. Det kan ju även vara en vanlig förkylning, men en obehandlad förkylning kan lätt övergå till lunginflammation, vilket är rätt allvaligt!
Det kan också vara så simpelt att råttan får det pga att buren står i drag. T.ex i ett rum där ett fönster brukar vara öppet, eller brevid en dörr osv.
/Karoline.