Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 583 ggr
Liimaa
0

Könsbestämmning? Pris?

När kan man könsbestäma råttor? Vilken vecka kan man se skillnad på könen?

Hur ser man vilket kön som är vilket?

Vi har 2 kullar hemma. Den ena kullen är 2v & 1dag å den andra kullen är 1v & 4dagar.

Vad tycker ni är lagom pris för tamråttor? Vi ska ju sälja några å vi ska ju behålla några. Men vi vill liksom ha lite tips på ett rimligt pris på dem..

TAcksam för snabba svarSkrattande

Kramar Linda

TacoBelle
0

Man kan se skillnad på könen direkt när ungarna föds. Honan har kortare avstånd mellan anus och kissepluppen samt att honan har bröstvårtor. Hanarna har större mellanrum mellan kissepluppen och anus, för där ska få plats med en pung.

Minst 100-200 kronor per råtta tycker jag man ska ta. Glöm inte att regga dom Glad

Beckah82
0

Dessutom är "kissepluppen" större på hanar än på honor, det var så jag märkte skillnad på mina och jag såg på andra dagen helt säkert.

Ninja
0

Honor har dessutom "kisseplupp", vagina och anal, medans hanar bara har anal och snopp. :)

Ang. priset så beror det lite på vad dom är avlade för, tycker jag. En "olyckskull" (tjuvparning) kan man ta ca 100 kr för, medans en kull där man medvetet avlat på friska och trevliga djur kan man sälja för 200:- st.
Inte för att de små liven blir mindre värda för att det inte var planerat att de skulle bli till, utan just för att det inte var meningen och kanske inte en kombination på avelsdjur man helst hade velat ha.

zimzon
0

Jag håller med om det de andra skrev om priset.

Som "ny" uppfödare eller om man fick en tjuvparning så kan det nog vara svårt att få djuren sålda om de är för dyra. Men säljer man dem billigt så är det nog lätt hänt att man får en massa oseriösa köpare.